Bulova Oceanographer (quartz) - vraagje

De jouwe zal er wel niet bij zijn maar hier vind je een hele lijst van gebruiksaanwijzingen van Bulova:

en ze hebben ook een contact knop :slight_smile:

Deze calibers hebben geen geheugen.
De drukker op 4u kan men indrukken en zo een extra impuls aan de motor en zo de seconden vlugger doen vooruit gaan om gelijk te zetten met de juiste tijd zonder dat je de kroon moet uit trekken. Is zoals ik al eerder heb vermeld.

Beste forumleden, beste Grootmokum,

Ik heb in de tussentijd gezocht naar een bruikbare beschrijving van de techniek van dit uurwerk en de gevonden gegevens omgezet in een hopelijk duidelijke gebruiksaanwijzing voor dit type horloge.

Algemene beschrijving:
Het uurwerk van de “Bulova Accutron Quartz serie 242” is voorzien van een C-MOS-circuit dat de mogelijkheid biedt de motor die de wijzers aandrijft (dus de secondewijzer; het overige raderwerk is daaraan gekoppeld) te stoppen zonder dat de synchronisatie tussen elektronisch circuit en de tijdaanwijzing verloren gaat. Wanneer de kroon geheel wordt uitgetrokken stopt de secondewijzer (dus: het gehele wijzerwerk) maar het kwartskristal blijft trillen en de elektronica onthoudt hoeveel tijd er sinds de secondestop is verstreken.
Het accuset-systeem biedt de mogelijkheid om door middel van een drukker (dus: het kleine knopje bij de vier) de secondewijzer automatisch op de exacte seconde in te stellen, zonder dat het nodig is daarvoor de kroon te gebruiken.

De kroon kent drie posities:

• ingedrukt (de normale toestand): automatische reset van de secondewijzer met behulp van de drukker bij de vier
  • middenpositie: verstelling van dag en datum
  • uitgetrokken: secondestop, synchronisatie van het geheugen en op tijd zetten

Synchronisatie van het elektronische geheugen:
Dit dient te gebeuren na een stroomonderbreking, bijvoorbeeld na het verwisselen van de cel (batterij is eigenlijk een fout woord). Trek de kroon volledig uit exact op het moment dat de secondewijzer van het horloge de zestigste seconde bereikt heeft en druk daarna het knopje bij de vier in. Zet vervolgens het horloge op tijd.

Op tijd zetten:
Trek de kroon volledig uit, draai de minuutwijzer voorbij de juiste minuut en weer terug zodat de wijzer exact op het gekozen minuutstreepje staat.

Correctie van de kalender:
Let op:
deze handeling mag niet plaatsvinden tussen 21.00 en 01.00 uur. Kroon in de middenpositie; vooruit draaien verstelt de datum, achteruit draaien verstelt de dag en biedt tevens de mogelijkheid een van de twee talen te kiezen.

Exacte seconde instellen met behulp van Accuset:
Omdat het horloge nooit meer dan 30 seconden voor of achter kan lopen, is het voldoende de drukker bij de vier in te duwen op het moment dat de secondewijzer van het referentie-uurwerk de zestigste seconde bereikt. De secondewijzer zal nu automatisch óf op tweevoudige snelheid naar de juiste seconde lopen óf wachten totdat het juiste aantal seconden vanaf de zestigste seconde verstreken is.
M.a.w.: het kleine knopje bij de vier geeft, uiteraard alleen wanneer de eerder beschreven synchronisatie heeft plaatsgevonden, de elektronica een seintje wanneer de zestigste seconde dient te beginnen, waarna de secondewijzer automatisch op de juiste positie wordt gezet en waarbij dus rekening wordt gehouden met het feit dat er tijdens het versneld vooruitlopen enige seconden zijn verstreken.

Met bovenstaand verhaal, vrijwel letterlijk vertaald uit het Frans, zou het mogelijk moeten zijn dit type horloge naar behoren in te stellen en te bedienen. Gezien de technische gegevens zou het uurwerkje zeker niet onnauwkeuriger mogen zijn dan de nu verkrijgbare kwartshorloges; mocht dat toch het geval zijn, dan is er zéker iets mis (te lang zonder stroombron opgeslagen, ontregeld door het verdraaien van de o zo verleidelijke witte kondensator). Ik wens Grootmokum veel succes en plezier toe met z’n aanwinst.

Met vriendelijke groeten,
Robbert

Robbert: dank!
Anderen: even meelezen :slight_smile:

Uiteraard moest ik direct proberen wat Robbert in zijn laatste bijdrage hier had uiteenzet.
En omdat er gesproken wordt over “stroomonderbreking” heb ik dus eerst maar eens de kast opengemaakt en de batterij er uit gehaald.
Geen verbazing hier: het uurwerk stopte.

Voor alle zekerheid een paar minuten gewacht. Dat gaf ook de gelegenheid om eens nader in het kastje te kijken.
En wat stond daar onder het batterijvakje wat anders door de batterij verborgen bleef: het accutronvorkje met daarachter “242311”.
Dat is dus het typenummer, komt overeen met wat Robbert en Freddy al hebben aangegeven.
Batterij teruggeplaatst en het klokje begon -ook geen verrassing- weer vrolijk te lopen.

Nu tijd om de theorie te testen: eerst de voorbereiding.
Op het moment dat de Bulova exact met zijn secondenwijzer op 12 stond de kroon geheel uitgetrokken. Het uurwerk stopte.
Daarna voor het eerst op het knopje gedrukt.
Vervolgens een referentiehorloge gepakt en de Bulova hierop op tijd gezet.
Kroon weer helemaal ingedrukt en vastgeschroefd en het uurwerk liep weer.

Testen van “het knopje”.
Omdat ik de Bulova precies had gelijkgezet met het referentieuurwerk kon ik daar natuurlijk niets mee aanvangen: ze liepen immers gelijk!.
Dus had ik twee andere klokjes nodig, eentje die vóór liep en eentje die achter liep.
Op die manier was dus te testen of de voorspelde “inhaalrace” en de de “pitsstop” alleen maar theorie zijn of dat ook echt werkt.

Dus een ander horloge tot referentie gebombardeerd: eentje waar de Bulova 17 seconden op vooruit liep.
Op het moment dat het referentieklokje met zijn secondenwijzer op de 12 stond…”Klik!” op het knopje en……waarachtig Bulova bleef keurig staan wachten tot het referentiehorloge langszij kwam om vervolgens weer in beweging te komen en vrolijk verder samen op te lopen!

Nu dan de variant met een horloge waarop de Bulova juist àchter liep. De theorie voorspelde hier een inhaalrace.
Referentiehorloge gepakt dat 20 seconden vóór liep (alleen al om dergelijke dingen te doen moet je gewoon méérdere horloges hebben!), gewacht tot de referent de secondenwijzer op de 12 had staan en…”Klik!” op het knopje en… waarachtig: er werd door de Bulova een inhaalrace ingezet!
Met dubbele snelheid zet ‘ie er de sokken in totdat ‘ie op gelijke voet loopt met de secondenwijzer van het referentieuurwerk om daarna weer in gewone pas samen op te lopen.

Leuk!! Geweldig!!! 30 jaar oud en het is net toveren.
En wie beweert er nu dat quartzhorloges niet leuk zijn: dit zie ik een handopwinder niet doen hoor!

Robbert, Freddy dank voor de hulp; anderen: dank voor het meedenken.
Leuk hè: zo’n forum.

Willem.

Beste Willem,

Gefeliciteerd; ik ben blij dat het alsnog functioneert!

Overigens had je die cel niet hoeven te verwijderen om het geheugen te sychroniseren; die handeling werkt ook wanneer de zaak tussentijds om de een of andere reden ontregeld is geraakt.
Het staat zo in de technische verhandeling, omdat normaalgesproken een stroomonderbreking de enige keer is dat je de zaak moet hersynchroniseren.

Nogmaals heel veel plezier met deze interessante aanwinst!

Hartelijke groeten,
Robbert

Bedankt Robbert, de preciese stappen voor te synchroniseren kende ik ook niet.
Ik wist wel dat men de secondenwijzer kon laten stoppen door het knopje in te drukken en ook extra pulsen te geven aan de motor en zo op tijd te zetten.
Maar ik geloof ook, het is al een tijdje geleden, heb ik gelijkaardige calibers in handen gehad maar had een ander calibernr. en hadden deze memofunctie niet.
Weeral wat bijgeleerd.