Ik heb bij mijn grootvader een buren intramatic (935701) gevonden in de kast.
Hij loopt nog maar heeft een service nodig. Het ding staat al jaren stil.
Is er iemand die er wat meer info over heeft? Het internet maakt me niet echt veel wijzer.
Aan de case te zien lijkt het me een front loader. Is dit correct?
Leuk ! Kan een Micro-rotor zijn. Lijkt me eind jaren 60
Ja en dan moet eerst het achterdeksel eraf. En ![]()
Is het dan een klik deksel?
Denk het wel
Ja, maar ik zou het niet zelf proberen als je er geen ervaring mee hebt. Even langs de horlogemaker brengen.
Ik heb wel al enkele russische uurwerkjes in en uit elkaar gedraaid. Ook al eens een tissot 2481. Van Buren nog nooit iets gedaan. Voor alles een eerste keer.
Mooi horloge!
Jaren 60 denk ik ook.
De achterkant lijkt op de foto een klikdeksel. Dan is het volgens mij geen front-loader. Dan moet het horloge gewoon via de achterkant open.
Maar ik zou geen risico nemen en even naar een horlogemaker gaan. Dat is het in mijn ogen met deze Buren zeker waard.![]()
Geen echte front loader inderdaad, kan zo te zien wel open aan de achterkant, maar uurwerk moet er denk ik vervolgens wel via de voorkant uit. Wijzerplaat is veel te groot om er via de achterkant uit te kunnen.
Dat zou inderdaad goed het geval kunnen zijn. Zoiets heb ik ook weleens aan de hand gehad. Maar ik ben geen horlogemaker dus ik neem geen enkel risico en schakel dan gewoon een horlogemaker in.
![]()
Even een update. De bezel en crystal komen er gemakkelijk af. Deze zijn geklikt. Bij de achterkant zie ik nergens een point of entry. Zou het kunnen dat dit een split stem exemplaar is?
Update: het is inderdaad een split stem. Het uurwerk kan er zo uit langs voor. Volgende issue. De vorige die hem geserviced heeft heeft de wijzers zo hard aangedrukt dat de uurwijzer zo goed als tegen de plaat ligt. Iemand een tip om hem eraf te krijgen?
Alleen de minutenwijzer verwijderen als dat wel lukt. Urenwijzer kun je dan met wijzerplaat en al eraf halen omdat het uurrad toch los ligt. Vervolgens kun je vanaf de achterkant met je wijzerafnemers het uurrad eraf trekken.
Of je laat de urenwijzer gewoon met het uurrad aan de wijzerplaat zitten, alleen iets lastiger met monteren van de wijzerplaat.