Cadeautje voor m'n schoonvader: '61-er Visodate projectje

Zoals wel bekend hier denk ik pluk ik wel eens een Tissot opknappertje van ebay. Zo ook een maandje geleden deze '61-er Visodate met de nodige problemen:

Glas ligt los, foute kroon, verkeerde secondewijzer, en hij loopt niet…
Verder heeft een of andere onverlaat er in het verleden een perlonband op gehad. :smirk:

Nu ben ik helemaal niet zo van de dressers, maar aangezien mijn schoonvader helemaal weg is van de Junghans Max Bill vermoedde ik dat hij deze minimalist ook wel kan waarderen.
Nu had ik nog twee weken tot de verjaardag van m’n schoonvader, dus vol gas aan de slag. :grin:

Binnenin de originele versie van het Tissot werkpaard, een 784.

Uurwerk eruit en op de klem; wijzerplaat heeft in hier en daar wel wat krasjes opgelopen, daar is helaas niks aan te doen.

De veer is van het gecoate type, hoeft dus in theorie niet gesmeerd, maar ik heb zo mijn twijfels over de staat van die coating na bijna 60 jaar, ik doe dus maar even of ik dit niet gelezen heb. :sweat_smile:

Verder kom ik bij demontage van het uurwerk de nodige ellende tegen; Gebroken deksteen van het centrumrad:

Verbogen spiraalveer:

Gebarsten centrumradlagersteen:

En, maar daar kwam ik later pas achter, een verschoven secondenrad-lagersteen in de raderkloof. :thinking:
Waar ik ook pas later achter kwam is hoe dat allemaal waarschijnlijk gekomen is. Het losliggende glas wat bijgeleverd was, was veel te laag en lag bovenop de secondewijzer. Ik vermoed dus dat iemand met veel geweld het glas heeft proberen te monteren en daarbij de complete centrale as dwars door het uurwerk geramd heeft. :grimacing:

Afijn, Aan de klus. Eerst de spiraalveer gericht zodat de balans weer mooi draait en de veer weer vlak ligt. (Niet mijn favoriete bezigheid, :smirk:)

Ik heb nog steeds geen stenenpers, dus maar even met de triebniet een lagersteen uit een donorwerk overgezet.

Na de schoonmaakronde het uurwerk weer monteren, kale platine:

Opwindsysteem:

Raderen:

Verder even vergeten wat foto’s te maken, na het monteren van de balans kom ik er bij de testrun achter dat het uurwerk ondersteboven prima loopt, maar overeind er na twee minuten mee ophoudt. Na veel puzzelen kom ik er dus achter dat de lagersteen van het seconderad verschoven is in de raderkloof, waardoor het seconderad tegen de kloof aan gaat lopen. Dus de boel weer gedemonteerd en de lagersteen met de triebniet naar de oorspronkelijke positie geperst. Dat helpt, nu loopt hij ook overeind netjes door. :grinning:

Daarna kan de rest van het uurwerk in elkaar; datumsysteem:

Uurwerk weer in de kast en een nieuwe kroon gemonteerd. Omdat mijn schoonvader vrij dikke reumatische vingers heeft is een kleine kroon een verzoeking, dus hier concessies gedaan aan de originaliteit en de grootste stofdichte kroon gemonteerd die ik kon vinden, een ongesigneerde 6 mm kroon.

Tussendoor nog even het beschadigde achterdeksel bijgewerkt:

En een nieuw glas erop. Dat was nog even het nodige gepuzzel, uiteindelijk bleek een HH (extra hoog) glas nodig om de wijzers genoeg ruimte te geven.

Voor de verkeerde (vergulde) secondenwijzer had ik helaas geen vervanger liggen, dus de wijzer maar even vernikkeld zodat hij beter bij de rest past.

Door wachten op onderdelen en verkeerd geleverde glazen helaas niet de deadline van de verjaardag kunnen halen. Wel het horloge kunnen tonen, maar nog niet in werkende toestand. :disappointed_relieved:
Hij was er evenwel blij mee, maar ik moest hem dus na de verjaardag weer meenemen om hem af te maken.

Vrijdag uiteindelijk een passend glas binnen gekregen, dus nu om mijn pols aan het proefdraaien. :grin:

Allemaal bedankt voor het kijken.
Groet, Wilko

82 likes

Vakman! Het resultaat mag er zijn! :+1:

1 like

Een mooi cadeau voor je schoonvader! En wat een werk zeg, petje af! Wou dat ik het kon…
Eindresultaat ziet er super uit! Well done :+1:

1 like

Wat mooi zn verslag en vakwerk! Geniet altijd van dit soort topic’s bedankt.

1 like

Heerlijk om te lezen! Mooi vakmanschap!

1 like

Mooi werk en een mooi verslag. Dank voor het delen!

2 likes

Mooi gedaan Wilko. En een mooi persoonlijk kado om te geven.

Toch waren -en zijn- de Tissot Visodate’s geweldig leuke modellen. Van de recente heritage vind ik vooral de wijzers en lettertype van “Tissot” zeer geslaagd. Misschien zou weglaten van de dag hem nog tijdlozer maken.

2 likes

Knap werk! Ook zeker de buitenkant van het horloge.

1 like

Fantastisch om mee te mogen beleven, wat vind ik dit toch iedere keer weer knap! :+1:

1 like

Denk dat je daar gelijk in hebt, dagaanduiding op een dresser is wat teveel. De oorspronkelijke Visodates hadden dat meestal ook niet.

1 like

Prachtig werk. Jij bent m.i. de ideale schoonzoon. Die van mij zijn twee aardige jongens, daar niet van, maar zo aardig als jij … nee!

1 like

Haha. Nou weet ik niet of aardig zijn meetbaar is aan cadeaus. Misschien moet ik wel wat compenseren. :joy:
Overigens ben ik door mijn schoonvader in de horlogehobby gerold. Hij is (hobby)klokkenmaker dus ook geïnteresseerd in uurwerken, alleen zijn horloges hem wat te klein. :sunglasses:

1 like

Helemaal top, altijd prachtig om te zien dat iemand zo iets moois kan maken van eigenlijk niets👍

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Schitterend om te zien!!
Knap gedaan hoor!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

De ideale schoonzoon. :+1:t3: Mooi werk!

2 likes

Mooi project en prachtig resultaat.

Groeten,

Coos

1 like

Prachtig gedaan en mooi samen gevat in het verslag!

1 like

Mooi om naar te kijken en lekker om te lezen!:+1:

1 like

Knap gedaan weer Wilko en een leuk verslag :+1:

1 like

Dank je, en ook nog bedankt voor je tips over de kroon en veerton. :+1:

1 like