Brothers in Arms

Eindelijk tijd om mijn nieuwe aanwinst uit Engeland te showen! De omega RAF 1953, ter vergelijking samen met mijn oude Omega MilWatch uit 1944.
(Oh ja, belichting van foto’s is niet mijn sterkste punt…)

De “1944” heeft een 30T2 Calibre en de “1953” een 30T3 Calibre ofwel 283 net als in de eerste Railmasters.

Hieronder zie je de inscripties aan de achterkant. De RAF 1953 komt uit een serie van 5900 stuks allen uitgeleverd aan de Britse Luchtmacht.

Hoewel de horloges op elkaar lijken is het formaat erg verschillend; 35mm versus 38mm en veel dikker. Dit vanwege de weekijzeren binnenkast tegen de magnetische straling.

Hier een wristshot! De cognac kleurige natostrap is afkomstig van een forumlid.

Ten slotte nog een foto van de RAF 1953 op een Omega boek. In het boek zie je een plaatje van het horloge zoals ze uitgeleverd zijn aan het Britse MOD. Met een “thin arrow” en radium wijzers/markers. Omdat de straling gevaarlijk was “when stockpiled” heeft het MOD de horloges die in 1960 nog in het magazijn lagen zelf voorzien van een redial met de “broad Arrow” en tritium wijzers/markers.

BEDANKT VOOR HET KIJKEN!

5 likes

Wauw, wat een combinatie(tu)

Mooi zeg!(tu)
Maar wat betekent MOD?:S

MOD?.. Waarschijnlijk Ministry Of Defense?.. niet te verwarren met MOSW (Ministry of Silly Walks :slight_smile: )

zeker een mooi duo… bij mij zouden ze wedijveren om polstijd…

Mooie combi hoor! (tu)
Van harte en heel veel draagplezier!

Gezien het grote aantal neppers op dit gebied, zou ik er zelf geen euro meer aan durven te besteden…

Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste militaire
horloges en deze zien er nog heel goed uit (tu)

Proficiat met beiden zeg ik met gepaste jaloersheid :wink:

Hahaha dat is lang geleden dat ik the Ministry of Silly Walks gezien heb. (tu)

Supergaaf! Vol karakter en bomvol geschiedenis (no pun intended).

Grtz Melvin

Bedankt voor de positieve reacties! en MOD is inderdaad Ministry of Defence.

Deze horloges worden helaas veel nagemaakt of, nog moeilijker te herkennen, omgekat met behulp van oude onbekende merkhorloges.

Omdat ik altijd al een RAF53 wilde hebben ben ik ook niet over een nacht ijs gegaan met de aanschaf. Hij is gekocht bij een Engelse juwelierszaak waarvan de zoon begonnen is met de (online) verkoop van vintage horloges. Omdat ze een fysieke winkel hebben kregen ze volgens mij veel oude engelse military horloges aangeboden die op zolder werden gevonden bij opa. Anyway, op mijn verzoek heeft hij het horloge naar het Omega Service Centre in Southampton gestuurd om de authenticiteit te laten bevestigen. Een van de medewerkers was echter iets te enthousiast met de inname want Omega mag geen authenticiteits-certificaten meer afgeven. Komt denk ik door mogelijke aansprakelijkheid bij fouten en ook omdat ik denk dat ze liever hebben dat je nieuwe horloges koopt… Als compromis hebben ze toen een standaard inname controle gedaan van het horloge en alle specificaties etc. opgeschreven en naar mij opgestuurd. Daaruit kwam naar voren dat alleen de horlogeband niet van Omega is (nylon natostrap, had ik ook zelf kunnen bedenken). Heeft al met al een dikke maand extra geduurd maar voor mijn gemoedsrust zeker waard!

Groet,
Casper

Wat een zeer mooie aanwinst! “Jaloers”

En daarnaast top, ook al moest je even wachten, dat je duidelijkheid hebt kunnen krijgen over de authenticiteit.

Veel draag plezier!

Een prachtig stel zo samen!

1 like

Heel erg mooi, kan niet anders zegge.
En interessant om over lezen. Proficiat.
Goede topic titel ook trouwens.

1 like