bronnen over Cortebert gezocht

Ik heb interesse in het merk Cortebert. Een van mijn eerste aankopen een paar jaar geleden was dit nette exemplaar.


Op mijn zoeklijstje staat momenteel een Cortebert “jaren 50 dresser met in house caliber” en een “spoorweg horloge”. Maar dat schiet niet erg op. Soms zie ik online best wel wat leuks van dit merk voorbij komen, maar ik loop vaak vast op de research. Er is erg weinig over te vinden. Behalve dan het veelvuldig overgeschreven verhaal dat ze de quartz crisis in de jaren 70 niet overleefd hebben.
Neem bijvoorbeeld de spoorweg horloges die ze gemaakt hebben. Alleen daarvan al zie ik zo veel verschillende vormen maten en kleuren… Een site waarop exemplaren staan die correct zijn zou mij helpen als referentie.
Tot slot, voor de sfeer nog wat van die spoorweg horloges.

18 likes

Ik weet alleen, dat ze in de jaren 40 een loopwerk voor Rolex hebben gemaakt. De Caliber 616 werd destijds gebruikt in voornamelijk Rolex zak horloges.

1 like

ja, inderdaad die link met Rolex (en Panerai) lees je vaak.

Hier een paar uurwerken met beperkte gegevens

https://watch-wiki.org/index.php?title=Kategorie:Bildgalerie_Uhrwerke_Cortébert_Watch_Co.

1 like

Registratie van 1916

uurwerkmodellen uit 1920

1926

2 likes

Ik heb een kaliber 616 zakhorloge van de Turkse spoorwegen en een n.o.s. art deco horloge van Cortebert. Leuk merk.

1 like

Ik ben inderdaad onder de indruk van wat er aan n.o.s. spul bij jou voorbij komt. #stiekemjaloers Maar bijvoorbeeld van die spoorweg horloges heb je enig idee hoe die wijzerplaten er uit horen te zien?

Zo ongeveer.

Je kan met wat opzoekwerk aan de hand van de gravure op het achterdeksel ook wat bepalen van wanneer het horloge is naar ik me herinner Zo heeft de mijne de gravure die in de jaren 40 gebruikt werd. Vroegere exemplaren hadden een andere tekening. Maar er zitten veel frankens tussen die samengesteld zijn.

6 likes

Thanks. Dat is in ieder geval weer een mooi duidelijk voorbeeld voor in mijn database-je. Het zijn inderdaad de franken watches die het zoeken lastig maken. (Zag er gisteren nog een op marktplaats, zogenaamd NOS met volgens de wijzerplaat 17 jewels en een 21 jewels caliber aan boord)

1 like

Mijn opa kreeg zo’n T.C.D.D. zakhorloge van zijn werk (Turkse spoorwegen) en heeft het jarenlang gebruikt. Na zijn overlijden heeft een neef van me dat ding eerst naar de klote laten “repareren” en is het later kwijtgeraakt.

Mocht iemand een volledig originele willen verkopen of een tip hebben waar ik er één kan kopen verneem ik het graag.

Ik kreeg een beetje buikpijn en werd een emotioneel bij het zien van je foto’s.

3 likes

Die spoorweghorloges hebben een prachtige plaat allemaal. Kleine kunststukjes.

De Perseo-horloges die de Italiaanse spoorwegen gebruikten zijn dan weer veel minder uitbundig van stijl, maar wel een herkenbaar font. Ik denk op voorspraak van Mussolini zelf. Perseo is volgens mij wel volledig gefabriceerd door Cortebert.

1 like

Deze bestaan idd in een aantal kleur varianten en zijn best wel prijzig als je een correcte wil.
Onze forumbaas @Henrik heeft er een, tenminste als hij hem nog heeft en heeft er ook e.e.a. over geschreven volgens mij.
Kun je misschien even opzoeken met de zoek functie.

1 like

Ik las dat de fascist in kwestie het onbestaanbaar vond dat zijn land geen eigen horloge kon produceren. De oplossing simpel: kopen bij Cortebert, onder de voorwaarde dat ze een nieuwe merknaam voor je aanmaken. Perseo bestaat overigens nog steeds.

Deze is toevallig m’n horloge van deze dag uit 1946 :yum:

Advertentie uit een boekje anno 1946

6 likes

Italië (als staat) bestond natuurlijk ook nog pas relatief kort en een echt succesvol, modern leger was nog niet opgebouwd. Wellicht dat die factoren ervoor zorgden dat (in tegenstelling tot andere landen) ze met dit soort zaken wat achterlieten.

Het is me wel duidelijk geworden dat spoorweg horloges (en ook levering aan tram maatschappijen zeggen sommige bronnen) een serieus onderdeel van de business bij Cortebert was. In de mooie bijdrage van @Maurits zag ik dat Cortebert in 1916 een merk registratie doet met een beeldmerk van Ferrovie Italiane. In dat jaar waren ze er dus al mee bezig. Op de website van submerk Perseo staat dat onder die merknaam sinds 1927 aan de spoorwegen leveren. Ik voel een nieuwe obsessie aankomen: de pre-Perseo :joy:


En al doende kwam ik ook nog een Italiaans boek tegen over de horloges van de spoorwegen. Als je op de titel van het boek op youtube zoekt is er iemand die het hele boek doorbladert :upside_down_face: Daarmee gaat wat meer vinden over Italiaanse spoorweghorloges wel lukken. Nu de Turkse horloges nog.

Heb deze Cortebert uit 1955 met Calibre 700 als uurwerk. Heeft duidelijk een ander uurwerk dan hier eerder getoond.

5 likes

Dat is ook een hele fraaie. Vooral het opgelegde logo spreekt me erg aan. Op het exemplaar dat ik heb is dat naar de kroon verbannen.

1 like

Thanks voor de verwijzing. Veel opgestoken afgelopen week.

Dat is zonde. Is de diameter dan te gering of is er te veel concurrentie?

Hallo, ik ben nieuw hier en heb me net aangemeld. Ik ben ook erg geïnteresseerd in Cortébert. Nu heb ik zelf een aardige collectie Cortébert horloges. Horloges van het begin tot aan het invoeren van het nieuw gestileerde logo. Echter kan ik geen topic vinden voor Cortébert in het specifiek, is die er al een aangemaakt? Of heb ik deze over het hoofd gezien? In iedergeval, fijn dat er meerdere Cortébert geïnteresseerde zijn!

1 like