Budget B-uhr

Geachte mede-forumers,

Na onlangs een horloge gekocht te hebben, dacht ik dat mijn honger wel gestild zou zijn. Niets is minder waar want ik ben alweer druk op zoek naar een nieuw uurwerk. Dit keer een B-uhr, of zoals velen 'm noemen: een Flieger.

Nu is mijn budget nog niet zo groot (€300 max.) en is mijn oog gevallen op Laco, het merk dat in de WOII ook horloges maakte. Een aantal andere merken waarin ik me heb verdiept: Steinhart, Archimede, Zeno, Stowa en Ingersoll.

Laco heeft een mooi klokje voor die prijsklasse (€189, maar dan mét originele band).
Echter, ik kan op de foto’s op hun site niet echt een definitief oordeel geven, en omdat deze horloges weinig worden verkocht in echte winkels, wil ik graag weten of er nog meer mensen op dit forum zijn die dit exemplaar bezitten. Zo ja, hebben jullie hier foto’s van? En is het mogelijk om er een uienkroon op te zetten, of een kroon als op de IWC Big Pilot? Ook ben ik benieuwd naar de dikte van het horloge (er zit een quartz uurwerk in, maar ik wil niet dat het horloge te dun is).

Mochten jullie horloge merken kennen die modellen hebben die op dit model lijken, of ander beter alternatief, laat het alstublieft horen!:slight_smile: Ik ben namelijk ook erg gecharmeerd van de Steinhart Grand Marquis (Stainless Steel)

Met vriendelijke groet,
Jasper van Maanen

Ik zou niet voor de Steinhart gaan. Als je hun site bekijkt
http://www.steinhartwatches.com/content/view/318/213/
bekijkt, zie je dat de modellen verre van origineel zijn (veel Rolex look-a-like; sub & GMT & Daytona IWC; big pilot en MSC). Kwaliteit uurwerk is niet slecht maar het is horloge is ook best groot he (47 mm, tegenover bijvoorbeeld 38 van de Stowa). Dus hoe groot wil je 'm hebben?

Zeno vind ik persoonlijk niet echt een bijzonder merk, maar dat is persoonlijk. Wel goede kwaliteit en ook waar voor je geld. Heeft volgens mij ook geen authentieke B-uhr modellen (toch?).

Laco heeft inderdaad wel mooie modellen maar de vorm van de kasten staat me niet zo aan. Wel een grote collectie Fliegers, dus je hebt wel veel keuze bij dat merk.

Ingersoll heeft ook niet echt modellen die mij aanspreken. Heeft overigens net als Laco, Stowa wel een geschiedenis maar gaat geloof ik een beetje de andere kant ik tegenwoordig. Ze maken modellen die er een beetje goedkoop uit zien in mijn ogen.

Stowa heeft echt geweldige horloges. De Flieger van Stowa ziet er echt geweldig uit vind ik, je krijgt echt waar voor je geld (499)

Archimede heb ik zelf. Ook een geweldig horloge vind ik
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,38148
. Ik vond deze precies de goede maat hebben, als je kleiner wilt zou ik voor de Stowa gaan. Archimede heeft verder gaan lange geschiedenis, maar dat doet me niet zo heel veel, als ze maar genoeg hun eigen ontwerp maken. Ook al is een Flieger misschien ook gebonden aan de IWC big pilot. Maar daar valt over te discussieren, ik vind namelijk van niet.

Als je je echt aan de 300 moeten houden zou ik zeggen koop een archimede.
Hier even een fotootje van de mijne:

Heb trouwens de 42 mm versie en die bevalt echt prima! Ze hebben sinds dien hun collectie uitgebreid, en in positieve zin.

Archimede is inderdaad een goed alternatief, al vind ik de tekst die zo pontificaal op de kast staat niet mooi. Wel vind ik de kroon heel mooi maar op een aantal sites heeft het horloge een andere kroon dan de jouwe, zijn dat nieuwere modellen? Ook vind ik de band die je bij Laco kan bestellen wel héél mooi (Of past deze ook op de Archimede?).

Oei, dit vind ik ook wel een erg mooi klokje:

http://www.futurestime.de/safedataframe.html?fsrc=http://www.futurestime.de/ingersoll-uhren/index.html
Doet me sterk denken aan Meistersinger! Of werkt deze klok anders?

Poljot, Buran ook een goed betaalbaar alternatief.

Arjay

Stowa vind ik nog het mooiste. Kwa prijs en maat ook goed te doen.

Poljot trekt me niet zo aan eerlijk gezegd. Kennen jullie misschien iemand op dit forum die Laco’s verkoopt of een exemplaar bezit? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het horloge er vanuit andere standpunten er uit ziet, heeft iemand anders foto’s op internet gevonden?
Stowa is voor mij toch echt te duur. Ik weet dat het gemiddelde horloge hier vele malen duurder is, maar ik wil dit er (nog) niet voor uitgeven.

http://www.ruttenwatches.nl/
komt zo even in me op, maar ik denk dat je die al kende.

als hij niet zo heel groot hoeft te zijn, zou je in die prijsklasse ook naar christopher ward kunnen kijken…

Deze werkt anders: twee kleine urendials (dual time!) en 1 grote minutenwijzer.

Apart wel, moet ik zeggen. Maar echt handig lijkt het me niet. Is eigenlijk een dual time regulateur. Als hebbedingetje erg grappig vind ik.

Sjappeu schreef:
Doet me sterk denken aan Meistersinger! Of werkt deze klok anders?

Ik zou voor dat geld voor een Archimede of een Aviator gaan. Met name de
http://www.poljot24.de/en/pd-388804598.htm?defaultVariants={EOL}&categoryId=0
vind ik erg mooi…

Qua maat zoek ik rond de 42mm. Ik heb thuis een 38mm en een 45mm horloge, en bij een Flieger lijken de afmetingen hier tussen in wel mooi. Ook bij Coen vind ik de afmeting perfect.
Ingersoll wordt het toch niet waarschijnlijk. Die Dual Time vind ik best mooi, maar het leek me juist leuk om een horloge te hebben met echt één wijzer.
Archimede vind ik nét iets te saai en ik vind de band niet zo mooi. Er is zo te zien wel een andere band op te zetten, maar hierdoor wordt de klok toch weer vrij prijzig. Het uurwerk en het glas zijn daarentegen wel een plus. Ook de kroon vind ik werkelijk super!
Op poljot24.de staan best mooie klokjes, bedankt voor de link Gerard!

Weten jullie of een kroon als op de Archimede, of IWC, ook los te verkrijgen zijn, en zo ja, ook op een Laco te zetten zijn?
Alvast bedankt
P.S. is dhr Rutten op dit forum actief?

Qua maat zoek ik rond de 42mm. Ik heb thuis een 38mm en een 45mm horloge, en bij een Flieger lijken de afmetingen hier tussen in wel mooi. Ook bij Coen vind ik de afmeting perfect.
Ingersoll wordt het toch niet waarschijnlijk. Die Dual Time vind ik best mooi, maar het leek me juist leuk om een horloge te hebben met echt één wijzer.
Archimede vind ik nét iets te saai en ik vind de band niet zo mooi. Er is zo te zien wel een andere band op te zetten, maar hierdoor wordt de klok toch weer vrij prijzig. Het uurwerk en het glas zijn daarentegen wel een plus. Ook de kroon vind ik werkelijk super!
Op poljot24.de staan best mooie klokjes, bedankt voor de link Gerard!

Weten jullie of een kroon als op de Archimede, of IWC, ook los te verkrijgen zijn, en zo ja, ook op een Laco te zetten zijn?
Alvast bedankt
P.S. is dhr Rutten op dit forum actief?

Oei… hoe langer ik naar de Archimede en de Laco kijk, hoe meer ik naar de Archimede begin te neigen… Heeft iemand alstublieft meer informatie/foto’s van de Laco?
Bvd