Bullhead wordt geserviced :)

Hoi,

Sinds enige tijd al ben ik de gelukkige bezitter van een Seiko Bullhead waarvoor ik later ook nog een originele fishbone horlogeband vond.

Op het eerste gezicht was dit al een heel mooi horloge vond ik zelf. Eén van mijn grote favorieten zelfs.

Echter wanneer je het horloge beter en van dichterbij gaat bekijken zie je toch dat hij niet helemaal perfect is. Zo was het glaasje oud met wat wittige uitslag en rafelige randjes en het chronograaf gedeelte reset niet helemaal naar de ‘0’. Op de foto hieronder is het probleem met het glas goed te zien (hier heeft hij ook nog zijn oude band aan :)).

Via dit forum hoorde ik toen lovende verhalen over Richard Askham http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,96377,100048#msg-100048 en na zijn blog gezien te hebben http://thewatchspot.blogspot.com/search/label/Show%20all%20Bell-Matic%20posts… heb ik contact met hem opgenomen. Het gevolg is dat de Bullhead nu bij hem logeert en daar volledig ge-serviced wordt.

Gisteren kreeg ik de eerste update van hem binnen en wat blijkt. Het glaasje is van plastic terwijl het mineraal glas hoort te zijn en het is er door een vroegere horlogemaker waarschijnlijk met grof geweld ingedrukt waardoor de rand helemaal rondom gebarsten is.

Daarnaast heeft deze vroegere horlogemaker rand onder de bezel beschadigd door hem verkeerd te verwijderen. Dit had ikzelf ook al gezien en valt gelukkig niet op wanneer het horloge gedragen wordt.

Beter nieuws was er over de binnenkant van het horloge :slight_smile:

Er is geen corrosie op het uurwerk te vinden en de gehele staat is erg schoon. Alle afdichtings rubbertjes en pusher veertjes zitten goed op zijn plaats en het horloge heeft zelfs nog de originele ‘casing spring’ wat bijzonder schijn te zijn omdat deze vaak ontbreekt of verroest is.

Dit zijn op dit moment de eerste bevindingen. Een nieuw en correct glaasje is inmiddels besteld. En het horloge gaat nu ge-serviced worden. De oorzaak van het niet resetten naar de ‘0’ heeft Richard nog niet gevonden maar hij gaat ervan uit dat de service beurt dit euvel zal verhelpen.

Tot zover en wordt vervolgd :slight_smile:

Ondanks dat ik niet zo’n ontzettende fan ben van oude seiko’s, ik zag er gisteren nog eentje in octopussy trouwens, vind ik deze prachtig!
Succes met wachten, groet,
Ger

Ik volg al een tijdje de bullheads op e-bay en heb ook het volgende artikel gelezen.
bullhead kopen
http://www.larrybiggs.net/scwf/index.php?mod=103&action=0&id=1136574191/HOW+TO+BUY+A+BULLHEAD+(SEIKO+6138-0040-0049)

Daarin beschrijft de auteur dat het loont om seceur te zijn en wellicht wat meer te besteden voor de aankoop aangezien de kosten voor het opknappen lelijk kunnen tegenvallen.
Gezien je beschrijving is het uurwerk in goede staat dus wellicht dat het meevalt.
Desalniettemin ben ik toch benieuwd naar de kosten die gemoeid zijn met het opknappen.

Cool! Hou ons op de hoogte, aub!

Zeker weten!!

Tot nu toe dezelfde positieve ervaring met Richard. Ik heb gisteren ook een mail gehad van hem m.b.t een 6309 van mij die bij hem in onderhoud is. Gelukkig was bij mij het uurwerk ook nog in goede staat. Echter met de (aftermarket) wijzerplaat was het een en ander mis, afgebroken palletjes en beschadigingen. En een niet teruggeplaatste plastic ring tussen het uurwerk en de wijzerplaat. Waarschijnlijk iemand minder kundig bezig geweest. Maar alles wordt weer in orde gemaakt en dan hoop ik ook mijn vintage weer snel in bezit te hebben.

Michel

Wat een geweldige “horlogemakers” lopen er toch op de wereld rond.
Maar gelukkig heb je een echte gevonden. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Voor wat het waard is, ik heb genoeg glaasjes en casing springs op voorraad.
En over niet al te lange tijd ook saffier glas voor de Bullhead (volgende week komt er saffier binnen voor de Helmets; ik heb er zelf meer dan 10… maar hou nog wel wat saffier over voor derden :slight_smile:

Hoi,

De oorzaak van het niet resetten naar de '0’is gevonden. Het blijkt een klein scheurtje te zijn in het buisje van de secondenwijzer. Een euvel dat vaker schijnt voor te komen en doordat de reset van een Seiko erg hard is kan daardoor een wijzertje wel eens doorschieten.

Om het reset probleem te verhelpen heeft Richard niet voor een nieuwe imitatie wijzer gekozen -omdat deze toch nooit helemaal goed zijn - maar daarvoor in plaats de reset soepeler gemaakt waardoor de terugslag rustiger is en alles gewoon goed op zijn plaats blijft.

Het glaasje is inmiddels ook gearriveerd en zal er weldra in gemonteerd worden.

Hieronder nog een foto van de wijzerplaat want ik was een beetje bezorgd hoe die eruit zou zien aangezien het oude glaasje af en toe condenseerde aan de binnenkant. Maar zoals te zien is ziet deze er nog perfect uit :slight_smile:

Het horloge wordt nu weer terug in elkaar gezet en afgeregeld en als het mee zit heb ik hem volgende week weer in huis.

Hier nogmaals de link naar Richard’s blog: http://thewatchspot.blogspot.com/

Hoe meer foto’s ik zie van de Bullhead, hoe blijer ik word dat ik er eentje gekocht heb, en hoe ongeduldiger ik word tot ie arriveert! X(

Telkens ik zulke verhalen lees over herstellingen van horloges word ik overvallen door een gevoel van “wow, zulke mensen kunnen toch ongelooflijke dingen”. (tu)

En dan bedenk ik dat ik beter ook voor zulke stiel gekozen had in plaats van 8 jaar universiteit… Als horloge-reparateurs nog geen gevoel van voldoening krijgen van hun werk, dan vraag ik me af wie wel!

C.

Hij is klaar en ik ben blij :slight_smile:

Mooi! Zelfs de bezel-insert ziet er top uit, en origineel ook.

robbie409 Schreef:

Mooi! Zelfs de bezel-insert ziet er top uit, en
origineel ook.

Thanks, die is inderdaad ook nog origineel. En de band maakt het af :wink:

Hij is mooi! (tu)

Veel draagplezier!

Martin

Ziet er goed uit. Reset ook weer goed? En als het goed is een half jaar garantie gekregen.
Zaterdag ga ik mijn Ufo bij hem ophalen en eind van het jaar neem ik de bullhead van hem over. Voor foto’s zie: http://thewatchspot.blogspot.com/

Yep, reset ook weer goed naar ‘0’ en inderdaad ook 6 maanden garantie.

Aanrader!!

Super!

Ik ben ook blij, de mijne zat vandaag in de bus! :slight_smile:

Ziet er weer als nieuw uit

Ik zelf ben niet zo’n fan van seiko alhoewel ik moet zeggen dat het ongelofelijk is dat er nog zo makkelijk aan onderdelen is te komen en heel volijk wordt van de prijzen.

Ik heb voor schoonpa een keer voor een oude seiko van de 60er jaren een complete balans gekocht voor 18 euri omdat hij met een schaar in het horloge heeft zitten knoeien.

zelf kocht ik vorig jaar voor een prikkie een seiko duikklokkie waarvan het glas zwaar beschadigd was de zwarte draaibare bezel er niet uit zag en alle rubbers moesten worden vervangen.
Mijn fourniturenboer heeft dit allemaal voor mij aangeschaft bij Seiko in schiedam en ik betaalde hem de belachtelijke prijs van € 11,80 en daarvoor heeft hij het glas er nog waterdicht ingeperst.

daar kan geen ander merk tegenop alleen is het vreselijk jammer dat er geen normale opwindtfuctie opzit . Als hij een aantal dagen stilligt moet ik een uur met het uurwerk schudden voor hij weer wil gaan lopen. Ik snap buiten kostenbesparing niet wat het voordeel is hiervan.

Groet
Arie

Heel mooi, veel plezier ermee!

jordy Schreef:

daar kan geen ander merk tegenop alleen is het
vreselijk jammer dat er geen normale opwindtfuctie
opzit . Als hij een aantal dagen stilligt moet ik
een uur met het uurwerk schudden voor hij weer wil
gaan lopen. Ik snap buiten kostenbesparing niet
wat het voordeel is hiervan.

Groet
Arie

Hoi Arie,

Een Bullhead heeft weeft wel een opwindfunctie :wink:

Groet,

Marc