Bronzen horloge: Welk schoonmaakproces is aan te raden? Conclusie: Warm water en 2 tabletten Steradent.

De tudor legering in combinatie met Steradent heeft zich hier al wel bewezen, ik zal de oris even testen.

Patina van zo’n 1,5 jaar dragen waarbij die zeker zo’n 30% van de tijd om de pols heeft gezeten.

Oris goes bubbling
afbeelding

Ik haal hem er morgenochtend uit en zal dan nieuwe foto’s maken!

5 likes

Ongeduldig als ik ben

9 likes

Dat gaat de goede kant op :+1: Ik had het er vandaag nog over

1 like

Ik gebruik vaak steradent om zaken te reinigen. Zelfs in de watertank van de camper gaar een volle rol. 24 uur laten staan is schoon is uw watertank. Schadelijk zal het niet zijn. Oma ziet er ook nog steeds gezond uit.

2 likes

En?

Het hele horloge is gewoon verdwenen, in zijn geheel opgelost!

:joy:

Nee, ik ben sinds vanmorgen eigenaar van een unieke one piece, Oris holdstein edition rosegoud.

Heel lelijk :joy:
Valt me op dat sommige patina zoals de zijkant van de kast nog niet is verdwenen.

5 likes

Oma in de tank? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ik heb 3 weken geleden de ketchup methode gebruikt op mijn Zelos.
Was erg tevreden! 15 min in de ketchup met om de 5 minuten de ketchup erin borstelen.
Daarna goed afspoelen en met tandpasta borstelen. Klaar.

Hier een paar before and after.

Mijn Tudor bronze heb ik ook een avond in de Steradent laten weken. Kwam er netjes uit, maar had ook doffe plekjes en “aangekoekte” patina. Helaas geen before and after.

5 likes

Even herhalen met de ketchup methode. Zie mijn post :point_up_2:t2:

Hoe lang denk je?

15 min in de ketchup met om de 5 minuten de ketchup erin borstelen.
Daarna goed afspoelen en met tandpasta borstelen.

Hij ligt er nu al een tijdje in maar resultaat valt nog beetje tegen met ketchup. Ik laat hem er nog even wat langer inliggen.

Ketchup heeft toch nog wel geholpen aan de zijkant van de kast!

Anyway, dit is het eind resultaat

Wristshot van gisteren:

En zojuist:

De donkere lijn op de band is van het bakje waar die in heeft gelegen. Denk dat die over een paar weken verdwenen is.

10 likes

Zonde! Je patina was erg goed…

1 like

Ziet er weer lekker fris uit!

1 like

Heb dit hele topic net doorgelezen.
Conclusie, cola of steradent.
Domme vraag, als een horloge wel uren in steradent BRUIStabletten oplossing mag liggen,
Waarom zou die dan niet een tijdje in de ultrasoon reiniger mogen?

Ik heb het kunstgebit van oma nog nooit in de ultrasoon gestopt.

Wel in de cola?

Jawel, dat was een package deal. Oma en haar kunstgebit tegelijkertijd in een vat cola.

4 likes

Als je oma dan tevens een van je klanten is ,heb je waarschijnlijk een flink vat nodig. :wink: