Breitling waterschade

Aantal maanden geleden, in meen in mei, hier met trots mijn nieuwe Aerospace getoond. Helaas weinig plezier aan dit horloge mogen beleven. Tijdens een vakantie in Monaco, nog geen maand later, liep deze klok bij het allereerste contact met water gelijk vol. Een Aerospace is 100 meter waterdicht en ik weet heel goed wat zo’n horloge wel en niet kan hebben. Ik heb dus ook niet meer als een rondje in het zwembad gezwommen en eenmaal teruggekeerd op mijn ligbedje was de tijd al niet meer af te lezen. Dit was een behoorlijke domper op wat een bijzondere vakantie had moeten worden. Bij terugkomst uiteraard direct terug gegaan naar de dealer. Na wat discussie of ik nou wel of niet de kroon had open laten staan… is het horloge opgestuurd naar Breitling. Verder overigens prima geholpen. Volgens zeggen kan Breitling zelf makkelijk vaststellen of hier sprake zou zijn geweest van onjuist gebruik of dat het een fabricagefout betrof. Niet dat ik daar twijfels over had, maar het voelt toch een beetje als “wij van wc-eend adviseren…”. Een week of 7 later was het horloge geheel gerepareerd weer terug bij de dealer. Ik werd schadeloos gesteld, probleem lag bij de pakkingen. Probleem opgelost…of toch niet? Nee, voor mij niet. Bij het aanschaffen van een horloge van enkele duizenden euro’s komt bij mij ook behoorlijk wat emotie kijken. Als ik enkel wil weten hoe laat het is kijk ik wel op mijn telefoon. Vanaf het moment in Monaco had ik het eigenlijk helemaal gehad met deze klok. Van een positief gevoel was totaal geen sprake meer en vertrouwen had ik er al helemaal niet meer in. Bij terugkomst bij de dealer dit ook duidelijk aangegeven. In eerste instantie had men hier geen boodschap aan en in principe is dit ook niet hun probleem. Het horloge was onder garantie gerepareerd en daarmee hebben zij gedaan was ze moesten doen. Desalnietemin bleef ik voet bij stuk houden. De Aerospace ging echt nooit meer om mijn pols. Na veel vijven en zessen en een gesprek met de eigenaar (en wellicht het feit dat ik dit jaar al 1 Breitling, 1 Tag Heuer en 1 Longines aldaar had aangeschaft) ging men akkoord met een inruil en zijn beide partijen alsnog tevreden uit elkaar gegaan. Bij deze een compliment voor juwelier van Willigen uit Den Haag! Uiteindelijk gekozen voor een Colt 41 mm met silver dial op rubber met een vouwsluiting. Tot op heden geen enkele spijt van deze ruil, al ben ik er nog niet mee in het water geweest…:grinning:

7 likes

Aerospace - klemdeksel,en geen schroefkroon. NOOIT mee zwemmen, punt. 100 m wd-rating is eigenlijk een bezopen indicatie van Breitling. Ik zou pleiten voor 3 atm - spatwaterdicht.

Je hebt uiteindelijk wel enorme mazzel gehad! :+1:

2 likes

Onzin, ik heb meerdere Seiko’s met dezelfde specificaties. Nooit problemen.

Of heeft een Seiko 5 (als voorbeeld) een schroefdeksel i.p.v. een klemdeksel? Dan heb ik niets gezegd…

De huidige Aerospace heeft wel degelijk schroeven aan de achterkant. Desalniettemin zou ik niet zonder schroefkroon gaan zwemmen.

Mwah, Panerai heeft ook 300m water rating en geen schroefkroon, dat gaat prima hoor.

Dat is een andere constructie. Ik bedoel een normale kroon.

1 like

Nou, je hoeft ook weer niet helemaal niets gezegd te hebben… :slight_smile: …maar een 5’je heeft gewoon een schroefdeksel. Hoe dan ook… Jouw Aerospace had 't moeilijk met z’n eigen specs.

1 like

Wel of geen schroefkroon, uiteindelijk zal naar verloop van tijd zwemmen altijd een risico met zich meebrengen. Uiteraard geeft een schroefkroon meer zekerheid, maar als ook hier de pakkingen van verouderen neemt het risico toe. Ben echter van mening dat een horloge zonder schroefkroon wat nog geen jaar oud is en een rating van 100m heeft wel een rondje in het zwembad moet kunnen weerstaan. Breitling heeft ook gewoon de schade vergoed. Ik heb niet gesprongen, niet gedoken of wat dan ook. Zoals gezegd, ik heb Seiko’s zonder schroefkroon en ook maar 100m waterdicht die na enkele jaren nog steeds zonder problemen mee het water in gaan.

Ik zou denk ik hetzelfde hebben gevoeld. Prima oplossing zo lijkt mij.
Heb je nog een plaatje van je Colt?

De kroonconstructie bij een Aerospace is echt anders als bij andere horloges, alle bediening van het horloge gaat via de kroon die daarbij ook ingedrukt kan worden, deze staat dus standaard al een stukje van de kast af. Dat is dus gewoon een zwak punt voor de waterdichtheid.

Maar ontzettend balen zeg, als iets nieuws kapot is dan wil ik er ook niet meer naar kijken, pure frustratie. Fijn dat je het horloge uiteindelijk toch mocht ruilen. Ik zwem zelf nooit met mijn horloges, ik heb al teveel horror verhalen gelezen hier…

2 likes