Ben van plan om zelf een uurwerk te maken. Heeft iemand een idee hoe ik aan CAD tekeningen van een simpel analoog uurwek kom? Bijvoorbeeld ETA?
Een simpel uurwerk nabouwen lukt wel maar het meten, vooral van gaten in de kloven is heel erg lastig en foutgevoelig. Het meten van een ankerrad lukt overigens helemaal niet.
Ik heb overigens als test al een tandwiel gemaakt, module 0.1 en 32 tanden. Met een flycutter op een 4 assen CNC freesmachine (ook zelfbouw overigens).
Ik zal ook graag willen ooit mijn eigen uurwerk proberen te maken, en ik kan het Engelstalig boek “watchmaking” van George Daniels aanraden (ISBN 0 85667 497 4)In deze boek legt hij uit hoe hij een uurwerk boud (geen simpel uurwerk trouwens).
daar staat ook heel mooi tekeningen en berekeningen hierin.
dat zou best eens lastig kunnen worden, want de leveranciers geven dat natuurlijk niet zomaar uit handen. Ze hebben er veel geld en tijd inzitten.
Ik ken wel mensen bij Rolex, maar die willen mij echt niet de CAD-modellen geven. En als je al iets krijgt, (Ik heb wel eens wat Inventor modellen gehad) dan zijn het niet-werkende modellen voor het mooie plaatje.
Je zult het bij hobbie-isten / freaks moeten zoeken.
Als je hulp nodig hebt bij 3D CAD ansich, dan ben je bij mij wel aan het goede adres.
Ik ben zeer geinteresseerd in wat je kunt vinden…