Aangezien ik hier nieuw ben zal ik mij eerst even voorstellen.
Mijn naam is Egon, 41 jaar en sinds jaar en dag ben ik Breitling fan. Zo’n 8 jaar geleden heb mijn eerste Breilting (Chrono Avenger E13360) aangeschaft. Nooit problemen mee gehad, echter moet ik er ook bij vermelden dat ik hem nooit een servicebeurt heb gegeven…
Het viel mij wel al een tijd op dat mijn Chrono Avenger steeds langzamer begon te lopen, en ik hem dus een paar keer per week op tijd moet zetten. Vorige week wilde ik dat weer doen, echter kon ik de kroon niet meer vastschroeven… Met een loep even gekeken en wat bleek, de schroefdraad van de kast was dol/versleten. Niet gek als je bedenkt dat ik hem 1 a 2 keer per week los en weer vast heb moeten draaien.
Enfin, tijd voor een goede servicebeurt en een reparatie dus. Na wat googlen ontdekte ik dat er maar zo’n drie gecertificeerde Breitling reparatiecenters in Nederland zijn. Direct in de auto gestapt en richting midden van het land gereden
Eenmaal aangekomen bij de betreffende winkel werd ik hartelijk ontvangen en de medewerkers kwamen serieus en bekwaam over. Na een inspectie van de horlogemaker (de beste man heb ik overigens niet gezien want die zat achter) kwam het volgende:
-Middenkast is een geheel met het schroefdraadbusje dat dol is en daarom moet er een geheel nieuwe Middenkast komen (ik neem aan dat de ‘middenkast’ het grote gedeelte is waar ook de band aan zit, en dus het meest zichtbare gedeelte van het horloge?)
-full service
-wijzers hebben niet meer de oorspronkelijke kleur en dienen gereinigd te worden.
Totale kosten: € 1500 incl BTW
Aangezien ik gehecht ben aan mijn Breitling en aangezien hij in deze staat nauwelijks iets waard is, heb ik hem ter reparatie aangeboden. (10 weken duurt het voordat hij klaar is…)
Nu komen mijn vragen eigenlijk:
-Op mijn vraag of ik de oude kast weer kon meenemen naderhand, werd mij verteld dat deze ingeruild moest worden. Beetje raar vind ik, maar wellicht zijn er mensen hier die er verstand van hebben?
Wat bedoelen ze nu precies met de ‘middenkast’ ? Na googlen ben ik hier niets wijzer over geworden.
In ieder geval een stevige prijs voor een reparatie, maar goed, welke andere keuze heb je?
Misschien dat ze met “middenkast” een eventuele binnenkast bedoelen?
Wat betreft de prijs; een duur merk vraagt bijbehorende prijzen en aangezien Breitling geen onderdelen aan derden levert, ben je dus wel gedwongen tot een officieel en duur Breitling Service Center.
Vervangen onderdelen worden wel vaker niet meegegeven. Ik denk dat Breitling dit doet om alles binnen hun eigen kanalen te houden.
Dat zou dan de reden kunnen zijn
Overige kosten weet ik niks van
Als je nu weer 8 jaar vooruit kunt kost het maar 187.50 per jaar
Of 0.51 cent per dag
Valt mee toch
Je hebt toch ‘onafhankelijke’ horlogemakers die gecertificeerd zijn voor breitling?
Mijn verzekeraar van mijn Breitling heeft ook zijn eigen horlogemaker in dienst die gecertificeerd is voor Rolex-breitling etc.
Het horloge heeft natuurlijk nu niet echt waarde. Echter als het gerepareerd is en hij ziet er weer als ‘nieuw’ uit, is de waarde ongeveer 2500€.
Niet dat ik hem wil verkopen of inruilen…
Ik vind het technische aspect (het busje met schroefdraad is een met de kast) een beetje vreemd en niet logisch.
Wellicht zijn er hier kenners die hier iets meer over kunnen zeggen…
In ieder geval ff 10 weken wachten tot hij klaar is. In de tussentijd eens kijken voor een tweede exemplaar. Een B50 vind ik gaaf en practisch ivm vliegen. Laatst stond er een te koop (een Frecce Tricolori) voor 3.5K. Maar die is helaas al weg. Spijt dat ik hem niet gekocht heb.
Ik denk als je filmpje bekijkt en de binnenkast ziet dan is de bout ( zo noem ik het maar ) erin gezet, hoe die vastgezet word weet ik niet en ook niet of ze verwijderbaar is. https://www.youtube.com/watch?v=glcPYqxwkMQ op 2.19 sec
Interessant filmpje. Het lijkt mij ook niet logisch om het busje met schroefdraad als 1 geheel te maken.
Is natuurlijk de vraag of deze los verkrijgbaar zijn.
De winkel waar ik hem heb heengebracht adverteert met ‘official Breitling Service Center’ , echter als ik op de website van Breitling kijk staan ze er niet bij…
Ga toch even bellen met een Official Service Center om een en ander helder te krijgen
Is niet noodzakelijk, vast zetten dmv een schroefdraad is beter en dan hoeft alleen een tube vervangen te worden. Kijk maar naar Rolex, die solderen de tube voor de kroon toch ook niet!
Is gewoon gemakzucht en een verdien model van Breitling.
De Middenkast = het deel van de horlogekast waarin het glas geperst zit met de bandaanzet etc. Dus zonder de lunette, zonder bodem en geen glas of drukkers.
Zij leveren alleen op RUILbasis = dit om handel in gebruikte delen tegen te gaan en om imitaties geen basis te geven voor deel origineel. Alleen belangrijke delen zijn op ruilbasis zoals een wijzerplaat, middenkast, achterdeksel etc.