Bulova accutron met een douane rekening

Ik heb een leuke bulova accutron uit 1976 op de kop getikt. Het is een minder populair model met 2313 caliber, maar ik vind hem eigenlijk wel leuk. Minder leuk is de douane rekening. 32 euro invoerkosten voor een horloge uit 1976? Ik ga bezwaar aantekenen, maar zou dat een kans hebben?

plaatje van de ranfft site van het uurwerk

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Bulova_2313

Volgend de site zoemt ie met 480Hz. Hij klink wat hoger en schriller dan bijvoorbeeld een caliber 214.

Bezwaar heeft geen zin denk ik. Je hebt de BTW, de invoerrechtten en de kosten voor het inklaren. Als je het horloge in de US gekocht hebt zijn de verzendkosten snel een dollar of 30-40. Het horloge zelf een dollar of 80-100 en dan de verplichte kosten aan TNT/PostNL voor het inklaren.

Omdat PostNL een overnamebod heeft liggen van UPS (dacht ik) willen ze hun winst maximaliseren. Dat kan door een man of 3-4 extra aan te nemen voor inklaringen uit de US. De winst op een pakketje vervoeren binnen NL is een stuk lager dan de administratie van een pakketje inklaren. Het is bijna pure winst.

Hier de info van de PostNL website.

Hoeveel bedragen deze extra kosten?
De wettelijke geldende inklaringsprocedures verschillen voor EMS en overige postzendingen. Dit brengt verschillende kosten met zich mee. Voor EMS-zendingen bedragen de inklaringskosten € 17,-. De inklaringskosten voor overige postzendingen bedragen € 12,50.

Let op: Voor EMS-zendingen waarbij nader onderzoek nodig is, omdat bijvoorbeeld de gegevens over de inhoud en/of waarde ontbreken, moet na ontvangst van de gegevens altijd een aangifte worden gedaan. Hiervoor worden inklaringskosten voor berekend, ook al zijn de btw, douanerechten en/of andere invoerheffingen gesteld op € 0,-.

Als PostNL kwaad wil, dan kunnen ze dus altijd kosten berekenen via de onderste alinea. Schijt postNL, wellicht met ons allen bezwaar maken, dat heeft wel zin. Als iedereen bezwaar maakt, dan kost het ze meer dan het opleverd en zullen ze wellicht weer meer kleinere pakketten door laten “glippen”.

Duidelijk. Ik zal toch bezwaar maken, al is het maar voor de statistieken.

Leuk horloge, gefeliciteerd(tu)

Of bezwaar kans van slagen heeft? Hier een link over de regels:

Vanuit de VS is de ondergrens €22,- daar zit je snel overheen, ben ik bang.

jantje.vlaam Schreef:

Als PostNL kwaad wil, dan kunnen ze dus altijd
kosten berekenen via de onderste alinea. Schijt
postNL, wellicht met ons allen bezwaar maken, dat
heeft wel zin. Als iedereen bezwaar maakt, dan
kost het ze meer dan het opleverd en zullen ze
wellicht weer meer kleinere pakketten door laten
"glippen".

Dan rekenen ze gewoon meer inkaringskosten omdat de kosten gestegen zijn en zijn we allemaal de dupe.

Hou er nu maar rekening mee dat al je buiten de EU koopt dat je moet betalen, wat ook normaal is. Mocht er iets doorheenglippen dan heb je een voordeeltje.

Overigens een leuk horloge.

Tja, minder kopen buiten de eu dus. Extra onhandig vind ik het dat ik de bezorger cash moest betalen, anders ging het pakketje weer mee. Vond hij ook erg vervelend.

Niet iedere bezorger van PostNL heeft een pin apparaat, dit is afhankelijk van de verdeling.

Dit is dus de reden waarom ik altijd zendingen anuit de VS laat versturen via USPS First Class International Mail.

Niet duur (ong. $8), snel (meestal binnen 1 week), en wordt amper gechecked door de douane omdat het niet om een aangetekene zending gaat en dus ws. een minder waardevolle inhoud heeft.

Heb zo over de jaren heen al meer dan honderd vintage klokjes uit de VS ontvangen en is tot nu toe altijd goed gegaan (tu)

XXoF Schreef:

Heb zo over de jaren heen al meer dan honderd
vintage klokjes uit de VS ontvangen en is tot nu
toe altijd goed gegaan (tu)

en nu weet de Douane het ook ? :smiley: (maar je bent niet de enige)
zelf heb ik laatst creditcard afschrijvingen, Paypal rekening, een uitdraai van de Ebay veiling en een aangetekende persoonlijk brief op moeten sturen omdat ze de aangegeven waarde van een horloge ‘te laag’ vonden. Uiteindelijk heb ik wel kunnen aantonen wat het betaalde bedrag was maar een hoop heen en weer geschuif en gebel met het risico dat het allemaal te lang duurt,pakketje kwijt raakt of weer retour afzender gaat

Ik dacht trouwens dat USPS pakketjes/brieven ook door PostNL afgehandeld werden ?

ReneJK Schreef:

Ik dacht trouwens dat USPS pakketjes/brieven ook
door PostNL afgehandeld werden ?

Klopt, en die USPS pakketjes worden ook keurig op tijd en ongeopend bezorgd (tu)

Ik gebruik nooit Express, Priority, of Signed For want dat geeft alleen maar ellende.

Zijn die ook te verzekeren of is dit standaard verzekerd tot een zekere waarde?

Niet te verzekeren.

Hierdoor lijkt het risico groter maar omdat het er zo uitziet alsof er niets van grote waarde inzit gaan ze wellicht makkelijker door de douane heen.

XXoF Schreef:

Niet te verzekeren.

Hierdoor lijkt het risico groter maar omdat het er
zo uitziet alsof er niets van grote waarde inzit
gaan ze wellicht makkelijker door de douane heen.

ik doe hetzelfde (onverzekerd versturen) maar wel met USPS Express

XXoF Schreef:

Dit is dus de reden waarom ik altijd zendingen
anuit de VS laat versturen via USPS First Class
International Mail.

Niet duur (ong. $8), snel (meestal binnen 1 week),
en wordt amper gechecked door de douane omdat het
niet om een aangetekene zending gaat en dus ws.
een minder waardevolle inhoud heeft.

vintage klokjes uit de VS ontvangen en is tot nu

En ging het dan ook om duurdere horloges, of koop je die alleen binnen EU?

malus65 Schreef:

XXoF Schreef:

Dit is dus de reden waarom ik altijd zendingen
anuit de VS laat versturen via USPS First Class
International Mail.

Niet duur (ong. $8), snel (meestal binnen 1
week),
en wordt amper gechecked door de douane omdat
het
niet om een aangetekene zending gaat en dus ws.
een minder waardevolle inhoud heeft.

vintage klokjes uit de VS ontvangen en is tot
nu

En ging het dan ook om duurdere horloges, of koop
je die alleen binnen EU?

Max 300 Euro, duurder koop ik inderdaad liever binnen de EU.

malus65 Schreef:

En ging het dan ook om duurdere horloges, of koop
je die alleen binnen EU?

de horloges die terug komen van mijn horloge maker (waarde af en toe tot plm 8000 euro) worden verstuurd met USPS Express niet verzekerd , kunnen wel ‘getracked’ worden

als ik ze verzeker dan gaat de douane mekkeren over de service/repair rekening die erbij zit omdat ze niet snappen dat ik mijn eigen horloges naar de USA stuur voor reparatie en alleen invoer rechten en BTW wil betalen over de rekening, en niet (weer) over de gehele waarde van het horloge