Bucherer gekocht, zou het wat zijn?

Beste liefhebbers,

Gezwicht voor de verleidingen van het bieden op eBay heb ik deze Bucherer Automatic gekocht van een Franse ‘eBayeur’.

Ofschoon het model al zo’n 30 jaar oud is ziet dit exemplaar er werkelijk als nieuw uit. Alleen aan het originele krokobandje is het gebruik af te zien. Wat ik over Bucherer te weten ben gekomen is dat het een beroemd Zwitsers juweliershuis is, dat o.a. Rolex-theelepeltjes als relatiegeschenk heeft uitgegeven en al decennia lang een eigen ‘huismerk’ horloges voert. Sinds een paar jaar is de horlogenaam veranderd in Carl F. Bucherer en zijn de prijzen meer dan verdubbeld. Deze Bucherer ben ik alleen op de site van het PMWF-forum tegengekomen, naast de serie modellen die Archimedes heet. Kijk maar op: http://www.pmwf.com/Watches/BuchererTable.htm

Het horloge heeft een (aangepast) ETA 2824 caliber en is waarschijnlijk niet van massief goud. Dit doet mij vermoeden dat het geen duizenden euro’s waard is, maar ik heb werkelijk geen idee hoeveel de liefhebber hiervoor over zou hebben. Ik vond het gewoon een mooi, stijlvol horloge. Het loopt uiterst nauwkeurig ook.

Ik ben wel erg benieuwd of ik er een reële prijs voor heb betaald, voor het geval de recessie doorzet en ik het moet verkopen om brood op de plank te krijgen. Jullie inschatting van de waarde stel ik dan ook erg op prijs, ik zal later verklappen wat ik ervoor betaald heb.

Wie meer weet over de oudere Buchererhorloges doet mij ook een groot plezier door deze kennis te delen. En natuurlijk vind ik jullie mening over dit horloge ook leuk om te horen.

Alvast dank!

Mooie dresswatch, gefeliciteerd!
Of het wat is weet ik helaas niet, sorry.

mvg, Frans

Zeker een mooie dresswatch !

Over de oude Bucherer horloges weet ik niet veel.
Het is inderdaad het huismerk van Bucherer, een juweliersketen in CH.

Ook weet ik dat de importeur van Maurice Lacroix een aantal jaar geleden het importeurschap van Bucherer voor NL heeft gehad en heeft geprobeerd het goed op de markt te brengen.
Helaas zonder succes.
De Nederlandse juwelier had weinig trek het huismerk van een andere juwelier te gaan verkopen.
De paar verkooppunten die het in NL heeft gehad kwamen ook snel tot de conclusie dat de Nederlandse consument ook weinig interesse had in dit merk.
Ze zijn er dan ook een paar jaar geleden mee gestopt.

Doet niks af aan jouw horloge, is kwalitatief goed en ziet er gewoon erg goed uit.

In CH is de juweliersketen Bucherer een begrip.

Een mooi klassiek model, gefeliciteerd!

Bucherer bracht in de jaren 1920/1930 zelf horloges uit onder eigen naam die gemaakt werden door Rolex en andere (nu) bekende merken zonder dat die merken op de wijzerplaat stonden. Zo groot waren ze toen.

Ik gok (ligt er aan of het een saffierglas heeft, gouden opgelegde indexen of vergulde, afmeting van de kast) 120 tot 150 euro. Maar dat is een gok!

Ik denk 126 euro :wink: