Buurman & Buurman HOWTO: Plexi Poetsen zonder Cape Cod!

In 2016 scoorde ik via het forum een Raketa World Time. Uurwerk liep prima, hij was wel best “vintage” maar in combinatie met de Russische tekst op bezel en dagvenster vond ik dat alleen maar tof. Alsof hij zo van een Russische techneut z’n arm gevallen was. Zo ongeveer:

watch-example

In eerste instantie droeg ik 'em zelf, maar ik ergerde me toch aan de losse bezel die zonder enige wrijving, zelfs met een tikje speling, twee kanten op draait. Ik vind de klik-klik-klikjes van een strakke bezel namelijk juist zooo sexy. En zo belandde de Raketa in De Doos. Het Zwarte Gat voor minder gedragen horloges. En daar had hij vandaag nog gelegen, als mijn vrouw (ook tikje nerdy techneut) niet had gezegd dat ze hem juist leuk vond. Bam! Nieuw bandje er op gezet, en gaan met die banaan. Liep (en loopt) als een zonnetje!

Maar na een paar jaar zonder enige terughoudendheid gedragen te zijn zat het plexi wel onder de vegen en krasjes. Je kon met goed fatsoen de wijzers soms niet meer zien. Ik had er al een paar keer iets van gezegd, maar mevrouw vond het geen probleem. Zij niet, maar ik wel! M’n horloge-hart kon toch niet aanzien dat er een waas over dat glaasje kwam?

Vanochtend google’de ik op Cape Cod, het wondermiddel dat door iedereen geroemd wordt. Kost weinig, doet precies wat ik wil. Maar… vandaag besteld, morgen in huis. Morgen pas! Terwijl ik nu nu NU wil freubelen. Wat te doen…

Vanmiddag lag ik bij de tandarts in de stoel. Controle, polijsten. Polijsten… Wacht eens! Ik legde de tandarts (ook tikje nerdy techneut) uit wat ik van plan was, en ik kreeg… een klodder tandarts-polijst-pasta in een doosje! Je weet toch, voor thuis!

En dus kon ik vandaag al aan de gang! Met in het achterhoofd het veilige gevoel dat er altijd nog Cape Cod zou zijn om eventuele ongewenste bij-effecten weg te poetsen :slight_smile: Dus: bij deze:

Buurman & Buurman HOWTO:
Plexi Poetsen zonder Cape Cod!


Belangrijke dingen eerst. Zorg voor een goede werkomgeving!


Neem het eerste het beste kledingstuk dat je te pakken krijgt. Om dingen af te vegen, op te leggen, je weet wel. En een zakmes. Wip daarmee de bezel, en daarmee ook het glas(!) van het horloge.


Pak de tandarts-polijst-pasta in een doosje! Gebruik dit voor de eerste poetsbeurt. Maar let op: deze laat wel een waas achter, want is best grof spul. Side-note: niet te vaak gebruiken op je tanden, want op een gegeven moment ben je door je glazuur heen.


Pak een sok! Bij voorkeur ter plekke van je voet trekken. Gebruik die om mee te poetsen. Wordt gebruikt in alle poetsstappen (maar wel steeds een ander stukje. Anders is het vies. Bah!)


Neem een klodder Paradontax, net wat minder aggressief. Gebruik die voor de 2e poetsbeurt. Ruikt lekker, ook.


En dan ook maar een klodder Elmex. Voor kindertandjes. Dus zal wel het minst aggressief zijn? Gebruik die voor de laatste poetsbeurt.


Als we dan toch de boel open hebben: neem een wattenstaafje en 70% alcohol om de schmutzigkeit van de wijzerplaat en bezel te boenen. Vast uiterst onverantwoord.


En zie daar! Een lichte verbetering!

Eerlijk gezegd vraag ik me af of m’n vrouw het opgemerkt zou hebben als ik niet gedurende het hele proces aan haar hoofd had gezeurd. Maar ik word er gelukkig van :smiley:

26 likes

Deze werkt ook goed

1 like

Brasso uit de Albert Heijn gaat beter dan dit denk ik.

1 like

Klopt, brasso, ouwe katoenen afdroog doek.

Ik had al zo’n vaag vermoeden dat er een (veel) effectievere methode zou zijn. Maar dit… gebeurde gewoon :slight_smile:

2 likes

Eerst Brasso, daarna Zilvo, haaks op voorgaande poetsrichting… Commandant is er ook, in fijnheid gradaties.

1 like

Ik heb hier een pot met van die crèmekleurige goo, en het stinkt :grin:
Maar ik vind het stiekem eigenlijk wel lekker ruiken.
Car wax.
Werkt uitsteken op plexi, glashelder super glad resultaat!

Trouwens, heel leuk horloge die worldtime :+1:

Ik heb een keer alleen tandpasta en een katoenen doek gebruikt (ook op een raketa). Heeft me best wat tijd gekost maar het resultaat was uitstekend.

Alleen voor het verhaal krijg je al een tien. :facepunch:
Ik moet binnenkort ook naar de tandarts. Zal het eens bespreken. :sunglasses:

Top gelukt. :+1: Denk overigens dat de polijstende werking van tandpasta beter is dan van een Cape Cod doekje op je plexi. :smiley:

Displex voor plexiglaasjes en Rodico voor vuil op de wijzerplaat. Ik denk niet dat elke wijzerplaat tegen alcohol kan.

Heerlijk verhaal! :sweat_smile:
Best onhandig soms dat “NU nu nu” gedoe, herkenbaar!

Unipoets👍

1 like