Bronzen horloge: Welk schoonmaakproces is aan te raden? Conclusie: Warm water en 2 tabletten Steradent.

Ik ben in het bezit van een bronzen horloge, specifiek de Tudor BB58 brons. Ik overweeg het horloge schoon te maken. Nu heb ik enkele instructies bekeken (youtube), maar deze variëren nogal en derhalve wil ik jullie ervaringen graag ophalen. Welke (combinaties van) middelen werken het best, in welke hoeveelheden, onder welke omstandigheden, etc?

Ik ben erg benieuwd en hoop dat we tot één optimaal proces kunnen komen.

2 likes

Het ligt er natuurlijk een beetje aan welk resultaat je wilt bereiken. Wil je hem glimmend oppoetsen of wil je patina?

Terechte aanvulling @Vin71, dank je wel. Ik ben voornemens deze in ‘nieuwstaat’ te herstellen, echter wel met behoud van de originele ‘brushing’.

1 like

Ik denk direct aan Brassot met een zachte doek. Dat schuurt niet echt en haalt wel de oxidatie weg.

Het brons kan volgens mij het beste chemisch schoongemaakt worden. Poetsen is nooit goed want dan haal je uiteindelijk materiaal weg. Bij mij bijt het brons al schoon met koffie, wat heel licht zuur is. Het horloge een uurtje in een bakje met citroensap leggen en misschien lichtjes borstelen met een zachte tandenborstel zal de truc wel doen denk ik.

4 likes

Ik dacht altijd ketchup maar nooit zelf geprobeerd

2 likes

Heb geen ervaring met bronze horloges, maar ik zou polijst/schurende middelen afraden. Dan blijf je bezig en haal je telkens materiaal weg.

Een licht zuur middel zou mijn voorkeur hebben om geen materiaal weg te halen. Citroensap, tomaten ketchup. Zoiets…

Uurwerk uit de kast halen en voorzichtig schoonmaken met wat citroen/limoensap en een zachte doek. Pakking van de caseback opnieuw invetten en terug monteren. Dat zou ik doen.

Maar… als patina je stoort, zou ik hem verkopen en een pegels neerleggen voor een gouden horloge. Anders blijf je bezig.

2 likes

Eeehm waarom? 200m waterdicht. Bakje citroensap overleeft ie wel denk ik…

4 likes

Gewoon beetje afwasmiddel en lauw water doekje en of oude tandenborstel. Doe ik met mijn Russen. Gaat prima.

De enige goede oplossing is inmiddels al diverse keren gegeven: citroensap :+1:t2:

2 likes

download
Deze versie van citroensap? Puur?
Ga ik het proberen met één link.

Ja maar dat zuur is niet zo goed voor je afdichtingsringen.

3 likes

Ik had de beste ervaring met mijn bb58 brons door hem een uurtje of 2 in een schaaltje water met 2 tabletten kunstgebitreiniger te leggen.

Dit. Dan zou ik die 200m niet meer durven garanderen.

1 like

Werkte voor geen klote op mijn bronze bb58… ook niet icm bakingsoda. Ketchup deed ook niets. Vast een beetje afhankelijk van de legering van het brons.

1 like

Specifiek merk? Kenmerken?

Dit zou zeker goed kunnen. Foto’s die ik zie van de bb is patina vaak heel licht in vergelijking met andere bronze lasten die ik heb gezien.

@ts, misschien tudor een mail sturen met het beste advies?

Steradent gebruikte ik. Te koop bij drogist/supermarkt gewoon. Niets speciaals. Kreeg ik de patina het allerbest mee weg op de bb58

2 likes

Als het citroensap bij de pakkingen kan komen dan ook het water waar je hem mee afspoelt. Het hele horloge uit elkaar slopen brengt wel wat meer risico’s met zich mee…

2 likes