Bulova Super Seville - service

Op voorhand een kleine waarschuwing, want dit is geen topic over de veel gezochte en gewaardeerde heren Bulova Super Seville. Nee, dit gaat over een Bulova quartz.

Ondanks een paar eco-drive’s en een G-shock, heb ik eigenlijk niets met quartz horloges. Ik bladerde er altijd snel voorbij en was vooral gefocust op mechanische horloges. Door de volgende ervaring denk ik er nu iets genuanceerder over.

Vorige week vroeg @RickyG6 mij of ik eens wilde kijken naar een Bulova Super Seville van een maatje van hem. Deze liep niet meer en of er mogelijk een ander uurwerk ingezet kon worden. Het maatje bleek @Golf te zijn en de Bulova een dames uitvoering met een quartz uurwerkje.

Op het uurwerk alleen de aanduiding Eta, geen typenummer, dus op zoek naar een vervanger zou nogal wat gepuzzel worden. Eerst maar eens een nieuwe batterij er in, maar zoals @Golf al had aangegeven, de secondewijzer bewoog een millimeter heen en weer, maar lopen deed ie niet. Maar er zat beweging in, dus het uurwerk was niet helemaal dood. Dat was toch enigszins positief.

Ik had nog nooit een quartz uurwerkje geserviced, maar aangezien er eigenlijk toch een ander uurwerk in moest, kon ik toch niets verzieken. Mijn beeld van quartzhorloges waren die kleine, geheel plastic uitgevoerde uurwerkjes. Ik was verrast, want na het verwijderen van de module aan de achterzijde van het uurwerk, bleef er eigenlijk een mechanisch uurwerkje over, althans de tirette, het raderwerk en aan de voorzijde het datumverzet deel. Het enige verschil met een mechanisch uurwerk was, is het ontbreken van het escapement (balans, anker en ontsnappingsrad).

Wat er overbleef was een simpel uurwerkje met een datum complicatie. Ik heb vervolgens het uurwerkje gedemonteerd en alle mechanische delen schoongemaakt in de Èlma.

Nu zat er één bijzonder onderdeeltje in, een tandwieltje, met daaronder een magneetje. Dit is onderdeel van het “elektromotortje” van het quartz uurwerk, dat het raderwerk aandrijft.


(Het onderdeeltje bevindt zich helemaal links naast de koperkleurige raderen)

Bij controle van dit onderdeel bleek dat deze verschrikkelijk vies was en er kleine metalen deeltjes aan de magneet vastzaten. Zou het zo simpel zijn?

Dit onderdeeltje heb ik goed schoongemaakt, uurwerkje gemonteerd en van smeermiddelen voorzien.

Trouwens, de hackingfunctie van het uurwerk is een vorkachtig koperen onderdeel, dat in verbinding staat met het renurerad. Als de kroon met stem wordt uitgetrokken, dan verschuift het vorkachtige uiteinde, dat in contact staat met de onderkant van de module. Hierdoor stopt het uurwerk met lopen. Bij het indrukken van de stem komt het onderdeel weer in de uitgangspositie, maakt weer contact met de module en gaat het uurwerk weer lopen.

Vervolgens de module er terug op, de wijzerplaat en wijzers, de boel weer in de kast geplaatst, stift er weer in.
En toen, het moment van de waarheid, een nieuwe batterij geplaatst. En jawel hoor, het uurwerkje loopt weer.

Door deze ervaring moet ik mijn mening over quartz horloges een beetje bijstellen en wordt hierdoor mijn projectenlijst langer. Ik heb namelijk nog een aantal niet lopende Seiko quartz horloges liggen, die met dit succesje in gedachten, toch een keer aan de beurt komen. Die vroege quartz uurwerken zijn zeker de moeite waard en goed te servicen blijkbaar.

Moraal van het verhaal:
Sommige quartz uurwerkjes hebben blijkbaar toch ook een beetje karakter.

46 likes

Wederom geweldig werk geleverd Harry!
En ondertussen dus ook nog jezelf verrast, kan niet beter :+1:.
Als je zo doorgaat blijf ik potentiële “klanten” bij je aandragen, 10 uit 10 voor vakmanschap :smiley:

3 likes

Prachtig om te zien! Mijn vrouw is weer erg blij met dat deze mooie Super Seville aan de praat is gekregen en hopelijk veel jaren draagplezier gaat opleveren. Erg leuk, en ook erg leuk het leerproces! Nogmaals dank Harry en spoedig een foto van om de pols (bij de vrouw :wink:)!

2 likes

ETA 955/956 serie zijn goed te service bij Seiko zijn ze al vroeg overgestapt op kunststof onderdelen en dat is hele andere koek voor de service, niet alles van kunststof kan in de Elma.

Gewoon uitproberen en veel succes met het quartz avontuur

4 likes

Moebius maakt - rode - kwarts-olie, speciaal voor - tja - kwarts dus. Maar 9010 kan ook hoor. :slight_smile:

Die magnetische rotor pikt inderdaad veel vuil op; mag niet in de schoonmaakmachine, en reinig je idd gewoon met Rodico. Je hebt het zelf al aardig goed uitgedacht dus. :ok_hand:

Die ETA kwartsen hebben - zo blijkt uit je foto’s - allemaal dezelfde basis-layout.

Laatste full-service kwarts die ik deed is alweer een tijdje terug. Vergelijk maar met de Bulova-pics qua layout.

4 likes

Ik weet niet wat ik moet zeggen. Maar iets in de trant van:

‘I told you so’

On-topic: Knap werk weer, wat een duizendpoot ben je.

2 likes

Ik wist het, al op het moment dat ik het plaatste. Omgeturnd, ook door je nieuwe aanwinst.

1 like

Het uit elkaar halen is vaak het probleem niet :wink:
Gewoon een keer beginnen aan een simpel (sloop) uurwerk. Fotos maken van iedere stap en steeds een stapje moeilijker. Iedereen kan het.

2 likes

Er is weer iemand met het verkeerde been IN bed gestapt. :sweat_smile:

Het zijn ook moeilijke tijden. :pray: :innocent:

5 likes

Wat zo’n Bulova kan losmaken…

3 likes

Vakwerk ! Leuk en leerzaam. :+1:

1 like

Dat is leuk om te zien. Ondanks dat het een klein damesuurwerkje was van de Bulova, was het zeer goed te servicen. Dat zal bij de grotere uurwerken in de herenhorloges nog beter te doen zijn. Ik ging er altijd vanuit dat een niet lopende quartz afgeschreven was. Dat hoeft dus zeker niet zo te zijn.

4 likes

Mooi klusje weer!

2 likes

Is dit nu wat ze bedoelen met “de quartz crisis”?

Mooi werk Harry

2 likes

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en heb niet de technische kennis om het voor of tegen te onderbouwen. Ik heb een aantal automaten die ik wisselend draag. Een ander stel draag ik weinig tot niet. Ik gebruik geen winder.
Een automaat heeft een servicecyclus van een jaar of 10, dus of je die nu wel of niet dagelijks laat draaien, na 10 jaar ben je aan de beurt. Gevoelsmatig denk ik dat een horloge dat je af en toe draagt, minder slijt dan een horloge die wordt gedragen en daarnaast in een winder zit.
Deze discussie komt vaker voorbij en ik weet eigenlijk.niet wat de uitkomst is. Misschien dat @PeterLC het weet.

Kleine correctie voordat het een eigen leven gaat leiden, rotortje mag/moet wel in de schoonmaak machine, na afloop een keer “afdeppen” met blaauwe rodico.

Gr

Rollie

1 like

Drie weken later maar de nieuwe band zit er eindelijk op!

2 likes

Good as new! Heeft ze hem al om :wink:?

1 like

Ziet er keurig uit. Netjes gedaan. Sluiting over kunnen zetten?

2 likes

Dan wordt ie iets korter, ik wil er eerst zeker van zijn dat ie om past straks :wink: als er veel ruimte over is probeer ik de sluiting, lijkt wel te passen!

2 likes