Broodje aap of technisch mogelijk

3 likes

Heb al eerder gehoord dat dit zou werken

De opladers voor die “waxinelichtjes” schijnen het goed te doen.

Met 2 per vakje kan ik er zo 6 tegelijk opladen.

1 like

Ik heb al tijden een paar Seiko kinetics op een Philips Imageo tray liggen, je moet wel een paar keer proberen om de goede stand te pakken te krijgen zodat er goed geladen wordt, maar het werkt prima.

Alleen zijn die dingen al jaren overal uitverkocht.
Het is weinig meer dan een trafo met een inductiespoel om een bakje, morgen met beter licht zal ik wel een paar fotos maken.

Werken draadloze laders voor mobiele telefoons niet?
Die zijn wat beter verkrijgbaar, voor niet al te veel geld. Bv bij Ikea.

Die heb ik nog liggen

1 like

Grappig zeg…hoe inventief om dat te bedenken…zou zo’n Qi lader van een telefoon ook werken?

Getest! Oral B lader goed succes. Ging van 1 maand power reserve naar bijna 6. Dat in 12 uur. De Qi lader lukte bij mij niet. De lader registreerde geen device op de lader

3 likes

Zou dit ook werken voor Citizen Eco Drive horloges? Ik heb er daar drie van die ik om de paar maanden een dag in de vensterbank in het daglicht leg als ik ze in de tussentijd niet gedragen heb. Ik kan niet testen of een tandenborstellader werkt omdat ze momenteel nog alle drie voldoende lading hebben en ze geen van drieën een gangreserveaanduiding hebben.

Doe dat maar niet. Die werkt op zich met solar en accu. Zou ik zelf niet durven. Misschien een oude versleten eco?

Ik heb mijn eco’s en solar edifice en solar pulsar eigenlijk altijd in mijn slaapkamer op vensterbank richting raam.

Hee, daar zeg je zoiets! Ik kocht onlangs deze bij de kringloop voor een tientje. PVD-zwarte kast en glas nogal beschadigd (vorige eigenaar gevallen of mogelijk door klussen of werk) maar hij liep. Gekocht omdat ik deze ooit nieuw had willen kopen (met blank metaal kast) maar verleid werd door lage prijs op Ali. Bleek bij aankomst een nepper met goedkoop batterij-uurwerk. Ik heb de krassen op de kast wat bijgewerkt met een stift… Ik had deze in de auto gelegd om te kunnen omdoen bij een onverwachte horloge-gevaarlijke activiteit. Net uit de auto gehaald. Sjonge wat zit er dan voelbaar condens op… Ik zal hem nu in het donker leggen, wachten tot hij stilstaat en dan de tandenborstellader proberen.

Een ecodrive gaat niet lukken op een inductielader, want dat is een fotovoltaische cel met een laadcirquit.
Bij de Seiko kinetich is het een dynamo die de boel oplaad, dus een inductiespoel werkt daar wel.
Even de imageo opengetrokken om het teleurstellende techniek te laten zien:

En een Seiko SUN033 met zichtbodem, de onderste spoel is voor de inductie/dynamo.

2 likes

OK dan ga ik het experiment met de Eco Drive niet uitvoeren

Anders rookmelder ernaast leggen, haha

Je kan het wel doen, maar ik vermoed dat het resultaat niet geweldig zal zijn.
Tenzij mijn begrip van inductiestroom en zonlicht helemaal verkeerd zijn.

Nee, in de eco drive zit geen spoel voor het oplaad circuit. Dan zou je een spoel aan de draadjes van de zonnecel moeten solderen, dan werkt het wél :smile: