Camerer Cuss & Co??

Hallo luitjes,

Ik ben geïnteresseerd in een oud zak horloge maar kan er maar weinig info over vinden en hoop dat jullie me kunnen helpen als jullie de foto’s zien. Het zou dus gaan over een Camerer Cuss & Co met een nummer wat er in staat 98621.

Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Hoi Eric,

Een scherpe (macro)foto van het uurwerkje zou een stuk kunnen helpen.
Ik schat zelf laatste kwartaal 19e eeuw.

Over de retailer heb ik ff gegoogeld:

Camerer Cuss & Co was a partnership of David Kuss and Andrew Kammerer who came to London from Germany in 1845 to import and sell Black Forest clocks. The Kammerers and the Kusses were farmers in neighbouring villages in the Black Forest and were related by marriage. David Kuss was an astute and energetic businessman who brought a new dimension to the business and established the first Camerer Cuss shop in Shepherds Bush in 1879. At the beginning of the First World War there was much ill feeling towards anybody with a German sounding name so the spelling of the family name was changed to Cuss. The business developed a profitable clock-winding and maintenance round and they always went out on their rounds with various items of jewellery attached to the ends of watch chains and in waistcoat pockets, to satisfy customers’ need for special gifts for every occasion.

Hopelijk helpt dit je iets verder…

Bedankt voor je reactie Frans.

Had zelf ook Google geraadpleegd maar heel veel duidelijkheid over welk model het is krijg ik niet gevonden. Ook niet zo’n zelfde model gevonden tot nu. Huidige eigenaar zegt dat het een zeer zeldzaam uurwerk is… Kan kloppen want kan er niks van vinden :joy:.

In die tijd deed men niet aan modellen zoals tegenwoordig, een juwelier bestelde een kast, uurwerk, etc., liet zijn naam op de wijzerplaat zetten, maakte van de diverse onderdelen (vaak van diverse fabrikanten) een geheel et voila klaar voor de cliënt… je zoek pogingen zullen hoogstwaarschijnlijk dan ook vruchteloos blijven :wink:

Het uurwerkje zegt meestal iets over de kwaliteit van het horloge vandaar dat een mooi scherp plaatje hiervan vaak uitkomst kan bieden. Reken je ajb niet rijk want de waarde zal hooguit tussen de 75 en 150 euro liggen, afhankelijk van de algehele staat en het materiaal van de kast behalve als deze van goud is dan wordt het de goudwaarde.

Overigens heeft CC&C ook horloges geassembleerd met een Rolex, Omega, etc. uurwerk maar die zijn van latere datum.

1 like

Kijk daar heb ik iets aan, thanks.

Ik ga de eens vragen om een scherpere foto van dichtbij en van het uurwerk. Zodra ik iets heb post ik gelijk.

Je weet dat dit zeer waarschijnlijk een dames model is? Zo te zien aan de sleutel die er naast ligt, ontbreken seconde wijzer.

Een secondewijzer aandrijving zat volgens mij niet in deze uurwerkjes :wink:
Vwb een dames horloge denk ik dat je wel gelijk hebt of een klein model heren horloge, hij zal zo’n 40mm doorsnee zijn schat ik.

Heren zakhorloges hebben toch over het algemeen een seconde wijzer? Afgezien van de zeer vroege exemplaren natuurlijk. Of sommige pen anker “dollar watches”.

Ja vaak wel idd maar ook zonder bij eenvoudige (dames) key winders, zelf heb ik een vergelijkbare uit dezelfde periode en ook die heeft geen seconde wijzer…
Maar misschien heb je gelijk hoor, vandaar dat een betere foto, ook van het uurwerkje, meer uitkomst kan brengen.

Ik probeer van de huidige eigenaar een betere foto te krijgen maar dat valt nog mee…