Bulova accutron - vraagje(s)

  • Kan een horlogemaker hier ook de nauwkeurigheid van bepalen en indien nodig nog iets bijstellen ? ( Kan dat bv. door een Witchi gemeten worden ? )

  • Zijn accutrons uberhaupt nog “service-baar” ???

  • En hoe zit het met de batterijen ? Kan je die nog vinden of bestaan er moderne alternatieven voor ?

  • Is een F300 ( OMEGA ) identiek hetzelfde of zit er toch nog verschil op.

Dank u voor uuuuuuwaaaaandacht :wink:

Hallo Marc,

-Kan afgeregeld worden met de vibrograf B200 met speciale module voor stemvorken en met de witchi 4000 en 6000, ook greiner heeft meettoestellen, ik heb ze alledrie :D)
Kan bijgeregeld worden door de stelplaatjes aan het stemvork te verdraaien, is wel een verschil tussen Bulovasysteem en mosaba of de uitvoering van ESA.

  • Accutrons zijn nog herstelbaar, maar onderdelen zijn nog moeilijk te vinden, hetzelfde voor de ESA’s.

-Batterijen zijn in mercureuitvoering (1.35v) niet meer te verkrijgen.
Voor ESA was het vroeger nr 343 1.35v en nu nr 344 1.5v. Voor de Bulova is er nu de nieuwe batterij 387 S.

  • De F300 is het ESAcaliber en is de verbeterde uitvoering van het Bulovasysteem.
    ESA heeft contergewichten aan het stemvork en geeft betere resultaten in vertikale posities.

Ik dacht dat ik je de verschillen al eens getoond had in mijn atelier.

Hallo Freddy,

Bedankt voor de schitterende uitleg.
( Ik had wel stilletjes op een reactie van je gehoopt, maar ik wou je niet lastig vallen - zaterdagrust hé :wink: )

Is de prijs van 387 S en of een nr 344 1.5v. hetzelfde als voor een doorsnee quartz-batterijtje ?

M.a.w. houdt er iets me tegen om eens een stemvork-horloge te kopen ? :smiley:

PS: Wellicht heb je dat al wel eens getoond, maar van de enorme hoeveelheid info die ik bij jou te verwerken krijg, gaat er soms wel ietsje verloren. ( den ouderdom :wink: )

Hallo Marc,

Heb net batterijen op de site van HobbyKlok gezien. Een 344 niet duur, echter geen 387. Kan dat toevallig 377 zijn? Die is erg standaard en ook overal verkrigbaar, ook bij de HobbyKlok.

Groet