Calibers

Ik lees regelmatig in jullie berichten. Ik heb een horloge met caliber… Wat zegt dat nu en waar kan jet het vanaf lezen? Moet het horloge open? Wie oh wie legt het me uit of geeft me aan waar ik het kan vinden. Bedankt alvast

Calibers zijn de binnenwerken in een horloge.
Er zijn verschillende fabrikanten van calibers.
Meestal staat er ergens op het uurwerk een fabrikant met een nummer, dit nummer is de identiteit van het uurwerk en kan men zo onderdelen bestellen en zien welke onderdelen er gelijk zijn met andere calibers.
Voor een overzicht kijk hier eens ; http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk

Sommige merken horloges hebben een uurwerk wat niet van A tot Z in de eigen fabriek is geproduceerd en afgewerkt. Neem een als voorbeeld het merk Corum, dat koopt onafgewerkte basisuurwerken (calibers of ‘ebauche’) bij een fabrikant als ETA of Valjoux en modificeert deze vervolgens door er bijvoorbeeld complicaties aan toe te voegen. Er zijn ook merken die wel zelf van begin tot eind het uurwerk maken. Deze worden dan aangeduid met de term ‘manifactuur’. Een voorbeeld hiervan is het topmerk Patek Philippe.

Sold Schreef:

Sommige merken horloges hebben een uurwerk wat
niet van A tot Z in de eigen fabriek is
geproduceerd en afgewerkt. Neem een als voorbeeld
het merk Corum, dat koopt onafgewerkte
basisuurwerken (calibers of ‘ebauche’) bij een
fabrikant als ETA of Valjoux en modificeert deze
vervolgens door er bijvoorbeeld complicaties aan
toe te voegen. Er zijn ook merken die wel zelf van
begin tot eind het uurwerk maken. Deze worden dan
aangeduid met de term ‘manifactuur’. Een voorbeeld
hiervan is het topmerk Patek Philippe.

die tot voor kort nouvelle lemania uurwerken gebruikten voor hun chronografen( ok het was wel speciaal voor hun gemaakt, maar toch ). Sinds een paar jaar maken ze die pas zelf. Een goed voorbeel is Jaeger-LeCoultre die echt alles zelf maken ( okay in de jaren 70 zijn ze de fout ingegaan met de club lijn :wink: )

bedankt

Bedankt

Bedankt

…en wat te denken van Lange & Soehne. Zij maken echt alles zelf!

RHV Schreef:

…en wat te denken van Lange & Soehne.
Zij maken echt alles zelf!

tuurlijk, zo zijn er best wel veel nog, ik noemde er maar 2 ter voorbeeld.