Btw teruggaaf

Ik ben van plan om een Panerai aan te schaffen. Ik woon in het buitenland en hier zijn de klokken goedkoper dan in Nederland maar ik denk dat ik goedkoper uit ben als ik er een in nederland koop en vervolgens de btw terug vraag.
Ik heb dit al eerder gedaan maar dan betrof het een aanschaf van een paar honderd euro waarover ik de btw terug kreeg. Nu gaat het over een paar duizend euro en ik vraag me dus af of dit dan net zo makkelijk gaat. Ik heb een mooie klok gezien die in Nederland rond de 5700 euro kost dus dan krijg je best een leuk bedrag terug aan btw.

Gr. Jan Kaas

Oké is goed. Succes

Ja, ja, maar als je BTW terugkrijgt zou je het in het andere land weer moeten invoeren en dus betalen… Doet niet iedereen, maar enig risico loop je.

Geef je het niet aan, dan pleeg je een economisch delict en dat ligt voor mij dan weer op het zelfde vlak als de discussies over neppers etc., welke hier zo vaak gevoerd worden.

Het kan wel interessant zijn als de invoerrechten, voor dit soort goederen, in het land van bestemming lager liggen dan in NL.

Ook mariniers moeten zich aan de wet houden, zo wijd de wereld strekt;)

Groet, Mark

Klopt - da’s gemakkelijk… Ik heb 't al een paar keer gedaan (woon ook in het buitenland). Je moet het horloge laten verzegelen en in je handbagage doen.

Na het inchecken ga je naa het kantoor van de douna (net achter de paspoort controle). Daar lever je het papierwerk in.

De juwelier (een hele bekende in Maastricht) heeft me twee creditcard bonnetjes gegeven: een voor het klokje, de andere voor de BTW. Ik heb na aankomst thuis het papierwerk met stempel dat hij uitgevoerd was naar hem toegestuurd, waarna hij gewoon alleen de CC rekening voor het horloge zelf gecashed heeft; de andere is gewoon in de versnipperaar verdwenen.

Reuze makkelijk en inderdaad een goede deal.

Een ander horloge is gewoon afgeleverd zonder ooit BTW in rekening te brengen, nadat ik vertelde dat ik 'm uit ging voeren uit de EU.

En om alle geleuter voor te zijn; ik heb 't natuurlijk als een recht-geaarde burger bij de Russische belastingdienst opgegeven en keurig in het Gemenebest van Onafhankelijke Staten BTW betaald :sunglasses:

Veel succes!

Groet
Mark

Ha Mark, dat was dus helemaal niet zo gek bedacht van mij:)
Ik ben vanmiddag bij de juwelier geweest en uiteindelijk zou het er dus op neer komen dat hetzelfde horloge dat ik wil in NL maar 60 euro duurder zou zijn. Misschien dat ik er wat af krijg maar dat zal niet veel zijn. Aruba het horloge paradijs, nou zoals ik t zie ben ik dom al ik t hier haal. Wat ik uit jouw verhaal niet begrijp is dat verzegelen. Waarom zou je het laten verzegelen? Stel nou dat je wel je tas moet leeghalen dan zien ze het horloge,…of is dat nou juist het risico:) ?

Vervalt de btw plicht niet op het moment dat je een goed voor minimaal 6 maanden in het buitenland in gebruik hebt gehad?

Dus als je weet dat je voor 3 jaar op de Antillen zit, koop je minimaal een half jaar voor terugkomst naar Nederland je Panerai. Je hoeft je dan geen zorgen te maken bij tussentijdse bezoeken aan de EU, omdat je hier niet meer bent ingeschreven ben je ook niet belastingplichtig. De Panerai kan dan dus gewoon om de pols blijven zitten.

Daarop aanvullend, als je toch op de Antillen kunt kopen, doe dat dan op St Maarten, dat is prijstechnisch het meest interessant.

Groet Bert

PS Ik ben er redelijk zeker van dat bovenstaande klopt, maar zoek het voor de zekerheid toch even na voor je toch ineens moet afrekenen bij de Douane.

Bert, je hebt volgens mij ook gelijk dat als je in het buitenland bent ingeschreven ze je geen belasting kunnen laten betalen. Ik heb in 2005 wel meegemaakt dat ik een citizen horloge mee naar NL nam in zn originele verpakking (om zelf te dragen) en toen moest ik betalen ondanks dat ik kon aantonen dat ik niet in Nederland stond ingeschreven. Toen was ik nog helemaal niet zo bezig met klokken enzo, nu zeg ik lekker slim om hem zo mee te nemen.

Volgens mij kunnen ze tot 2 jaar na de aankoop nog btw terug vragen, misschien wel handig om ff zeker te weten.

Ik vind de Panerai 321 wel wat. Hier bieden ze hem aan voor 8100 dollar, dat is omgerekend 5535 euro.
Als ik de pam 321 google dan zie ik dat ze hem bij bigboywatches aanbieden voor 5600 euro.
Als je bij de advertentie van bigboywatches helemaal onderaan kijkt dan staat er dat het horloge nog “maar” 4704 euro kost wanneer hij buiten de EU wordt geleverd, dus wanneer je hem uitvoerd,…een behoorlijk prijsverschil!
Ik dacht zelf ook dat de prijzen op Sint Maarten gunstiger waren maar een aantal collega’s hebben hier op Aruba hun horloge gekocht omdat ze op Sint Maarten voor het zelfde horloge duurder uit waren.

Maargoed, ik ga straks maar eens ff kijken of de juwelier al open is. Er zal vast wel wat van de prijs af te snoepen zijn maar ik denk niet dat ze kunnen zakken tot die export-prijs. Ben zeer benieuwd, zal wel ff laten weten wanneer ik weer terug ben.

kan zeker een hoop schelen. voor de euro periode zijn een hoop aziaten die hier hun horloges kochten en voor veel minder meenamen. niet alleen de btw scheelde, maar sommige modellen waren daar extra populair.

suc6!

Mogelijk dat de Citizen door de douane werd gezien als geschenk, en dan is het weer anders geloof ik…

Ik heb zelf een tijdje op Bonaire gewoond, op dat moment begon het horlogevirus een beetje de kop op te steken. Achteraf vind ik het jammer dat het toen nog niet echt had toegeslagen, ik was in sommige gevallen beduidend goedkoper uit geweest. Maar aan de andere kant…dan was de collectie waarschijnlijk helemaal uit de klauw gelopen…

Geniet van je tijd daar, je zult altijd weer terug willen zodra je besloten hebt terug naar Nederland te gaan/of als de plaatsing voorbij is.

Je moet 'm “nieuw” uitvoeren. Als bewijs dat hij niet gebruikt is, moet je 'm laten verzegelen bij de winkel (in een tasje met seal ofzo) en dat moet je achter de douane tonen, samen met aankoop bon als bewijs dat hij “nieuw” uitgevoerd gaat worden.

groet
Mark