Candide presents: vintage Stowa mini-reiswekker

Soms krijg je van die suggesties van Marktplaats. ‘Is dit iets voor je’? Meestal gaat het bij mij om de gebruikelijke advertenties van fotoapparatuur, maar ditmaal stond er iets bijzonders tussen.

afbeelding

Toch maar eens een berichtje gestuurd en ja hoor, we kwamen tot overeenstemming.

Het gaat om een heel klein mechanisch wekkertje van Stowa, uit eind jaren zestig. Volgens Stowa (toen althans) ‘het kleinste wekkertje ter wereld’.

Ze adverteerden er destijds zelfs mee.

Vandaag kwam ie binnen, keurig verpakt in een bubbelenvelop. Hij meet 36mm bij 16mm bij 25mm.

Het inschakelen van het alarm, doe je met een schuifje aan de achterkant.

Zoals gezegd: de destijds kleinste wekker ter wereld.

Er zit een leren foedraaltje bij.

Hoe klein? Zo klein.

49 likes

Neen

5 likes

:joy:

1 like

Koel dingetje, zeker met foedraal er nog bij.

1 like

Nu nog een bandje er omheen, @warroo adviseert die in het voorsteltopic laatste foto van @Mpaj , en je bent het mannetje.

2 likes

Ik weet dat mijn ouders een paar van die reiswekkers hadden (maatje luciferdoosje met leren foudraal erbij, en een vierkante opklapbare). Helaas zijn ze 20 jaar geleden bij een verhuizing niet meer naar boven gekomen bij het uitpakken, dus waarschijnlijk verloren gegaan.
Het zijn wel leuke klassiekers zo.

1 like

Zit er een belletje in? Of een piepje? Of trilt ie?

1 like

Toch een leuk hebbeding voor in de vitrinekast. Of gewoon gebruiken natuurlijk, weer eens wat anders dan gewekt worden door je telefoon die je met moeite in de sluimer krijgt.

1 like

Fake…de originele had een usb aansluiting.

6 likes

image

5 likes

en blue tooth…

2 likes

Klopt en de ultradeluxe modellen hadden ook atoom synchronisatie…

1 like

was me even ontschoten… :slight_smile:

1 like

Leuk, dit soort ouwe snuisterijen. :+1::+1:

1 like

Leuk ding om te zien👍

1 like

Eens! :ok_hand:

1 like

Het geluid dat ik me herinner bij de wekkers van mijn ouders komt nog het meest in de buurt van een kleine springveer die over een metaalplaatje krast.
Een soort schrale magere “iiiiieeep”.

1 like

Je had er toch eentje van mattie @Richz1986 gekocht? Wat is dit, ga je nu vintage wekkertjes verzamelen? :roll_eyes:

2 likes

Leuk! :ok_hand: Ps gaat ie op het nachtkastje?

1 like

Heel grappig ding!

1 like