Mijn, reeds gepensioneerde, maar-kan-niet-stilztten collega vertelde onlangs een verhaal over zijn reis naar Canada in de jaren 80 .Hij was op bezoek bij een oude vriend, die was geëmigreerd. Die was in zijn werkende leven hij onder andere chauffeur van een towtruck. Destijds was het normaal dat bepaalde delen van de highway waren toegewezen aan dergelijke chauffeurs om gestrande auto’s van de weg te halen. De ongelukkige eigenaren van het vehikel dienden meteen met de berger af te rekenen, want dat hoorde zo in die dagen.
Op een gegeven moment - dat zal eind zestiger jaren zijn geweest - had hij onfortuinlijke Duitse toerist geholpen, maar deze had niet genoeg geld bij zich voor het betalen van de verleende dienst. Uiteindelijk is hij akkoord gegaan met een gouden Bulova dameshorloge als onderpand, om later terug te komen voor een juiste verrekening.
Maar, al wat er kwam, deze toerist kwam niet meer opdagen en het gouden kleinood verdween voor jaren in lade van de kast.
Totdat het bovenstaande voorval tijdens het bezoek van mijn collega werd besproken. Het horloge werd opgeduikeld en bewonderd.
Mijn collega was er wel van gecharmeerd en zijn vriend besloot het hem cadeau te doen.
Dus dit onderstaande horloge heeft een leuke historie met waarschijnlijk een aanschaf in Duitsland, voor jaren beland in Canada , om vervolgens ook nog jaren in een kastlade in Nederland te liggen.
Een paar jaar terug is hij al eens aangeboden bij een horlogemaker, echter kon niet het juiste onderdeel beschikbaar krijgen, dus is het onfortuinlijke ding onverrichter zake weer meegenomen naar huis.
Tot nu. Ik vertelde mijn collega over dit forum en de diverse hobby-horlogemakers die hier rondwaren. Ik gaf aan dat er vast iemand is om dit horloge-met-een-verhaal weer werkend te krijgen. Nieuw hoeft het zeker niet te worden en dat is ook te veel gevraagd.
Kortom, het zou leuk zijn om dit horloge een nieuw werkend leven in te blazen en misschien is er hier iemand die dit zou willen doen.
Genoeg verhaal, nu de foto’s:
Wat ik erover had gevonden, dat het waarschijnlijk een horloge is, dat in 1954 is geproduceerd. Een handopwinder met 21 jewels. Leek mij redelijk uniek, omdat de meesten 17 jewels hebben? 10 karaats goud gevuld.
Het bandje is een “prachtige” fixoflex
Volgens de eerder genoemde horlogemaker zou het anker het probleem zijn dat het niet meer werkt.