Bronzen horloge: Welk schoonmaakproces is aan te raden? Conclusie: Warm water en 2 tabletten Steradent.

Dan blijft het theorie, maar aangezien citroensap vrijwel dezelfde dichtheid heeft als water zal het niet met de pakkingen in aanraking komen.

Jouw theorie komt helaas niet met de praktijk overeen.

Kunnen meerdere horlogemakers je ook zeker vertellen.

3 likes

Dat is makkelijk gezegd zonder enige onderbouwing…

Jij bent een horlogemaker, geen bewijs. @PeterLC is een horlogemaker, die weet het ook niet.

Waarom worden pakkingen dan na een jaar of 5 vervangen? Als er alleen maar lucht langskomt dan hebben ze toch niets te lijden?

Ik kan een voorbeeld geven vanuit mijn vakgebied. Temperatuurschommelingen zorgen voor het uitzetten en krimpen van het materiaal van de pakking. Op een gegeven moment wordt een pakking daardoor meer rigide en zet het niet meer zo makkelijk uit en krimpt het niet meer zo goed bij wisselende omstandigheden. Dat zorgt ervoor dat de pakking geen luchtdichte afdichting meer vormt met bijvoorbeeld het schroefdeksel. Het gevolg is dat de waterdichtheid van het horloge niet meer te garanderen is. Idealiter vervang je een pakking voordat het zover is. Daarom is regelmatig waterdicht testen zo belangrijk. Daar komt nog bij dat lucht bestaat uit een groot aantal verschillende stoffen, waarvan er een aantal zorgen voor degradatie van de pakking. Maar dat is een proces van jaren en zal in de meeste gevallen van mindere invloed zijn schat ik in.

1 like

Capillaire werking en verder heb ik geen zin om verder hierop in te gaan.

Hoe smaller de spleet des te dieper trekt water en waarschijnlijk ook citroenzuur onder de bezel, bodem en kroon.

Buiten water komen ook vaak andere vloeistoffen op een horloge. Vooral dames hebben de neiging om parfum op hun pols en dus horloge te spruiten.

4 likes

Maakt de viscositeit ook nog uit ? :crazy_face:

Ben de vraag van het topic al bijna vergeten :rofl:

Bronzen horloge: welk schoonmaakproces is aan te raden?

Topic kan gesloten worden :wave:t2:

4 likes

Met een bronzen Oris Diver 65 heb ik herhaaldelijk goede resultaten gehaald met ouderwets het horloge een minuut of vijf in een glas good old Coca Cola mikken, daarna afspoelen met lauwwarm water en met een tandenborstel even goed afpoetsen. :ok_hand:

Maar zoals hierboven al meermaals aangehaald, de steradent oplossing werkt ook goed.

Vannacht heeft deze prachtige dame in de Steradent gebadderd, het resultaat mag er zijn! :star_struck:

40 likes

Als dat zo makkelijk gaat dan is dit horloge nog een keer het overwegen waard. Ziet er weer top uit!

4 likes

Ziet er gaaf uit. Heb je toevallig ook nog een foto van voor de behandeling, ter vergelijking?

3 likes

Ziet er inderdaad weer lekker fris uit… Stralend zelfs! Mooi

1 like
2 likes

Wat een prachtig resultaat - gaaf.

En ja - foto’s van het proces zou top zijn :+1:

Nou gewoon
img

En dan met een horloge

4 likes

Wat een ontiegelijk smerig materiaal dat brons :nauseated_face:

1 like

Werkt steradent ook op messing?

Precies zo gedaan en het resultaat spreekt voor zich!

6 likes

Het resultaat mag er zeker zijn