Sinds enige tijd zit ik erover te denken om mijzelf een Breitling Navitimer cadeau te doen. Ik weet dat er sinds kort een nieuw model Navitimer is (B01), maar het vorige model beschouw ik ook zeker als een optie.
Nu lees ik her en der wel dat het mogelijk moet zijn om wat te onderhandelen over de prijs van een horloge.
Hebben er mensen hier ervaring met het onderhandelen over de prijs van een Navitimer? Hoeveel korting moet je met een beetje onderhandelen kunnen regelen? En hoe doe je dat op een beetje leuke manier?
Ik ga meestal gewoon passen, maar laat meestal wel weten dat ik niet direct kan beslissen. Als ik laat weten dat ik de prijs wel hoog vind beginnen beginnen de verkopers er vaak zelf over dat er wel wat aan de prijs gedaan kan worden (heb ik bij 3 verschillende juweliers meegemaakt), dan is het ijs gebroken.
De aanbiedingen verschilden bij mij tussen 10 en 20% afhankelijk van de voorraad die ze hebben en hoe geliefd een model is (bijv omega speedmaster, slechts 10%). Ik weet niet of dit ook voor de navitimers haalbaar is.
Hoe je dit “leuk” kan doen, hangt van jezelf af, ik blijf altijd netjes en ga niet zeuren. Misschien haal ik ook niet het onderste uit de kan, maar de juweliers moeten ook hun brood verdienen, dan heb ik liever een goede band en dat je nog met een service een potje kunt breken dan dat je als uitknijper de winkel verlaat.
Succes ermee en vergeet niet je nieuwe aanwinst te showen.
Breitling dealers laten zich niet gauw verleiden tot het geven van een korting, daar kunnen ze namelijk zelf problemen mee krijgen. Je dealerschap verliezen behoort tot de mogelijkheden. Wat je wel kan doen is er bijvoorbeeld iets bij onderhandelen.
Maar op Internet zoekn naar betrouwbare (bekende) grijze aanbieders kan zeker 20% korting of meer opleveren. Kijk eens op de banners die op het Rolexforum staan. Daar zitten goede aanbieders bij die allerlei merken verkopen.