Gelijk een vraagje;
Ik lees op het forum nogal eens dat een quartz horloge niet kan tippen aan een automaat.
Vele willen er zelfs geen in de collectie.
Hoe zit dat bij de Breitlingers, er zijn best wat interessante quartz Breitlings naar mijn idee, en om er één bij te hebben als grab & go (en altijd lopend en nauwkeurig op tijd) lijkt mij best een optie
Ik heb veel quartz in m’n collectie, stuk voor stuk fijne horloges en ik draag ze net zo vaak als de automaten. Zou graag een Aerospace Orbiter erbij pakken, helemaal geen problemen mee dat dat een quartz uurwerk zou zijn. Waar ik wel een probleem mee heb is om 5k neer te leggen voor een horloge zonder al te veel mechanische tovenarij…
Ik heb helemaal niets met quartz. Ik vind een mechanisch horloge een horloge met een ziel. Wellicht kortzichtig van mij hoor, maar ik vind de “complexiteit” van een mechanisch horloge gewoon mega interessant.
Dat is zeker zo!
Hoewel ik soms iets tegenkom waar ik helemaal ondersteboven van ben, bijv die Jet Team, kan ik mij net op tijd weer inhouden en terug grijpen naar mijn oorspronkelijk plan.
Ik zou nog een Superocean bij voorkeur met een witte dail en een Colt willen toevoegen.
Zo heb ik dan 6 verschillende Breitling “lijnen”.
Dan zou de Colt (géén chrono) van mij een quartz mogen zijn, gewoon voor het gemak.
Daardoor vroeg ik mij dus af hoe men hier tegen quartz aankijkt
Ik had het wel geweten. Maar ik vind de Norton ook helemaal niets dus heb makkelijk praten.
Soms jeukt het bij ook wel om een mooie Chronomat, Navitimer of Avenger Night Mission aan te gaan schaffen. Maar heb voor mijzelf afgesproken het bij het bedrag te houden waar ik nu 2 mooie Breitlings voor heb. Dan zou ik beiden moeten inruilen want ik ga er niet meer aan uitgeven.
Ik ben wel steeds meer fan van Quartz aan het worden merk ik. Ben dan ook zeer content met m’n Aerospace! Dat mechanische is wel leuk en al die maufacture in-house movement marketing mambojambo is leuk maar vooral een manier om meer te vragen voor onderhoud is mijn idee.
Ik vind dat een horloge precies en strak op tijd hoort te lopen. Zeker als het een duurder horloge of manufacture is waar zo hoog van wordt opgegeven. En als dat dan niet zo is, is de lol er snel af. Je betaalt extra, ze maken die dingen al een eeuw en nóg wijken ze af denk ik dan!
Zeker bij Breitling heb ik er nog geen een gehad die strak en precies loopt, ook niet na Breitling service met extra verzoek hier aandacht aan te besteden!
De nieuwe Chronomat B01 die ik had deed dat niet en ook de ETA gebaseerden niet. En ik stoor me daar sinds een tijdje aan. Ik vind + of - 3 seconden per dag best veel.
De Datejust die ik had liep wél strak op 0 seconden afwijking, dus het kán wel.
Enfin, misschien ben ik niet meer geschikt voor mechanisch.
Ik denk dat m’n volgende Breitling een B55 Exospace in titanium wordt. Of wellicht een keer een Springdrive, of toch weer een DJ…
Mee eens, daar is in eerste instantie een horloge voor bedoeld.
Met +3 kan ik wel leven, maar van -3 wordt ik behoorlijk chagrijnig.
Mijn Breitlings lopen allemaal tussen de +1 en +3.
Maar zoals gezegd, een quartz erbij lijkt mij best handig
3 seconden afwijking op de 86.400 seconden ( in 1 etmaal ) vind ik niet veel voor een mechanisch horloge dat via radartjes,tandwieltjes, etc de tijd aangeeft.
Ja, ik ken deze argumentatie en procentueel gezien is het verwaarloosbaar, ik weet het.
Maar ik erger me eraan en als ik me ergens aan erger los ik het, indien mogelijk, meestal op door deze ergernis weg te nemen.
Misschien ga ik het nog een keer proberen bij een echt goede horlogemaker die mijn Galactic wel op +/- 0 kan afstellen aangezien Breitling dat niet kan (als ze al de moeite nemen dat goed te doen).
Ik heb al van diverse bronnen vernomen dat het B49 (ETA-2986) caliber heel precies is af te stellen, maar blijkbaar niet door Breitling zelf.
Had al in forum gezocht en Jan Ubels kwam ik meerdere keren tegen. Meer suggesties zijn welkom.
Mijn Breitling loopt nagenoeg perfect als ik 'm overdag draag en 's nachts op het nachtkastje leg, als ik 'm echter 's nachts op de watchwinder doe dan loopt ie per etmaal een seconde of 5 voor.
Er zijn invloeden en die kun je nooit helemaal uitsluiten.