Een paar weken geleden al gekocht via een Duits forum. Vandaag in huis, met een doos bonbons van de verkoper vanwege de vertraging (!!!) en dus gelijk op de foto gezet.
De Sinn 103 Handaufzug met Valjoux 7760. De look-and-feel van het horloge is precies wat ik in de titel schreef: een kruising tussen een Speedmaster en de Bund horloges van Heuer en Sinn. De grootte van een Speedmaster en je kijkt er ook zo op. De hoogte van een Bund, met het bolle glas.
Het horloge is ooit opgeknapt (2006 volgens de rekening) en volgens de verkoper daarna weinig gedragen. Gezien het ontbreken van krasjes op de kast, geloof ik 'm wel! Ook het plexiglas is in prima staat. De band is oud en verdroogd. Hier nog wel op de foto, helemaal verdroogd en de lijm laat los. Ik ga Gerard bellen voor een nieuwe. Momenteel heb ik 'm aan een nato zitten.
Dit type wijzers wordt syringe (injectiespuit)-wijzers genoemd. Eerst vond ik ze ouderwets, maar ze zitten ook op mijn Sinn 156 en geven heel nauwkeurig de tijd aan met die ultradunne uiteinden die precies de minutenschaal raken.
Er zat een mapje bij de doos met allerlei papieren: aankoop: januari 1991 een ‘Rabat’ gevalletje. Ik denk toen al overjarig of een januari-koopje. In 1995 is 'ie voor een onderhoudsbeurt bij Sinn geweest. Geen bijzonderheden.
En nu het leuke: er zit een brief bij, ondertekende door The Old Man himself met de aankondiging dat hij het merk Chronosport heeft overgenomen en dat hij “graag een nieuw model onder de aandacht van de zeer geëerde klant wil brengen”. Daarnaast geeft hij aan dat hij heel erg graag Sinn horloges van bestaande klanten in onderhoud wil houden.
Herr Helmut eindigt met een opsomming van zijn vaardigheden: horlogemaker, piloot, piloot-instructeur en ondernemer. En dat dit hem de aangewezen persoon maakt om een nieuw pilotenhorloge te introduceren.