Is er iemand van HF die deze workshop gaat doen of heeft gedaan? Ben benieuwd naar de ervaringen.
Morgen ga ik deze doen in Den Haag. Zal later in dit topic mijn bevindingen delen.
Is er iemand van HF die deze workshop gaat doen of heeft gedaan? Ben benieuwd naar de ervaringen.
Morgen ga ik deze doen in Den Haag. Zal later in dit topic mijn bevindingen delen.
Top, ben benieuwd…
Even in het kort:
Het was leuk, veel keus, maar eigenlijk vergelijkbaar met een DIY watch club pakket, maar dan onder begeleiding.
Langere versie:
De man die de workshop gaf was geen horlogemaker, maar een mechanical engineer die dit als “hobby” deed en bezig was om horlogemaker te worden met als droom zijn eigen repair shop te openen.
Bij binnenkomt waren er diverse drankjes en snacks. Korte introductie en wat uitleg over het ontstaan van horloges en alles wat ervoor kwam.
Werking van mechanische uurwerken, enz.
De werkplek was goed opgezet. Felle lamp, tool kit, boekje met instructie. Prima verzorgd.
Veel keus. Ongeveer 35 kasten, 35 wijzerplaten, 50 wijzer setjes en 50 banden, onderverdeeld in dress, tool, pilot en dive.
Er zaten echt heel mooie wijzerplaten tussen.
Uiteindelijk voor een groene duiker gekozen, want zowel een duiker als groen heb ik niet.
We begonnen met het plaatsen van de wijzerplaat. Dit was vrij simpel. Juiste pinnetjes afknippen en die paste zo bovenop het uurwerk.
Daarna de wijzers erop. Uurwerk zo draaien dat de datum net verspringt, dan staat deze op middernacht en dan de wijzers erop. Bij net een fractie voor 12 uur verspringt bij mij de datum. Prima dus ![]()
De secondewijzer was iets moeilijker. Die bleef maar niet zitten. Hulp gevraagd en na meer dan 5x proberen lukte het hem ook niet. Denk dat er iets mis mee was, want ik kreeg een nieuwe en die zat er in 1x op.
Hierna kon het geheel de kast in. Stem moest op maat gemaakt worden. Dat is monteren, meten wat die te lang is, aftekenen, afknippen en passen.
Als dat zit, gaat de deksel erop.
De band was helaas lastiger dan zou moeten. Heb inmiddels al genoeg banden gewisseld zou ik zeggen, maar deze paste niet mooi. Zo’n curved laatste schakel erop gezet, maar dat was een universele en dat afstellen zou te lang duren. Dat ga ik binnenkort hier thuis maar eens doen.
Wel netjes een rubberen band erbij gekregen, zodat het horloge toch gedragen kon worden.
Helaas was er geen zwart rubber, dus voor deze gekozen.
Eindresultaat:
Met doosje erbij:
Al met al een leuke ervaring en ik zou dit zeker aanraden voor iedereen die hier interesse in heeft.
Kosten vielen mee, was 200 als introductie (nu iets duurder), maar zo’n kit van bv DIY watch club gaat al gauw richting 600 met alle importkosten (maar dan heb je wel een gereedschapset erbij).
Leuk hoor!
Voor 200 piek een zelfgebouwd horloge en zo te lezen een goed verzorgd gebeuren. En meteen een aantal handelingen ohgv horloge modding kunnen oefenen.
![]()