Breitling Top-time

Je kent het wel, op een rustig moment het internet afstruinen op zoek naar meer informatie, geschiedenis of een leuke horlogedeal… Nadat ik onlangs de Breitling Transocean tegenkwam wakkerde ook mijn interesse aan voor Bretiling en dan met name de Top-Time waar dit horloge op geinspireerd is.

Wat me opviel bij deze Breitling is dat er wel erg veel prijsverschil is. Van Onderaan de USD1000,- tot enkele duizenden, van enkele gelukszoekers kun je hier niet echt meer spreken. Nu zit er wel vaker (veel) verschil in prijs bij bepaalde horloges en types, dit zit hem dan met name in de bekende zaken alsbijvoorbeeld een beperkte oplage of een aparte kleur/uitvoering. Naar mijn weten zijn er niet veel (echt speciale) top times buiten de AOPA dial.

Ook zijn de aangeboden horloges vaak in heel goede staat. Iets dat erg opmerkeling is voor een type van 50 jaar oud. Is er net als bij de Seiko’s een grote aftermarket?

Ik ben erg benieuwd naar jullie kennis over dit model, waar zouden jullie speciaal op letten?

Dit is simpelweg verklaarbaar doordat veel mensen als ze veel geld willen uitgeven dan toch liever een bekender model aanschaffen zoals een Navitimer of een Chronomat. Daarnaast was de Toptime wat meer gericht op de autosport (in tegenstelling tot luchtvaart) en dat is dan weer meer het terrein van Heuer (Monaco, Monza, Carrera) en Rolex (Daytona). De Toptime valt daarmee wat uit de toon binnen het merk.

Een model waar ik zelf deze week tegenaan liep is de Toptime ref. 810-24 met 24-uurswijzerplaat, wat dan wel weer een redelijk bijzonder horloge is.

Kwam ik ergens op een forum ook tegen. Dit heeft niks te maken met een GMT-functie toch?

Leuk weetje is dat dit model ontwikkeld is in samenwerking met Heuer.

CvK Schreef:

Ik ben erg benieuwd naar jullie kennis over dit
model, waar zouden jullie speciaal op letten?

waar je met iedere vintage op let

1. referentie nummer
  2. uurwerk V178 vs. 7740 vs. 7730
  3. algehele staat en service history
  4. 12h vs 24h
  5. 100% origineel vs. franken vs. fake
  6. doos papieren ?
  7. AOPA vs. Breitling

etc etc etc

prijzen varieeren tussen the 750 en 1800 euro ‘based on the above’

CvK Schreef:

Kwam ik ergens op een forum ook tegen. Dit heeft
niks te maken met een GMT-functie toch?

helemaal niets

Leuk weetje is dat dit model ontwikkeld is in
samenwerking met Heuer.

huh ? , leg eens uit aub , nog nooit van gehoord

Met name de originaliteit vind ik in deze lastig. Dat was de achterliggende gedachte achter mijn vraag over de aftermarket parts.

Hier het artikel over de samenwerking;
http://www.onthedash.com/docs/Project99.html

Jouw verhaal heeft betrekking op het Chronomatic uurwerk (makkelijk herkenbaar, pushers rechts, kroon links), die is echter voor zover ik weet nooit gebruikt in een Toptime.

De 810-24 heeft overigens een door Breitling afgewerkte Venus 178.

CvK Schreef:

Met name de originaliteit vind ik in deze lastig.

Is het ook , zeer lastig soms , flink studeren en vragen stellen :slight_smile:

Dat was de achterliggende gedachte achter mijn
vraag over de aftermarket parts.

Nieuwe , NOS of spareparts worden zee sporadisch aangeboden , jammer genoeg is er geen grote spares voorraad (meer) aanwezig

Hier het artikel over de samenwerking;
http://www.onthedash.com/docs/Project99.html

Ok, dat zijn de microrotor cal 11 en 12 , een heuer , buren , breitling samenwerking. Dat heeft niets met de toptime te maken

Iets te snel gelezen dus… Bedankt!

Zijn er trouwens forumleden met deze klok?

CvK Schreef:

Iets te snel gelezen dus… Bedankt!

Zijn er trouwens forumleden met deze klok?

Ja, ik heb een paar TT’s , ik zal wat foto’s opzoeken

Denk dat ik hier ook is voor ga sparen spreekt me wel erg aan dit model