Cadeautje gekregen: Certina Blue Ribbon gold cap

Hallo allemaal,

De afgelopen maanden heb k het druk gehad met mijn afstudeerproject, dus helaas wat minder tijd voor de horloges gehad. De afgelopen weken wel weer iets meer tijd gevonden om achter de werkbank te duiken, en wat tijd gevonden dit projectje wat er al een tijdje lag af te ronden…

Dit Certina horloge heb ik een tijd geleden gekregen van een goede klant/bekende van mij. De reparatiekosten overstegen de uiteindelijke waarde na reparatie, dus kreeg ik het horloge van hem, met de opmerking: Ik wil het wel zien als het klaar is he :wink:

De Blue Ribbon lijn van Certina is een vrije bekende lijn met modellen van Certina geweest. Het horloge is ooit een jubileumhorloge geweest en was voorzien van een inscriptie ter ere van dat jubileum. De kast is gold capped in plaats het gebruikelijke verguld, waar binnenin het in-house caliber 919-1 tikt. De datum verzette niet meer, een bekend euvel bij dit caliber door de slijtagegevoelige plastic datumring.

Het caliber 919-1 van Certina is het laatste in-house wat Certina heeft gemaakt, voordat zij overstapte op ETA uurwerken. Het uurwerk heeft een vrij hoog tikgetal van 28.800 waardoor de secondewijzer mooi over de wijzerplaat glijd. Het uurwerk id degelijk gebouwd en mooi afgewerkt, achter die datum bij deze horloge vaak defect. Waarom? De datumring is gemaakt van plastic, en zeer fragiel, waardoor de tandjes makkelijk wegslijten of afbreken. Hierdoor verzet de datum dan niet meer. Iets om rekening mee te houden bij een dergelijk kuurwerk, want datumschijven zijn amper vindbaar. Dit soort uurwerken van Certina zijn overigens wel erg goed af te regelen, de afwijkingen tussen de verschillende posities zijn meestal klein (enkele secondes) waardoor dergelijke uurwerkje makkelijk afgeregeld kunnen worden op 5 seconde afwijking per dag.

Het uurwerk is volledig gereviseerd, waarschuw meerdere onderdelen zijn vervangen (waaronder een zeer schaarse datumring), de gravure is van het achterdeksel verwijderd en opnieuw gepolijst, de glanzende delen van de kast opnieuw gepolijst, het acrylglas gepolijst en het uurwerk weer nauwkeurig afgeregeld.

Helaas heb ik niet meer foto’s gemaakt, maar het leek me de moeite van het delen wel waard :slight_smile:

Alle onderdelen na het schoonmaken…

Halverwege, basisuurwerk gemonteerd en tikt er weer vrolijk op los…

het uurwerkje in de kast gemonteerd…

Het resultaat mag er zeker wezen!

Bedankt voor het kijken!

28 likes

Knap werk koen :thumbsup:

1 like

Ziet er weer netjes uit !

1 like

Hulde, en weer een juweel van de vergetelheid gered.

1 like

Certina’s zijn altijd een plezier om aan te werken, jammer dat ze nog zo ondergewaardeerd zijn.

1 like

En mooi om te lezen weer, mooie Certina!

1 like

Knap werk Koen zulke topics lees ik met plezier , bedankt voor het delen .

1 like

Mijn beste,

Vakmanschap hoor. :+1:
Mijn complimenten!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

super gaaf, beetje jaloers op je skills en durf :wink:

1 like

Puik werk! :thumbsup:

1 like

Mooi resultaat, veel plezier ermee!
En bedankt voor het delen; volgende keer misschien een paaaar foto’s meer. :wink:

1 like

Prachtig Koen!!!:slight_smile:

1 like

Mooie aanwinst Koen. Mijn vriend is nog steeds superblij met de Tissot van z’n vader, die jij hebt gerepareerd toen anderen zeiden dat het niet te doen was! :ok_hand:

1 like

Beste Reverso_fan,

goed om te horen, makkelijk was het niet, maar de resultaat mocht er zeker zijn en maakte de moeite meer dan waard.
Het wordt mijn inziens meestal pas leuk door juist daar te gaan waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is :wink:

Met vriendelijke groet,
Koen

1 like

Strak, mooi werk!

Een hele goede instelling waarmee ik het volledig eens ben!
Dit doe ik zelf in de modelbouw , waar anderen ophouden omdat het niet kan , dat is waar ik begin :smiley:
Zo ooit een klein brandstof autotje omgebouwd naar electro wat toch echt niet zou passen.
Een berg reacties gehad via YouTube etc , blijft leuk

Schitterend gedaan, hulde (en natuurlijk stikjaloers) :ok_hand:

Mooi hoor, lucky bastard :slight_smile:

K. K. !
( @koen; Klasse Koen :+1: )

Knap gedaan!!