Breitling wijzerplaat opnieuw opgemaakt

4 keer Blij !

Ik kon deze Breitling vrij goedkoop (voor zover daar ooit sprake van is) oppikken. Ik was blij, maar de beschadiging op de wijzerplaat drukte de stemming.
Eenmaal thuisgekomen gaat de Breitling Bijbel open en jawel, op blz.76 van Benno Richter’s boek prijkt MIJN Breitling. Alweer blij ! Een “bevestigd” origineeltje !

Op aanwijzing van een kennis eens gekeken op de site van Atelier Meeus (www.ateliermeeus.be) Mijn redding ?
Ik heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben naar Antwerpen gereden. Midden in de diamantbuurt zit Atelier Meeus. Raymond bleek een aardige vent te zijn, met goede koffie, die (geruststellend) dezelfde horloge passie heeft.

Uit apparatuur en het boek met reeds gedane wijzerplaten bleek al snel dat hij een schat aan ervaring heeft met allerhande wijzerplaten. Het beschreven procede zou een volleerd chemicus nog aan het blozen maken. Dat daar ZO veel achter stak wist ik niet. Het draait hierbij echt om ervaring, ervaring, ervaring en een bult kennis van lakken…
(ik snapte ook al gauw dat mijn Breitling 1 van de goedkoopste ooit was hahaha)

Met klamme handen mijn hoofdprijs achtergelaten om de wijzerplaat te laten herdrukken.
De indexen zijn verwijderd en het oppervlak werd verzilverd, de gescande Breitling tekst 100% authentiek er weer op en afgemaakt met een UV bestendige laklaag waardoor hij in de toekomst niet meer zo snel kan vergelen.
Misschien dat de door de wol geverfde forummers hier zoiets al eerder gezien hebben maar ik vind dit echt een kunst.
Het is echt 100% getrouw en geweldig om te zien. Al 3 keer blij dus…

En die 4e keer ? Nou, in het zelfde atelier zit ook een edelsmid. Als bonus had hij ongevraagd de kast voorbewerkt en opnieuw laten vergulden. Mooie donkere glans. Na een polijstbeurtje is hij nu in zo’n staat dat ik denk: "tsja, zo heeft Breitling deze modellen rond 1948 verkocht"
Nu nog een doos uit die tijd (ik weet niet hoe die er uit zien)

Nu is mijn Omega Seamaster aan de beurt, maar daarover volgende keer meer.
(schoonmaken, originele kroon, originele wijzers, origineel glas met logo)

Oh ja, het belangrijkst: ik vond de prijs erg meevallen (we blijven hollanders he ?)
EN de foto

Marco

Schitterend!!!
Wat zou die in 1948 gekost hebben?
Jur

Mooi gedaan!!

Maar volgens mij zijn nu het lettertype en het 'B’logo op de plaat anders of lijkt dat maar?

Prachtig resultaat en het was al een mooi horloge! Wat mij eerlijkheidshalve wel wat stoort is dat de Breitling “B”, en de woorden Breitling en Geneve niet meer hetzelfde lettertype zijn als origineel.

– moved topic –

Mooi
is hij geworden (tu)

Echt weer een beauty geworden (tu)
Idd. wel jammer van het letter type of is het vertekend doordat de foto’s vanuit een andere hoek zijn genomen?

Ik wens je in ieder geval veel plezier met dit nieuwe oudje :wink:

mvg, Frans

Geachte heer Houtgraaf,

“De gescande tekst 100% authentiek er weer op”? Was dat maar waar! Wanneer ik beide foto’s vergelijk kan de conclusie niet anders zijn dan dat er het een en ander aan de opgedrukte tekst is veranderd: het logo en daarnaast ook het lettertype van in ieder geval de merknaam wijken overduidelijk af.

Ervan uitgaande dat de wijzerplaat nu smetteloos is zie ik op de rechter foto haarscheurtjes in het glas. Dat zou eigenlijk vervangen moeten worden, want nu bestaat de kans dat er alsnog water binnendringt en de wijzerplaat opnieuw het slachtoffer wordt.

Vergulden is overigens niet hetzelfde als (het originele) doublé. Het eerste procedé verloopt langs chemische weg, het tweede is met het opwalsen van een dunne goudlaag (10 - 20 micron) veel bewerkelijker, maar ook aanmerkelijk duurzamer.

Evengoed heel veel plezier gewenst met deze klassieker.

Hartelijke groeten,
Robbert

Gefeliciteerd! Hij ziet er weer mooi uit(tu) maar ik zou toch even gaan praten over het andere lettertype en het logo.

Er zijn verschillende lettertypes gebruikt door Breitling met de tijd.
De firma’s die de wijzerplaten opmaken hebben niet alle type’s voorhanden en gebruiken meestal het meest passende.Ik denk niet dat je een firma vindt die exact hetzelfde type heeft.
Ik vind het resultaat zeer goed.

Mooi resultaat hoor.
Ik vind het nieuwe lettertype mooier als het oude (ik vind de letters wat sierlijker)
Zijn de wijzers ook gepoetst?

Kast verguld, en om kleurverschil te voorkomen heeft ie ook meteen maar de kroon en wijzers (ongevraagd en onbetaald) meegenomen.
Ik ben zeeeeer te spreken over mijn belgische vriend. Hij levert iedere keer weer perfekt werk, belt ongevraagd op om de 2 3 weken om te zeggen hoe het vordert. Net altijd iets meer of iets mooier dan afgesproken: ik kom er gewoon altijd blij vandaan !
Weet je, het is geruststellend zo’n mannetje achter de hand te hebben. Zlefs bij een miskoop kan ie me altijd redden.
Ik heb weer een Breitling Dresswatch “gescoord”. Ik heb hem zelf gereinigd en loopt perfect maar de goud laag heeft geleden. Ik wacht nog even op een Elgin (met verziekte kast) en dan snor ik maar weer eens richting Antwerpen.
Als ze af zijn zet ik wel wat foto’s op het forum.

Marco

Mooi resultaat. Jammer van het lettertype, het is maar waar je voor kiest.