De pakkingen zijn juist bedoeld om vocht uit het uurwerk te houden dus ja daar komt het citroensap ook en doordat dit veel zuurder is is het risico groter dat de pakking wordt aangetast.
Huidzuur en zweet tasten pakkingen ook aan waardoor na verloop van tijd de pakkingen moeten worden gewisseld.
Ik doe hele dagen niets anders, dus dan is het risico voor mij niet zo groot als voor iemand die niet het juiste gereedschap en kennis heeft.
Mee eens, maar dan hebben we het over enkele nanometers per keer. Dat kun je tienduizend keer doen, zonder dat je er überhaupt iets van ziet. Bron: ik ben chemisch ingenieur.
De pakkingen in het horloge vormen een luchtdichte afsluiting, in combinatie met een schroefdeksel, schroefkroon en andere onderdelen van een duikhorloge.
Ik wilde nog toelichten hoe oxidatie werkt, maar dat laat ik gezien je achtergrond achterwege, dat weet je beter dan ik
bron: Ik ben mechanisch ingenieur en werk bij een chemisch bedrijf.
Dus lucht komt wel bij een pakking maar vloeistof niet!
Zuur kan juist in een spleet blijven hangen en dan verder het materiaal aantasten. Gebeurt ook bij zwemmen in zee en niet goed met zoetwater afspoelen. Veroorzaakt put erosie en dat was bij Rolex de reden om van 316 naar 904 staal over te stappen
Die van jouw is zo goed als nieuw hoor, daar ga je weinig resultaat meer behalen.
Citroen en Soda werkt bij mij niet of minimaal. @Paraflex hoe lang deed je hem er in dan?
Ketchup werkt bij mij ook niet.
Brasso wel, maar dit is inderdaad licht schurend, dus gebruik ik liever niet.
Die van mij is ondertussen groen met zwart dus wil hem ook wel weer een keer als nieuw hebben.
Ik meen dat Tudor aluminiumbrons (aluminium i.p.v. tin) gebruikt, wat geler van kleur is en beter bestand is tegen oxidatie. Ik kan me voorstellen dat het ook lastiger is om oxidatie te verwijderen bij dit materiaal. Het warme roze van fosforbrons (CuSn6 of CuSn8) kan je met aluminiumbrons niet bereiken in ieder geval.
Gewoon er in leggen totdat je de aanslag met een zachte (warme) tandenborstel kunt verwijderen. Dat kan een paar dagen duren.
Werkt alleen bij een zeer licht verkleurde kast.
Indien de kast al helemaal donkergroen is ben je sws te laat. Dan werkt alleen een refinish bij de horlogemaker nog.
Ketchup is voor op de patat, en Brasso gebruik je alleen op plexi, maar als je je finish compleet wilt vernielen werkt het prima op de kast. Liefst met een Dremel. Hij zal daarna glimmen als een malle, en iedereen zal denken dat hij van goud is.
Uiteindelijk verdwijnt de gouden kleur. Dat is ook de bedoeling. Brons is een bewuste keuze ivm patina, net als Zilver. Je weet van te voren dat die laatste ook steeds donkerder zal worden, net als je eerste kettinkje met sterrebeeld wat je als kind hebt gekregen.
Blijkbaar wordt die keuze niet altijd heel bewust gemaakt, aangezien de in verhouding zeldzamere bronzen en zilveren horloges best vaak worden geflipt.
Als het doel weer glimmend maken is gebruik ik ketchup, paar minuten in laten liggen en dan afspoelen. En nee is geen gein. bevat een mild zuurtje die de kast weer glimmend maakt.
Ik heb deze suggestie opgepakt en op één link toegepast die een soortgelijke patina had als het gehele horloge van @MisterD. Het resultaat na 3 uur weken in Steradent is aanzienlijk. Deze heeft nu dezelfde staat als de rest van het horloge. Eén link verkeerd nog in nieuwstaat en deze staat verschilt nog wel van de ‘Steradent’ link.