Het enige moment dat ik op mijn horloge keek, was toen ik de Jaguar moest aanzwengelen voor de laatste stint op weg naar mijn bruid. En toen de brug open stond - I kid you not. Even alleen, in de auto. Ook belangrijk.
Op je horloge kijken? Maak je daar zéker niet druk over, je hebt verder echt geen tijd om je druk te maken over de tijd of je horloge. Belangrijker is dat je je telefoon die dag in een tas laat zitten! En je gasten ook, op de aangewezen uitzonderingen na.
Bij mij was het dragen van een trouwhorloge onderdeel van mijn outfit en voor mij betekenisvol. Ik kon het mooi combineren met de gouden manchetknopen van mijn wijlen vader. Vrouwlief had er geen last van dat ik een horloge droeg en we hebben alles op elkaar afgestemd, zonder de rest van ons pak/jurk te verklappen. Dat was een leuk voortraject voor ons beiden. In mijn geval zocht ik eerst een horloge, toen schoenen op maat (ik heb een Morton’s Neuroma in beide voeten), toen een matching horlogebandje op maat, daarna een maatpak en de rest.
Tussendoor maakten we tijdens een workshop met onze goudsmit onze eigen ringen. Zonder dat horloge was ik denk ik niet overtuigd geraakt om ooit goud te gaan dragen. Ons thema werd dan ook: we gaan voor goud!
Ik ben blij dat ik mijn trouwhorloge om had en de fotograaf hem goed op de foto had gezet. Eigenlijk kwam het horloge maar één moment goed in beeld en dat was toen ik mijn veters ging strikken na het blote voetenpad. Klik! Briljant.
En tijdens de wristshots met mijn getuigen in de avondzon, kwamen de horloges ook even tevoorschijn. Daar hadden we veel plezier om, want zij konden een double wristshot laten zien omdat ze zowel hun eigen horloge om hadden die dag, als het horloge dat ik ze gegeven had tijdens het diner - uiteraard hetzelfde merk als mijn trouwhorloge.
De fotograaf droeg die dag voor het eerst tijdens een shoot zijn Rolex. En daar was hij dus dankbaar voor. Dat dat kon.
Tijdens het feest had ik een ander horloge om. Zelfde pak, andere schoenen. En los!![]()
Conclusie
Doe vooral een mooi horloge om als je dat wil.
Doe hem vooral niet om als je je daar onprettig bij voelt.
Tip:
Wijdere manchetten kan je kleermaker regelen. Mijn kleermaker begon eerst óók te mekkeren dat een horloge niet heurrrt, maar alle keren daarna droeg hij iedere keer een andere uit zijn collectie. Alsof we in een fokking geheim horloge-genootschap zitten, dat zich pas ná een codewoord openbaart… Come on guys, we dragen ze niet voor niets!
De tip om überhaupt een horloge te gaan kopen voor mijn trouwdag kwam van mijn getuige. Op zijn bruiloft, toen ik zijn getuige was, was hij nog niet met horloges bezig. En daar baalt hij enigszins van, omdat je dan de rest van je leven echt iets unieks hebt. Tuurlijk heb je de foto’s en herinneringen, maar een bijzonder horloge geef je door aan een volgende generatie, of met geluk, die dáárna. Dat heb ik mij in de oren geknoopt en dat was de start van mijn horlogereis, nu bijna een jaar geleden.