Bumper?

Wat betekend de term bumper bij een horloge,ik zie het vaak bij een Omega staan maar ook wel bij andere horloge`s.

Dan heeft ie een bumper automaat als uurwerk. De rotor bumpert heen en weer ipv dat ie rond gaat. Ziet er zo uit:

Wat apart is dat een duurder systeem en beter dan een rotor die rond gaat.
Volgens mij is het wel zeldzamer toch,ja dan zal het ook wel duurder zijn…

volgens mij hangt de prijs niet alleen van het uurwerk af maar zeker ook van de uitvoering van het klokje.

seamaster Schreef:

volgens mij hangt de prijs niet alleen van het
uurwerk af maar zeker ook van de uitvoering van
het klokje.

mvrgr joost

Maar weet jij ook of het een beter systeem is en waarom ?

volgens mij is het een minder goed systeem…ik ben geen deskundige maar ze worden niet meer gemaakt en dat zegt me eigelijk wel genoeg.
ik kan me voor stellen dat een rotor die rond draait een langere slag maakt en daardoor makkelijker een uurwerk opwind.

Het is gewoon een oud systeem, uit de tijd dat ze nog aan het uitvogelen waren hoe een uurwerk automatisch op te winden.
De oudere bumperautomaten stonden bekend om overmatige slijtage of breuk van de centrale lagering van de “rotor”.
Een volledig rondgaande rotor, enkel- of dubbelzijdig windend, gelagerd op een kogellager is de beste konstruktie gebleken, en wordt daarom tegenwoordig ook universeel toegepast.

Groet,

Omega heeft in jaren 40 flink aan de weg getimmerd met Hamer- of Bumperautomaten. Dat bumper komt van de twee stootkussens (bij wijze van spreken) waar de rotor tegen aan stuit bij beweging van het horloge. Het was de voorloper van een ronddraaiende rotor. Hierbij een voorbeeld van het horloge dat ik in bezit heb, een Omega Hamerautomaat cal 28.10 RA SC. Het loopt overigens (na grondige revisie) weer angstig precies, bijna net zo precies als de Speedmaster uit 1967.


en hier het uurwerk in schematische afbeelding

bedankt voor deze uitleg, vroeg me ook al af wat dat nou precies was zo"n bumperautomaat…

Groet Arno.

heeft het wellicht een ruimtebesparende functie? waar de rotor niet draait kun je iets anders plaatsen.
groet, frank.

Maar dat is niet de reden geweest indertijd, ze konden nog geen volledig roterende rotor maken, die kwam pas later.

tnx
groet, frank.

Overigens heb ik mijn Bumpertje cq. Hamertje te koop gezet ivm de broodnodige liquiditeiten voor de aanschaf van… u raadt het al, nog een Omega. zie http://www.dezinvanluxe.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4056

groet hans

valt dit niet onder SPAM ??? (:smiley: