Kun je een brushed case polishen tot hoogglans?
En zo ja, waar zou ik dat dan kunnen laten doen? Ik heb een mod-plannetje voor een oude ORIS… Iemand een idee?
Tuurlijk
Ik heb een keer een Vostok gebrusht met een schuurspons. Toen ik dat zat was ben ik met Cape Cod aan de slag gegaan. Daar had ik geen geduld voor en heb toen een stuk op een schuurmachine geplakt en ben daar mee aan de slag gegaan. Dat ging als een razende, ik zou het alleen niet aanraden
Electrische tandenborstel met polijstpasta
Ik zelf zou het lekker rustig met de hand doen.
Steeds fijnere korrel pakken tot een zachte glans.
Zeg maar tot 2 a 4000.
Daarna cape cod en meerdere malen goed uitboenen met een zachte microvezel.
Kan zeker, als je het zelf wilt doen zou ik een polijstmachine kopen met verschillende schijven/pasta’s. Het belangrijkst is voorbewerken met een artifex schijf, daarmee maak slijp je het oppervlak glad waardoor het polijsten zelf enkel korte afwerking is. Zo is het mij uitgelegd door een professioneel horlogemaker.
Ik ben zelf bezig met experimenteren en heb toevallig gister de centerlinks van een oysterband gepolijst, je ziet hier ook meteen dat ik niet genoeg geduld heb gehad want het resultaat is niet glad genoeg. Wat er hier mis is gegaan is dat de de krassen van de oorspronkelijke afwerking niet voldoende weg zijn geslepen dus eindig je met een glimmend oppervlak met vertekening.
Ik heb me ooit uitgeleefd op de zijkant van een horlogekast van Wolbrook. Cape cod en poetsen maar. Resultaat was oprecht prima, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe diep de brushing is aangebracht.
Ik heb er geen echte goede voor en na fotos van helaas.
Voor
Na
Zag niet dat je iemand zocht om het te doen. Zou een horlogemaker zoeken maar dan wel vooral een die ook ervaring heeft in bewerken. Chronoglide in Grootschermer doet het (onder anderen) maar heeft volgens mij forse wachttijden op dit moment.
Als je het leuk vind om het zelf te doen;
HBM polijstmachine ± €50
Artifex schijf ± €20,-
Polijstpasta ± €15,-
Ik doe het vaak met de hand. Ik heb de beschikking over heel, heel veel schuur - en poetsmiddelen vanwege mijn werk. Niet horlogemakerij, by the way. Ik schuur nooit uit de losse hand, altijd met een backing, zodat ik geen vervormingen erin schuur. Grit 400, 600, 1000, 1500, 2000, 3000, 8000, en dan een metaal polijst op vilt. Alleen de laatste stap doe ik machinaal, al het andere met de hand. Kost een eeuwigheid maar ik vind dat wel prima.
Wat bedoel je daarmee? foto?
Dit toevallig vanavond gedaan, deze kast was geborsteld (door mij) maar was er niet tevreden mee. Heb hem opnieuw gepolijst en opnieuw geborsteld.
Sorry dat ik nu pas reageer, ik had even vier dagen vrij en wilde even wat afstand van allerlei digitale meuk.
Met ‘backing’ bedoel ik iets hards (al dan niet flexibel) wat het schuurpapier/schuurmiddel op gaat. Bijvoorbeeld een blokje polyurethaan of een klein spateltje, bij verfwinkels kan je die vaak halen. Niet histor-verf, maar olieverf, acryl, aquarel, etc. Op die manier zal het schuurpapier de vorm volgen in plaats dat het deuken en kuilen schuurt. Eigenlijk handmatig lappen in plaats van lappen met een machine. Lapmachines hebben ook een harde backing waar het schuurmateriaal op zit.