Buren horloge

Ergens vorig jaar een Buren horloge op de kop getikt. De wijzerplaat is erg mooi gepatineerd (vind ik dan) maar de kast is er slecht aan toe en ook het plexiglas is behoorlijk gekrast. Hierdoor wordt deze eigenlijk niet gedragen. Vandaag had ik hem weer even uit de doos gehaald en het handwindertje loopt helemaal niet slecht. Een paar seconde afwijking en een beaterror van 1.6.

Op de deksel staan de letters A.J.v.d.E. BRSL. Heeft iemand enig idee waar dit voor staat? Het lijkt iets dieper gegraveerd dus mogelijk later er op gezet?

Aan de binnenkant zijn de cijfers 2708 en 4372 gekrast. Dit zal met onderhoud te maken hebben denk ik. Iemand een idee waar deze cijfers voor staan?

Daarnaast ben ik er benieuwd naar de leeftijd van het horloge.

3 likes

De eerste eigenaar woonachtig in Brussel.

Correct

Edit: even dr. Google raadplegen met Buren Grand Prix 3 stars. Levert o.a. dit op:
https://www.juwelierlangeler.nl/horloges/buren/594-buren-grand-prix-3-sterren/

2 likes

NB bij openen van dit horloge dat de wijzerplaat en wijzers met zekerheid radium bevatten.

3 likes

Daar was ik al bang voor.

1 like

Klopt, in dit geval alleen de wijzers lijkt mij. Ik zie geen radium markers op de uren. En wss komt dit horloge uit eind 40, begin 50.

1 like

Volgens mij zijn dat deze bolletjes op de wijzerplaat. In elk geval is de wijzerplaat besmet vanwege de wijzers (en hetzelfde kan gezegd worden over de plexi).
image

3 likes

Zou kunnen, maar bij de pijl:

Lijkt het te glimmen en dat zou goudopdruk kunnen zijn. Laat onverlet dat je uit moet kijken. Ik zie trouwens dat het een buren 1420 uurwerk is en die dateren uit 1960 (pak hem beet).

Edit: daarnaast is de kleurafwijking met het radium in de wijzers wel erg groot…

1 like

Ik zie dat de 1420 17 jewels heeft en die van mij 15 is dat dan een variant?

https://ranfft.org/caliber/1601-Buren-1420

2 likes

Bedankt allen voor de snelle reactie en informatie.

2 likes

Tja, oude reparatie? Zeg het maar. Kan zijn dat een uurwerkmaker een bepaald passend onderdeel op voorraad had… De bruggen van de 15 en 17 steens uurwerken lijken aardig overeen te komen.

1 like

Zijn de spikkels op de wijzerplaat ontstaan door radiumhoudend poeder? Of staat dit los van elkaar

De wijzers zijn nog heel dus ik denk het niet.

1 like

Ik denk eerder dat er al eens een poging is ondernomen de wp schoon te maken. Rondom de markers is het best wel schoon.

1 like

Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Het is best een aparte wijzerplaat die moeilijk vast te leggen is. Hier een foto van de wijzerplaat in de zon waarbij vooral de krassen in het plexiglas goed zichtbaar worden.

1 like

Zo zie je helemaal niets meer :joy: Je andere foto laat het heel duidelijk zien:

1 like

Nah. Soms zie je dat rond markers wel vaker. Mss dat daar de verf wat beter beschermd/ wat dikker/ trekken de markers vervuiling meer/minder aan.

1 like