Brons/Messing patineren

Ik heb al eerder messing horlogekasten gepatineerd en daarvan wat plaatjes van laten zien. Patineren gebeurt onder diverse condities in ammoniakdamp en gaf heel verschillende resultaten. Twee weken heb ik een ontchroomde Vostok kast bij wijze van experiment in de tuin begraven. Gister weer opgegraven, dat viel niet mee want ik moest twintig minuten zoeken in een enorme berg aarde.
Daarna de overige onderdelen bij elkaar gezocht en een oud uurwerkje geserviced want het moet het ook nog werken natuurlijk, want anders is het geen horloge.

Dit is het resultaat:

Ik vind het resultaat van patineren onder de grond fraai, het is minder gelijkmatig en ziet er veel natuurlijker uit. Ook de kleur is anders.

7 likes

Hoe erg was hij al gepatineerd voor het begraven? Dit zou wel gaaf zijn op mijn bronzen sea turtle.

Turtle :slight_smile: daar lijkt het resultaat wel op.
Voor de lege kast begraven werd was deze vers ontchroomd glimmend en schoon gepoetst.

Dat gaat vrij hard dan! Misschien ook maar eens een weekje begraven. Kijken wat er dan al gepatineerd is.

Cool gedaan! Mooie match met deze band ook.

verweert dat nou niet verder als je er overheen wrijft en zo? stinkt niet?

Doe dan een touwtje aan de springbar, hoef je niet zolang te zoeken.

1 like

Heel gaaf resultaat! Moet ik misschien ook maar eens een keer proberen :slight_smile:

Ik heb de Vostok vandaag gedragen en ben heel tevreden met het resultaat van dit experiment. Ik kreeg ook positieve reacties op mijn werk, het valt wel op en men vond het en stoer horloge.
Binnenkort maar eens proberen iets moois te maken in een zo behandelde kast,

Ik ben ook wel benieuwd wie het aandurft een serieus horloge voor een paar weken te begraven, foto’s graag.

Erg vet hoor! :+1: Ik vind het echt wel iets hebben zo!

Misschien is het een idee om kasten en wijzerplaten gedeeltelijk te glazuren, je hebt gekleurd glaspoeder
dat je dan ( ik dacht met een gasvlam ) verhit,
dan kun je hier en daar een klodder donkergroen glas
erop branden en wegchippen, met het effect van een oud sudderpannetje.

Hier kan ik mij niet zoveel bij voorstellen, maar dat is nu juist waarom modden zo leuk is. Alles wat je kan verzinnen kan je uitproberen, is het niks, dan begin je overnieuw om uiteindelijk tot een uniek horloge naar eigen smaak te eindigen.

Bijvoorbeeld dit soort kleuren aanbrengen, uiteraard niet netjes
maar hier en daar een klodder in de bezelmarkers, eventueel mat geschuurd etc.

Clearcoat je de kast na het patineren? Ivm allergie e.d.

Bij bovenstaand horloge is allergie onwaarschijnlijk want de band loopt onder de kast door :smiley:

Ik heb geen last van messing, koperallergie is zeldzaam bovendien is de deksel onbehandeld.
Allergie voor Nikkel komt vaker voor, zie link.

Maar als je toch groene vlekken of een allergische reactie krijgt zou je blanke lak kunnen spuiten.