Ik heb een bronzen horloge met lichte patina die ik graag weer als nieuw heb. Is er een methode deze te reinigen zonder al teveel water?
Het horloge is niet waterdicht, een flieger. Het heeft een geborstelde finish.
Ik weet niet of ik hier cape cod doekjes voor kan gebruiken? Ik las dat die enkel voor gepolijste kasten te gebruiken zijn.
Heb ooit eens iets gehoord over citroen sap
Koper laat zich goed reinigen met een zuur.
Dus idd,
citroensap, (evt met zout)
viakal
azijn (evt met zout)
Ik heb het puur over koper, bij je horloge zou ik dan weer geen zout gebruiken.
Omdat je daar geen resten van wilt hebben.
Probeer maar ammonia
Sowieso geen cape cod … wordt t een spiegel i.p.v. borstel … denk dat je in dit geval ook niet gebaat zal zijn bij een schuursponsje (werkt wel om gematteerde vlakken te herstellen van bijv een krasje)
Maar ff een vraag; Ik hoeveel tijd heeft die patina zich opgebouwd? Want dat is toch juist de “charme” van brons? …
Nooit polijsten inderdaad.
Er is hier iemand die trots iedere week zijn Oris met Brasso behandelde. Daar zit inmiddels geen geborsteld facet meer op.
Een goede klodder ketchup doet wonderen en is makkelikk af te spoelen onder een straal koud water. Als je horloge niet tegen wassen onder de kraan kan, zou ik er niet aan beginnen. (Wellicht een doekje in citroensap drenken en daar mee poetsen, maar dan neem je nooit alle plekjes mee)
Is het toevallig een Steinhart Pilot?
Ooit eens gekocht, maar snel weer weggedaan omdat hij niet waterbestendig was.
Het is de Steinhart Nav B Chrono Kiga.
Ik wil opnieuw beginnen met de patina, deze “van mijzelf” laten zijn.
Er zit niet heel veel op, het mooiste zou ik het vinden als ik hem weer even helemaal kan laten glimmen, om daarna op natuurlijke wijze de patina te laten ontstaan.
Ketchup
Badje van citroenzuurpoeder, biocarbonaat en gedemineraliseerd water
Oh sorry, ik lees net dat het horloge niet waterdicht is.
Eén Steinhart met
Waarom schoonmaken?
Binnen een paar weken is hij weer dof.
Die oxidelaag beschermt het brons juist.
De patina laag maakt hem juist toch zo mooi? Ik zou hem met trots dragen
Ik mis een foto van het horloge
Foto komt zsm, ik wil graag mijn eigen patina, deze is vd vorige eigenaar. En dan mag hij lekker dof worden. Misschien wat vreemd, maar ik word er nog vrolijker van en ik ben er al zo blij mee.
Anders zwemmen in zee wordt ie weer als nieuw. Daarna schoonpoelen en nooit meer in zee dragen. Krijg je je eigen patina.
Krijg je mooie patina op de wijzerplaat van.
In welke verhouding is deze mix en hoe lang duurt dat proces.
Je Oris ziet er weer werkelijk als nieuw uit.
Dat had ik even gemist.
1 theelepel van beide in een (koffie?) bekertje, horloge erboven op en dan de beker vullen tot halverwege met gedemineraliseerd water. Met een tandenborstel even roeren terwijl het bruist. Na een halve minuut eruit halen en met de tandenborstel alles poetsen met evt vocht uit het bekertje.
Daarna afspoelen met schoon gedemineraliseerd water en drogen met een föhn/doek. Alles in totaal duurt een minuutje of 2. Mocht hij niet schoon zijn kan je bovenstaande proces herhalen met nieuwe ingrediënten.
Om het schone brons dan nog wat lichter te kleuren, kan je hem daarna op poetsen met (baby)shampoo en gedemineraliseerd water!