Je kent het wel, op een rustig moment het internet afstruinen op zoek naar meer informatie, geschiedenis of een leuke horlogedeal… Nadat ik onlangs de Breitling Transocean tegenkwam wakkerde ook mijn interesse aan voor Bretiling en dan met name de Top-Time waar dit horloge op geinspireerd is.
Wat me opviel bij deze Breitling is dat er wel erg veel prijsverschil is. Van Onderaan de USD1000,- tot enkele duizenden, van enkele gelukszoekers kun je hier niet echt meer spreken. Nu zit er wel vaker (veel) verschil in prijs bij bepaalde horloges en types, dit zit hem dan met name in de bekende zaken alsbijvoorbeeld een beperkte oplage of een aparte kleur/uitvoering. Naar mijn weten zijn er niet veel (echt speciale) top times buiten de AOPA dial.
Ook zijn de aangeboden horloges vaak in heel goede staat. Iets dat erg opmerkeling is voor een type van 50 jaar oud. Is er net als bij de Seiko’s een grote aftermarket?
Ik ben erg benieuwd naar jullie kennis over dit model, waar zouden jullie speciaal op letten?
Dit is simpelweg verklaarbaar doordat veel mensen als ze veel geld willen uitgeven dan toch liever een bekender model aanschaffen zoals een Navitimer of een Chronomat. Daarnaast was de Toptime wat meer gericht op de autosport (in tegenstelling tot luchtvaart) en dat is dan weer meer het terrein van Heuer (Monaco, Monza, Carrera) en Rolex (Daytona). De Toptime valt daarmee wat uit de toon binnen het merk.
Een model waar ik zelf deze week tegenaan liep is de Toptime ref. 810-24 met 24-uurswijzerplaat, wat dan wel weer een redelijk bijzonder horloge is.
Jouw verhaal heeft betrekking op het Chronomatic uurwerk (makkelijk herkenbaar, pushers rechts, kroon links), die is echter voor zover ik weet nooit gebruikt in een Toptime.
De 810-24 heeft overigens een door Breitling afgewerkte Venus 178.