Ik heb dik een jaar geleden een Buran chronograph gekocht bij wereldhorloges.nl. Nu is spontaan de kroon afgebroken en ze vertellen me dat ze hem niet kunnen repareren omdat er geen onderdelen meer beschikbaar zijn. Zonde, want nu zit ik met een horloge van 375 euro en kan er niets meer mee doen. Graag wil ik hem toch ergens laten maken, maar ik weet niet waar. Heeft iemand een suggestie?
Dat moet iedere horlogemaker kunnen fixen, heb je de originele kroon nog? Anders heeft de horlogemaker wel een universele kroon. Welk uurwerkje zit er in de Buran?
Het uurwerk is een poljot handopwinder, type 3133. Ik weet niet of het je iets zegt
Bartbrussel Schreef:
Ik heb dik een jaar geleden een Buran chronograph
gekocht bij wereldhorloges.nl. Nu is spontaan de
kroon afgebroken en ze vertellen me dat ze hem
niet kunnen repareren omdat er geen onderdelen
meer beschikbaar zijn. Zonde, want nu zit ik met
een horloge van 375 euro en kan er niets meer mee
doen. Graag wil ik hem toch ergens laten maken,
maar ik weet niet waar. Heeft iemand een
suggestie?
Jammer dat ze geen onderdelen kunnen leveren, maar dat is jouw probleem niet, maar het probleem van de dealer. Je hebt gewoon 2 jaar garantie en als de kroon er opeens afvalt na 1 jaar, dan mogen zij met een passende oplossing komen.
Natuurlijk zijn er wel oplossingen te bedenken voor een horlogemaker (een nieuwe kroon stem voor een 3133 wel ergens vandaan te toveren zijn), maar ik denk dat je in eerst instantie weer contact op moet nemen met de dealer.
Tenzij aannemelijk te maken is dat de kroon is afgebroken door jouw toedoen hoef je dit zeker niet accepteren met een horloge van €375.
De kroon is vastgeschroeft op de opwindas, en die is heel dun.
Misschien is alleen de opwindas gebroken en kan je het afgebroken stuk uit de kroon draaien.
Hier is de opwindas te koop inclusief kroon voor de oudere modellen.
Misschien heb je er iets aan.
Bedankt voor de tips.
In wereldhorloges heb ik geen vertrouwen meer. Een eerder gekocht horloge deugde niet en heb hem na wat gedoe voor extra geld omgeruild voor deze. Er zit helaas 12 maanden garantie op, en heb daarom best wat geld over voor een reparatie. Maar zonder verdere suggesties het horloge terugsturen is wel erg raar, voor een recente aanschaf van die prijs.
Dat is het beroemde Poljot kaliber, dat lijkt op de Valjoux 7734. Een opwindas kun je scoren op b.v. eBay, zoeken op: “Poljot 3133 stem”. Komt zeker goed!
Merci, ik ga er op af!
Onderstaande misschien wel van toepassing
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
Zuur verhaal.
Zou toch zelf - als het niet door grof geweld of een val is afgebroken - nog een keer contact zoeken met de betreffende dealer…
Waarschijnlijk omdat dit bedrijf nu een andere eigenaar heeft.
De oude eigenaar heeft echter de dealerschap meegenomen. Deze kan gewoon onderdelen bestellen. Wereldhorloges kan dat oplossen, maar of ze willen?
Dat zou geen redenen moeten zijn om geen garantie te leveren.
Ik zou zeggen, probeer deze firma te overtuigen van jou recht, en enige coulance.
Ze kunnen immers gewoon onderdelen bestellen