Brokken longines met veeeeel gebroken glazen rubis tot leven gewekt

@Plees belofte maakt schuld. Dus zoals beloofd zouden we een uurwerk met gebroken glazen rubis niet in de onderdelenbak gooien maar herstellen. Vandaag was het zover. Een oude longines uit de periode 1901-1903 volgens de serial. Prentje voor vergeten te nemen, dus prentje na om te tonen over wat het gaat:

Demontage en alles in de pot

de brokken die er in zitten zijn een veer met een los t-stukje. Zo vervang je geen veer. als je geen t-veer hebt, zet je een haakje in de ton maar je gaat geen t-haakje tussen het lipje van een gewone veer steken. Veer is vervangen door een veer met t-haak

niet 1 gebroken rubis maar wel 3 gebroken rubis.

Het werk is zo smerig dat we het eerst gekuist hebben en dan beginnen we er aan. De benodigdheden om een glazen steen te vervangen door een synthetische seitz rubis zijn: rubis, steenpers, centreer hulpstuk, klinkblok, afbraamfrezen, in dit geval hebben we rolzenkers genomen daartoe. Wij werken met 3 steenpersen: pers 1 = om de diepte in te stellen en in te persen - pers 2 = om de te vervangen rubis uit te drukken - pers 3 = om op te ruimen

20240804_140056

het centreer hulpstuk en hoe het in de pers werkt. Het is een centerpunt exact op maat van het gaatje in de pers, er zit een veertje aan zodat de punt naar beneden kan veren bij duwen

Als eerste meten we de tappen op en daarmee bepaal je het rubis-tapgat dat je nodig hebt. Wij nemen steevast 0.02mm groter dan tapdiameter

en dan gaan we vervangen, we beginnen met de rubis van het ankerrad:

als eerste stellen we pers 1 in: we gebruiken die om de diepte in te stellen. We zetten de platine op de pers en stellen de hoogte van de pers zo in dat de pusher wanneer naar beneden gedrukt de te vervangen rubis raakt zodat de platine niet meer bewogen kan worden.

Eens de diepte ingesteld is, zetten we pers 1 weg en gaan we de te vervangen rubis uit drukken met pers 2

!uitdrukken doe je van buiten naar binnen! en dit is dan het resultaat

dan gaan we met pers 3 uitruimen. Dat uitruimen moet 100% in lijn zijn met de tegenoverliggende niet synthetische steen. Dus je monteert de tegenoverliggende brug op de platine

dan ga je de goede rubis op de pers manoeuvreren zodat de centreerpunt recht in het tapgat van de goede rubis komt te zitten en dat vraagt oefening en goed kijken en controleren.

Een keer de goede rubis gecentreerd op de pers ligt, begin je dan op te ruimen. Dat doe je in verschillende stappen. Je neemt niet meteen de maat die vereist is van diameter. Ook altijd een weinig olie aan de ruimer doen. En dan krijg je na 5 stappen een opgeruimd gat. dat braam je af zowel langs voren als langs binnen met de rolzenkers of een afbraamfrees

En dan pers je de benodigde rubis in. Vooraleer we inpersen, checken we even of de gekozen rubis echt ok is kwestie tapgat door hem even over het ankerrad te leggen en te checken of er voldoende maar niet te veel speling is

en dan pers je hem in, dat doen we dan terug op pers 1 die we op diepte ingesteld hadden, dit is dan het resultaat

dan zetten we het ankerrad er eventjes in om de hoogte te checken en eventueel nog aan te passen indien nodig. We monteren doorgaans ook de volgende wielen.

Dat proces hebben we dan nog 2 maal herhaald want ook de rubis van het secondenrad en het tussenrad dienden vervangen te worden.

Van belang is dat je dit vervangen van een “glazen” rubis door een synthetische in lijn met de tegenoverliggende niet-synthetische steen doen. Gezien die niet ingeperst is heb je altijd een centreer hulpstuk nodig om die in lijn opruiming te bekomen om nadien een perssteen te kunnen steken

Na het proces 2 keer herhaald te hebben was dit het resultaat:

We zullen het horloge dan even verder afwerken. Misschien interessant het was geen klikminuutpijp, maar een minuutpijp met pinnetje. de wijzerspanning wordt bekomen door het pinnetje en als ze te zwak zou zijn is minuutpijp knijpen echt uit den boze.

het pijltje wijst naar het pinnetje dat verwijderd moet worden om de minuutpijp los te maken

Je gaat alles van de mechaniek demonteren behalve het middenrad want daar loopt het pinnetje door. dan plaats je de brug terug en leg je de mechaniek met de achterzijde van het pinnetje op de klinkblok. het gaatje moet net groot genoeg zijn om het pinnetje door te laten.

dan tik je met een vlakke pons boven op het pinntje, loodrecht graag :wink: Als je dat niet loodrecht uit de hand kan, gebruik beter een triebniet in plaats van een klinkblok

Allez vooruit nu gaan we alles monteren en fingers crossed dat het allemaal werkt :wink:

Nu steken we ook het pinnetje met minuutpijp terug. Je steekt het pinnetje doorheen het middenrad, beetje D5 geven, dan minuutpijp er losjes over zetten aan de voorzijde. Nu leg je het geheel weer op de klinkblok maar dan op een vlak stuk want nu gaan we langs de voorzijde de minuutpijp naar beneden op het pinnetje tikken met een holle vlakke pons waardoorheen het minuutpijpje net past zodat je met de vlakke kant op de bredere onderzijde van de minuutpijp het geheel naar beneden tikt

Normaal werken we dan eerst de voorzijde af, maar nu was de wens om te weten of de vervangen “glazen” rubis goed vervangen waren groot en dus snel de balans erin en het machien op

Hij loopt en hij loopt goed :partying_face: :partying_face: :partying_face: wat we al wel wisten toen we de radertrein in beweging zetten na montage veerton :rofl: :rofl: :rofl:

beat error is te groot dus dus is aangepast

Snel de voorkant ineen steken en dat ding de kast in

Ai hij kan nog niet de kast in, er waren maar 2 wijzers: de uurwijzer en de secondenwijzer, dus er moet nog een minuutwijzer gezocht en op maat gemaakt worden

Nu dan de kast in, glas wel nog vervangen, niet meer op foto gezet want toen was ik het zo wel ongeveer zat met dat ding

En dan is dit de eindtiming en het eindresultaat

ondertussen zit ie een dikke 2 uur in mijn broekzak te bengelen en hij loopt voortreffelijk. Job well done

Dit herhalen we voor geen enkel ander zakhorloge dat er nog ligt. kosten baten analyse is redelijk belachelijk. 3 rubis = 60 euro excl verzenden, al goed dat we ze liggen hadden. T- veer: ik wil het zelfs niet weten wat die kost. Maar vooral je bent wel even bezig met in lijn opruimen en het vraagt aandacht en inspanning. Inspanning en aandacht die met de stijgende leeftijd moeilijker vast en aan te houden is.

nu goed het is een leuk ding geworden en 3 glazen rubis vervangen is niet evident. Content en weer eentje voor in de verzameling en nu schieten er nog maar 14 zakhorloges over.

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

48 likes

Geweldig weer wat een werk.
Heel knap allemaal.
Maar vraag me af hoe men de onderdelen maakte.
Want daar zie je weinig van helaas.
Ze hadden geen CNC machine
Maar wat dan wel.
Zal wel geheim blijven
Zie zo weinig hoe ze de onderdelen maken.

1 like

Ai wat een vakwerk weer, en met plezier gelezen

Was wel even schrikken toen ik die joekel van een hamer zag

1 like

foto s zijn flink vergroot he, zo groot is ie niet :wink:

2 likes

met de hand en met een hoop vijlen en zagen. De stenen dat weet ik niet. maar alles van metaal was handwerk of draaiwerk op eerder rudimentaire machines vergeleken bij nu

2 likes

Dank voor de service :wink: Mooi gedaan weer en ik heb er ook weer veel van opgestoken :+1: Hele mooie Longines trouwens, dat alleen is toch al de moeite waard?!

2 likes

Dank je wel voor deze draad. Wat een prachtig vakmanschap! En het resultaat mag er ook zijn.

Prachtig. Stiekem wel wat jaloers hoor. Ik heb laatst mijn recentelijk aangeschafte triebniet voor het eerst gebruikt. Zat een tandwiel te los op de as. Die heb ik ermee weten vast te zetten. Daar was ik al trots mee :sweat_smile:

2 likes

De tandjes wat een werk, petje af hoor!
Nu nog een zakhorloge waarbij de stenen weer opnieuw ingewreven worden :black_joker:

Goh wat zal je blij zijn als je hierna weer een Rado kan doen!

2 likes

We stellen voor dat jij daar een topicje over verzorgt :rofl: De rubin rubis die wij liggen hebben zijn van dusdanig slechte kwaliteit dat we ze niet kunnen - lees: willen - gebruiken

Jaaaaaaaaaaa. Helaas liggen er nog een hele rits voor we terug naar de rado’s kunnen :face_with_spiral_eyes:

1 like

Ik heb nog wel een zakhorloge met wat gare stenen en een setje vervangingsstenen om in te wrijven liggen, de vatting openers en sluiters heb ik ook… dus als het lukt zie je wel iets verschijnen anders zwijg ik als het graf :rofl:

Oh en eerst de zin maken om er aan te beginnen…

3 likes

Gebruik ik zelden of nooit, te lui om hem uit de kist te halen. Hier bestaat de standaard combo uit pons met klinkblok

Kwestie ponsen, er zijn hier 4 triebniet sets met elk +100 ponsen aanwezig om voor elk klusje de juiste pons te hebben. Maar steevast in combinatie met een klinkblok.

Knap dat je het wiel terug goed geklonken kreeg met je triebniet :+1::+1::+1:

Dat is hier meestal het probleem. Rubin rubis herstellen vind ik niet dadelijk een leuke klus :rofl::rofl::rofl:

2 likes

Oei, 3 stenen. 1 lijkt me nog leuk, maar daarna wordt het vervelend. Alhoewel, met de luxe van 3 persen scheelt het wel. Maar het eindresultaat mag er wezen! :partying_face:

En ach, een vervangend uurwerk is ook duur. En zou zomaar hetzelfde issue kunnen hebben. Been there… :face_with_peeking_eye:

En gelijk even gekeken naar zo’n centreerpons. Die heb ik niet. Of nou ja, ik denk dat ik die kan fabrieken met de ogenschijnlijk nutteloze schroef bij mijn pers. Schroef van onder er in. Dan een pomp pusher er in.

Werkt dat ook?

1 like

Nee, die pusher steekt te ver uit, moet maar eens proberen. Ik denk - maar ik beloof niets want ben niet zeker - dat er nog ergens zo een punt ligt. Ik ga er naar zoeken tegen volgende knutseldag.

Die centreerpunt dat ik gebruikte is specifiek daarvoor gefabriceerd en van exact de juiste maat voor het werk dat ie moet doen. Maar zijn uiterst zeldzaam

Leuk is het niet en 3 keer moet je dan in 5 stappen opruimen. Dus 15 keer die brug moeten centreren op die punt :face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes:

3 likes

Miljaar. :rofl:

Chance dat het een Longines was dan :wink: die hebben toch nog altijd een beentje voor.

1 like

:woozy_face: Geloof dat ik een beetje duizelig word. Wat een kunde, geduld en talent!

1 like

en eigenlijk had ik dan nog chance dat het een zakhorloge was. Bij een zakhorloge is er tussen de bruggen meestal voldoende plek om de ruimer helemaal door te laten gaan. Bij een polshorloge moet je de laatste opruimbewerking altijd doen zoals je het normaal doet, dus zonder dat de brug er op gemonteerd staat en zelfs al heb je dan heel de vatting in lijn weggeruimd en doe je enkel de laatste bewerking het volledig rond zetten zonder gemonteerde brug, dan loopt dat soms toch nog mis en is het uit lijn en dan lig je eruit.

2 likes

Wat een prachtig werk weer.
Ik heb een vraag…
Hoe zorg je er bij zo’n minuutpijp constructie er voor dat de wijzerwrijving weer voldoende is ?

1 like

dat is geen simpele.

wat je niet doet is knijpen op de mintuupijp → gaat niet, daar is dat pijpje te dik voor en als je dusdanig hard knijpt dat je een deuk heb dan gaat voor zekers je pinnetje er niet meer door

wat je ook niet doet is met een vlakke pons op het pinnetje kloppen wat ik nogal eens lees → je maakt daarmee een scherpe rand die de binnenzijde van je minuutpijp helemaal vereneweert

Idealiter vervang je en 100-120 jaar geleden zullen die pinnetjes wel in overvloed aanwezig geweest zijn, maar nu dus niet. zoals ik het aangeleerd kreeg van een stokoude horlogemaker is als volgt:

neem het pinnetje, zet het tussen 2 vijltjes en rol het pinnetje een paar keer op en neer tussen die vijltjes.
Dat rollen doe je zonder al te veel kracht gebruik want het is niet de bedoeling dat je gaat afvijlen, het is de bedoeling dat je ietwat opruwt en er “uitsteekselstjes materiaal” ontstaan door zachtjes het pinnetje tussen 2 vijltjes te rollen waardoor het iets uitzet in diameter en de wijzerspanning strakker wordt.

ik heb dat met de jaren verschillende keren gedaan en dat werkt. Succes

5 likes