Calibervraagje

Beste kenners wie weet welk caliber dit is?
Onder de balans staat een soort klavertje vier met een T er in en om de voet van de T is een half rondje getekend.
Ik heb het getekend in de linkerbeneden hoek van een foto.

Ahhh, da’s een makkie, zelfs zonder je beschrijving van het merkteken is het fabrikaat te herkennen :smiley: :smiley:
Het teken is UT, en dat staat voor Unitas, wellicht een 13 lijns kaliber 6325, 6310 of zo?? meestal zitten deze in erg mooie grote horloges, 37mm of groter; dus ook tegenwoordig zeer praktisch draagbaar!

Is dit een nieuwe aanwinst??

Groet,
Paul

Toppie Paul (tu)
En het is inderdaad een groot horloge 38 mm zonder kroon.
Is dat een goed caliber?

Je hebt t meteen goed Paul, om heel precies te zijn: Unitas Tramelan.
Ik gok op 6410 en familie (Op de site waar ik wel kijk staat: Unterschiede nicht bekannt zwischen 6410, 6411, 6412, 6417)

Peter, houd 'm eens tegen het licht en probeer dan of je onder de balans nog iets kan ontcijferen. Heel vaak vind je daar het nummer.

Overigens voor de liefhebbers: hier een site met zeer veel foto’s van uurwerken met relevante informatie

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&0&2uswk

Prachtig horloge Peter (tu) erg fraai!

Het zijn heel goede, en betrouwbare uurwerkjes hoor, meestal worden dit soort kalibers (van diverse fabrikanten) samengevat onder de noemer “Wehrmachtswerk”, dus uurwerkjes voor “issued” horloges voor militairen en zo, deze zijn altijd 13 lijns (29mm) met kleine sekondewijzer; zijn er veel van gemaakt, naast Unitas zie je meestal het kaliber 1130 van A.Schild.
Volgens mij heeft Zeno tegenwoordig nog wel eens een “limited” serie met zulk soort uurwerkjes.

Jouw exemplaar heeft geen incabloc, dus een beetje voorzichtiger mee zijn, maar zeker gewoon praktisch te gebruiken.

Groet,
Paul

Ik zal voortaan ietsje vaker op de “Horlogemarkt” kijken, voordat ik weer dingen ga posten welke als verkoopargumenten geinterpreteerd kunnen worden… :frowning:

Ach Paul, misschien wil ie je wel provisie geven :slight_smile:

Paul K Schreef:

Ik zal voortaan ietsje vaker op de "Horlogemarkt"
kijken, voordat ik weer dingen ga posten welke als
verkoopargumenten geinterpreteerd kunnen
worden… :frowning:

Hoi Paul,
Ik kreeg wat vragen van een belangstellende op Marktplaats.
Hij wilde weten wat voor caliber er in zat voordat hij tot koop overging.
Vandaar dat ik de foto hier op het forum heb geplaatst zodat iedereen het kon zien.En ik wilde zoveel mogelijk info over het caliber hebben,zodat ik dat weer kon doorspelen aan de belangstellende.
En het zeker niet om het horloge te promoten zoals jij misschien denkt.
Als ik dat zou willen,dan zou ik dat wel in het verkooptopic doen.
Het horloge is uiteindelijk verkocht aan een andere liefhebber via Marktplaats.
Vind het wel een beetje jammer dat je dit schreef…

nee hoor, zo bedoelde ik het niet; als ik had geweten dat het om een horloge ging welke op dat moment te koop werd aangeboden had ik de info wat “zakelijker” gebracht, dat is alles…

Groet,
Paul