Brons rond gezocht

Heren

voor een ontbrekend onderdeel van een horlogemakersgereedschap ben ik op zoek naar een staafje rond brons van 5.2 mm dik en 11 cm lang.

Bij de metaalwinkel moet ik 3 meter kopen.

Kan iemand mij helpen aan een stukje of adres waar ik kleinere stukken kan kopen dan 3 meter.

met vriendelijke groet

Arie Visser

MOET je dat?.. Ik heb daar van allerlei materialen gekocht… Alu, plaatstaal, noem het maar op… als je een kortere lengte wil hebben kan dat ook gewoon, je betaalt alleen zaagkosten…

Maar… “Brons”… is het nog een bepaalde kwaliteit die je zoekt?..

Arie

ik heb al vaker materiaal gekocht in Rotterdam maar moet dan vaste lengtes nemen.
alleen als zij toevallig zaagafval hebben kanje wel eens geluk hebben.

ik heb geen idee van de kwaliteit.

ik heb ooit een gereedschap gekocht met een moeilijke naam.
Het lijkt op tol en wordt gebruikt bij het maken van horloges om de tapgaten boven elkaar af te tekenen.
aan beide kanten zit een bronzen pen met stalen stift. aan de onderkant schuif je die in het tapgat van de platine en aan de bovenkant kan je met zo’n zelfde stift een putje daar recht boven maken.
Ik hoop dat je een idee hebt wat ik bedoel.
Ik heb dit ding ooit gekocht via ebay. de verkoper had de foto zo mooi gemaakt dat niet te zien was dat een van de 2 assen was gebroken.

Ik moet in de as aan beide kanten een gaatje boren voor de stift van 3,2 mm. heb zelf geen goede draaibank om dat te doen dus moet daarvoor naar een draaier.
Maar het voornaamste is eerst het materiaal vinden.

Groet
Arie

Ik denk dat ik wel weet hoe het eruit ziet… een soort “beugel” met 2 verschuifbare stiften die perfect in lijn staan dus… de onderste zet je in een gat in het plateau, de bovenste druk je naar beneden op een brug, Tikje. gaatje afgetekend…

Ik denk dat je zoiets ook wel met Messing kan doen… en dat koop je per meter voor een paar euri’s bij een modelbouwzaak… ø6… afdraaien, gaatjes boren… pennetjes inpersen… klaar…

Juist

die is het. Ik wil toch eerst op zoek naar brons om het er zo origineel mogelijk uit te laten zien lukt dat niet dan is messing of staal mijn 2e optie.

Bedankt in ieder geval

Hoi Arie,

Zo’n apparaat heet een planteur! Het is om te controleren of de tapgaten wel recht tegenover elkaar staan. Ik heb twee van die apparaten, waarom is mij een raadsel je kan er toch maar een tegelijk gebruiken. Net heb ze even bekeken en de stiften die erin zitten zijn van slaal! De diameter van de stiften is 5 mm. bij beide planteurs. Die stiften kan ik wel voor je regelen.
Met het knoopsgathorloge gaat het goed en ik heb ook een spiraal gevonden voor dat andere uurwerkje.

Groeten Martin.

als ik het goed “visualiseer” is het eigenlijk een kwestie van een blokje pakken… gat door en door boren en ruimen zodat ie mooi pas is… dan een stuk in het midden wegfrezen… en twee van die stiftjes erin monteren?.. moet ik er eigenlijk ook eens een bouwen… :slight_smile:

Edit:

zo zien ze er dus uit… leuk ding… staat ook wel intressant op de werkbank… :slight_smile:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Ja nu weet ik het weer

Op het plaatje ven Arie kabaastra zie ik dat de ene pen langer is dan de andere.

Arie Kan je mij de lengte van de 2 pennen opgeven.

Groet
Arie

'k zou graag willen… maar ik heb zo’n ding niet… ik heb dit plaatje even van het interwep getrokken

Ok

misschien reageert nog iemand die er toevallig een heeft.

Bedannkt in ieder geval.

Groet
Arie

Hallo Arie,

Ik heb twee planteurs, bij de een zijn de stiften 11cm lang en bij de andere is er en 11cm en de andere 9,5cm. Volgens mij ligt dat aan de soort planteur. De stiften zijn 5mm dik van beide planteurs zoals ik in een eerder berichtje heb gescheven.
Zal ik anders een stukje staal opsturen van 5mm, dan kan je even passen?

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

Martin

De staaf moet 5,2 mm zijn Ik wil toch graag brons dus wacht maar even Ik ga in Mei naar de rikketik wellicht kom ik daar nog een bronzen staafje tegen.

Groet
Arie