caliber via voorkant?

Als beginnend hobbyist ben ik aan het oefenen met wat merkloze horloges die ik op de kop getikt heb.
Nou heb ik er een waarbij ik het caliber er niet uitkrijg via de achterkant.
Moet ik hiervoor het glas aan de voorkant verwijderen?

1 like

Kan, maar ik denk dat gewoon die zwarte ring nog in de weg zit?

Doe eens een betere foto van de voorzijde? Frontladers hebben vaak een grotere wijzerplaat dan het uurwerk. Dat lijkt me hier niet aan de orde. Eerdere post die ik plaatste zag ik zelf iets niet goed. :wink:

de voorkant

die rubber ring lijkt in een stalen ring van de kast te liggen, lijkt niet op een losse inzetring

Nee kan er niks mee. Moet ik hands-on bekijken, en ook voelen. Vergeet later niet om de kroonradschroef rechtsom los te draaien! Meestal staan er extra inkepingen in die schroef, als geheugensteuntje.

Unitas 6425. Zou er gewoon uit moeten komen… meestal zit de kast aan de achterkant dicht mocht het een frontloader zijn

1 like

De kroon eruit (het pennetje indrukken, groene cirkelen) en dan denk ik dat je het uurwerk er uit kan halen via de achterkant.

De zwarte ring is, als ik de foto goed zie, de achterdeksel pakking, die kun je er zo uitwippen. Misschien dat iets vastgeplakt zit door vuil of ingedroogd vet, maar gewoon even voorzichtig peuteren.

2 likes

Mesje onder die glasring glas en ring verwijderen dan kan je meteen zien of hij via de voorkant eruit kan. Hij moet toch uit elkaar :wink:. Weet bijna 100% zeker dat hij via de glaskant uit de kast moet.

Succes ermee.

Dit is redelijk eenvoudig: de zwarte ring houdt nu de boel op zijn plek. Ring is verhard vermoed ik (heb ik zelf ook meegemaakt) en zet alles klem. Zwarte rubber ring eruit, uurwerkring komt dan ook los en je kan het uurwerk verwijderen. Met scherp mesje of naald voorzichtig de ring loswerken.

Ik ga straks nog eens kijken en voorzichtig proberen, die ring is inderdaad keihard geworden.
Hij is erin gegaan dus eruit moet hij ook kunnen!

Nou hij is er uit!
bij het langzaam kracht zetten om de “losse ring” los te krijgen en zo via de achterkant het uurwerk los te maken plopt het glas er aan de voorkant uit, en kan ik het klokje er ook via de voorkant netjes uithalen
Inzetring aan de achterkant maakt deel uit van de kast, glasring aan de voorzijde maakt ook deel van de kast.
Het glas zat er wel in met een kleine metalen ring aan de binnenzijde.

1 like