Breitling top time jewel

Hi allemaal,

Ik heb een breitling top time 2002 sinds een aantal jaar. Helaas is deze vrij kort nadat ik deze in 2021 heb gekocht gestopt met lopen.

Ik heb deze nu open gemaakt om te kijken of ik direct iets kon zien waar het aan lag. Was nog een heel gedoe want is een monoblock maar dit is gelukt.

Bij het openmaken viel een van de jewels er direct uit. Bijzonder was dat toen ik het horloge neerlegde deze juist wel direct weer liep. Voor het eerst in 3 jaar.

Toen ik er beter naar keek bleek dit de jewel te zijn die boven het balanswiel zit. Ik heb mijn uurwerk vergeleken met foto’s die ik online zie maar deze lijkt iets te verschillen.

Zo hebben veel een soort clipje waarmee deze jewel wordt vastgedrukt maar dit ontbreekt bij die van mij volledig.

Nu heb ik eigenlijk twee vragen. Is dit uurwerk wel origineel en zijn er gewoon kleine verschillen tussen modellen of zijn hier andere onderdelen gebruikt dan zou moeten?

Hoe kan ik vanuit hier het beste verder? Ik snap dat het makkelijkst zou zijn om hiermee naar een horlogemaker te gaan maar deze wil hem dan volledig servicen wat weer veel geld kost. Kan ik dit misschien zelf maken?

Ben benieuwd wat jullie denken.

Groet,
Daan

1 like

Als je geen ervaring hebt met het repareren van horloges, dan zou ik hieraan niet beginnen. Laat dit door een horlogemaker doen, die het juiste gereedschap voor heeft. Maar verkloot dit mooie uurwerk niet. Een incablok veertje is wel terug te plaatsen, maar je moet wel weten, wat je doet. Anders is het huilen en is de reparatie nog duurder…

2 likes

Dan zou die wel ergens in het uurwerk kunnen rondslingeren. :thinking:

Waarom twijfel je aan de authenticiteit?

:point_up_2:
Dat. Dus.

Als het horloge in goede staat is en het uurwerk origineel dan is goed onderhoud niet alleen belangrijk maar het ook altijd meer dan waard. Just my two cents.

Twijfelde aan de authenticiteit omdat het er anders uitziet dan uurwerken van de top time die ik online vind. Maar heb er nu een gevonden die hetzelfde is dus denk wel dat het origineel is.

Toch lijkt het me niet extreem moeilijk om deze jewel weer vast te zetten dus ga dat misschien nog proberen en mocht het niet lukken ga ik langs bij een horloge maker.

Thanks voor de adviezen in ieder geval!

Je zal in ieder geval een nieuw veertje moeten hebben als deze niet meer in het uurwerk zit. Kans is groot dat deze sowieso beschadigd is ander viel hij er niet uit.
Zo’n veertje terugplaatsen kan lastig zijn, maar goed, succes en laat ons weten of het gelukt is :+1:

1 like