C.o.s.c

Kan iemand eens uitleggen wat het C.O.S.C certificaat juist omhelst?
Iets wat ik nog niet op dit (overigens schitterend) forum terugvond!
Luc

Mijn beste,

C.O.S.C.
De Controle Officiel Suisse de Chronometrage, het officiele Zwitserse testburo voor chronometers.
De C.O.S.C. is de grootste uitgeven ter wereld van zogenaamde chronometercertificaten, die verder slechts afzonderlijk worden afgegeven door bepaalde observatoria (bijvoorbeeld die in Neuchatel, Zwitserland)
Tegen een vergoeding test de C.O.S.C. de loopsnelheid van uurwerken die door horlogemakers zijn afgesteld. Het gaat meestal om mechanische uurwerken, maar het buro test soms ook uiterst nauwkeurige kwartsuurwerken.
Degene die aan de eisen voor een chronometer voldoen (uitzonderlijke nauwkeurigheid met een afwijking van maximaal 5 seconde per dag) krijgen een officieel certificaat toegekend.

Orologio Signaturis Temporis

1 like

Bedankt voor het antwoord!
Maar waar kan ik een detail vinden van de testen die worden uitgevoerd, en een lijst van uurwerken die door het c.o.s.c. gecertificieerd zijn ?

Mijn beste,

Bij aankoop van een chronometer-horloge zit niet altijd het officiele C.O.S.C. certificaat, je zal dat dan zelf moeten aanvragen.
Bij horloges welke chronometer-gecertificeert zijn staat dat meestal vermeld op het horloge zelf. Kijk maar naar b.v. de nieuwe ‘Omega’ horloges, die zijn allemaal voorzien van de tekst ‘chronometer’ (staat gewoon op de wijzerplaat). Ook bij b.v. ‘Rolex’ en ‘Breitling’ is dit duidelijk te zien. Ga maar eens naar de officiele horloge-sites van deze merken.
Succes ermee (tu)

Orologio Signaturis Temporis

en, waar kan ik een detail vinden van de soorten testen die worden uitgevoerd

Mijn beste,

Bij aankoop van een ‘chronometer-horloge’ kan het C.O.S.C. certificaat bijgevoegd zijn (of men moet het aanvragen). Op dit certificaat staan alle waarden vermeld welke gemeten zijn. Welke waarden dat zijn kan ik je niet vertellen, immers ik bezit geen ‘chronometer-horloge’ met certificaat.
Om een meer precieser antwoord te vinden op jou vraag adviseer ik je de zoek functie van het forum een te proberen. Of te wachten tot een ander forumlid wel het juiste antwoord op jou vraag kan geven. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Hallo Luciano,

ik heb er mijn cosc cert ens bijgenomen en volgende gegeven staan erop. ik heb dit certificaat moeten aanvragen…

nummer van het certificaat, serie nummer van het uurwerk
Daarna volgt de categorie van het uurwerk: bij mij automaat, diameter en hoogte van het uurwerk
Daarna is er een tabel met alle waarden van 15 dagen testen…
de verschillende kolommen omvatten de dag, de temperatuur, de positie waarin het uurwerk getest is, 2 maal de dagelijkse verschillen en als laatste het verschil tussen de daglijkse verschillen.

Als laatste krijg je een overzicht met de gemiddelde waarden en die tellen voor de certificatie…
naarvolgens het soort uurwerk moeten de test resultaten binnen bepaalde waarden vallen.
bij mij omega planet ocean is de gemiddelde variatie .06sec per dag

nog een stempel van het instituut en dat is alles.

de stelregel is als volgt: -4 tot + 6sec. per dag afwijking!! (dit voor mechanische horloges)

Het beste kan je eens kijken op www.cosc.ch.
Ik ben er een keer op bezoek geweest en zoals alles in Zwitserse horlogeindustrie, is men zeer terughoudend met informatie. Voor de testen moet je denken aan een norm van -4 tot +6 seconden per dag afwijking. Dat wordt gemeten in 6 posities: wijzer plaat boven en onder en kroon boven, onder, links en rechts. Bovendien wordt bij meerdere temperaturen gemeten, ruwweg tussen -5 en +35 graden. Al de metingen moeten binnen de norm liggen, het is dus niet simpel een gemiddelde nemen (dit heet ook wel isochronisme van het uurwerk). De details van de test en resultaten zijn een zaak tussen het COSC instituut en de fabrikant, die gegevens zijn in principe niet voor de klant. Je kan wel COSC aanschrijven met gegevens van jouw chronometer en vragen om details. Het is ook zo dat een certificaat per uurwerk wordt gegeven, dus niet voor een modellenreeks. Dus ieder uurwerk wordt opnieuw getest. Breitling b.v. stuurt al haar horloges op voor testen.
Ik hoop dat je zo iets meer idee ervan hebt.

Gijs