BTW meevaller?!

Zoals enkelen van jullie wellicht weten was ik in blijde verwachting van een nieuwe DOXA. Wel nu, vandaag heb ik hem mogen ontvangen. Aan het horloge wijdt ik nog wel een apart topic. Hier wil ik even een BTW verhaal met jullie delen.

DOXA is gevestigd in Bienne, Zwitserland. Als je besteld op hun website, dan bestel je ook daadwerkelijk in Zwitserland. Je betaald wel in Dollars, maar zonder BTW. De verschuldigde BTW dien je of bij aflevering of middels een later te ontvangen factuur te voldoen aan de vervoerder. Tot zover niets nieuws.

DOXA heeft wereldwijd nog 2 afdelingen, 1 in de USA en 1 in Wenen.
Nadat ik besteld had heb ik uiteraard direct geïnformeerd naar de levertijd. Helaas heeft DOXA tot 2x toe via mail een leverdatum opgegeven die men niet nakwam. In de 3e mail heb ik aangegeven dat als zij niet binnen afzienbare tijd konden leveren, ik mijn order zou cancelen en ik per direct mijn geld teruggestort wou zien.

Direct de volgende dag kreeg ik een mail met 1000x excuses en de verzendgegevens van Fedex. Tijdens het “tracken” kwam ik tot de ontdekking dat het horloge vanuit Wenen was verstuurd i.p.v. Zwitserland. Oostenrijk is een EU-land waardoor de douane in ieder geval geen BTW kan heffen. Nu ging ik er vanuit dat ik bij aflevering alsnog een factuur van de BTW zou moeten betalen. Dit was echter niet het geval. Op de bijgevoegde factuur van DOXA-Oostenrijk staat netjes de door mij niet betaalde BTW vermeld.

Ik denk dat het volgende is gebeurd; het voor mij bestemde horloge had gewoon vanuit Zwitserland geleverd moeten worden. Echter, doordat ik op mijn strepen ben gaan staan v.w.b. de levering konden ze waarschijnlijk op dat moment niets anders doen dan een reeds in Oostenrijk ingevoerd horloge te versturen.

Wat denken jullie?..zal er nog een BTW verrekening plaatsvinden?

Gr,

Ron.

BTW verrekening? Ik zou niet weten door wie. De BTW is betaald en voor de douane/belastingdienst geen issue. Doxa zal in zijn eigen administratie een lagere verkoopwaarde moeten boeken om de BTW te kunnen verantwoorden en that’s it.
enjoy,
Jur

kijk dat is even een gelukje :slight_smile:

Doxa zou natuurlijk de BTW bij jou kunnen proberen te recupereren.

Ik hoop voor je dat er bij de douane niet teveel horlogeliefhebbers zijn die hier meelezen!

De douane heeft nergens meer echt op.
Horloge was immers al ingevoerd in Oostenrijk

Gr,

Ron.