Ik heb de afgelopen tijd een aantal verschillende banden geprobeerd op mijn SKX013, en was benieuwd hoe een oyster band 'm zou staan. Na wat zoeken kwam ik al snel deze band van Strapcode uit. Mooie band met geschroefde schakels en massieve end links, maar bijna € 100(!) incl. belastingen en verzendkosten vind ik echt te veel voor een horloge van nog geen € 200. Rob van Monsterwatches is met € 60 een stuk goedkoper. Maar aangezien ik af en toe af wil wisselen met andere banden vond ik dit nog steeds iets teveel geld om eraan uit te geven.
Eigenlijk had ik het idee alweer los gelaten, tot ik twee weken terug deze
tegenkwam. Hoewel er niet specifiek bij staat dat de band geschikt is voor de SKX013, las ik wel een review van een koper die aangaf dat de band paste op de '013. Voor € 12,50 wilde ik het risico wel nemen, en afgelopen weekend lag de enveloppe uit China in de bus. Na de onderste pootjes van de endlinks een beetje naar binnen gebogen te hebben, past de band bijna perfect.
De massieve schakels en het type sluiting doen me nog het meeste denken aan de originele band van de Orient Mako. Ook de kwaliteit en afwerking is vergelijkbaar. Niet zo goed als de duurdere alternatieven, maar m.i. wel voldoende voor een horloge in deze prijsklasse.
Voor wie kan leven met holle end links, een scherp randje hier en daar en frictiepennen i.p.v. schroefjes in de verwijderbare schakels is dit m.i. een prima budget-alternatief.
De band loopt van 20mm bij de end links naar 18mm bij de sluiting.