Candide's Watch Review: River Tiber Tuxedo

Onlangs had ik wederom het genoegen om een klokje ter review te mogen ontvangen. Twee om precies te zijn, de River Tiber en de MWW Tatoskok. Vandaag deel twee; de River Tiber Tuxedo.

River Watches
Dit Canadese bedrijf is in handen van Scott Bakkar, die naar eigen zeggen erg fan is van 'sleek diving watches from the '50s and '60s, wonderful art deco examples from the '20s and '30s, robust military field models from the ‘70s’. Omdat ook Scott zich realiseerde dat vintage klokjes dikwijls een dure van onverwachte ongemakken voorziene hobby is, besloot hij – en met hem velen natuurlijk – om zijn microbrand te richten op nieuwe klokjes die geïnspireerd zijn op het verleden. Ook Scott koos voor Kickstarter als platform. Hij haalde 67k van de 60k doelstelling.

(website: http://www.riverwatchco.com)

Tiber Tuxedo
De River Tiber is een ‘supercompressor’ stijl duikhorloge met interne bezel. Hij is er in een twee uitvoeringen, naast het model dat ik ter review heb, de ‘tuxedo black’ is er de ‘sports silver’. Deze laatste heeft een grijze wijzerplaat met felblauwe wijzers en indices. De Tuxedo gaat zoals de naam doet vermoeden voor een wat rustiger uitstraling, namelijk een zwarte (onder bepaald licht antraciete) wijzerplaat en faux vintage kleur indices en wijzers.

Specs:
Case: 42mm 316L stainless steel, 50mm lug to lug length and 22mm
lug width, 11.3mm thick.
Movement: Miyota 9015/90S5 Automatic, 28,800bph, hacking and
winding.
Crystal: 2.2 mm sapphire, AR coating on dial surface.
Water Resistance: 200m/20 ATM
Crowns: Etched logo on 4:00 screw down crown, triple gasket
bidirectional 2:00 crown
Caseback: Screw type with etched logo

Hij kost 500 Canadian Dollar, dus 341 euro, plus grofweg 25% (BTW/invoerrechten) is 425 euro

Indruk
Met 42mm diameter heeft de Tiber Tuxedo net als de Tatoskok een afmeting die velen zal aanspreken. De 50mm lug to lug valt door de kromming van de – ietwat standaard uitziende – kast reuze mee, hij draagt comfortabel en steekt niet uit op een 17,5 cm pols. Doordat hij geen externe bezel heeft, oogt hij echter wel iets groter dan de diameter doet vermoeden. De Tuxedo wordt aangedreven door een Miyota 9015, die we inmiddels kennen als een betrouwbare, voordelige manier om 28.000 bph te tikken. De rotor hoor je in dit klokje gemiddeld, niet storend maar zeker niet muisstil. De interne bezel wordt bediend met de bovenste kroon die niet geschroefd is. De onderste kroon is wel geschroefd (en gesigneerd) en laat zich trefzeker bedienen. De Tuxedo wordt geleverd op een mooie beige suede/nubuck band met gesigneerde gesp. De lume van de Tuxedo is gemiddeld, Hij licht aardig snel op maar verliest na vrij korte tijd zijn gloeiend vermogen. De kleur van de lume is mooi groen en er zijn geen kleurverschillen tussen wijzers en indices, iets wat volgens Worn&Wound op de prototypes die zij ter beschikking hadden wel het geval was. De lume op de interne bezel is iets minder fel groen, al wordt het merendeel van dat effect op de foto veroorzaakt door de afwijkende invalshoek.

Conclusie
Liefhebbers van deze ‘supercompressor’ stijl, die niet houden van een grote klatser (Helson Buccaneer, Halios Laguna) of een stevig prijskaartje (Mido Multiford, Longines Legend Diver), kunnen hun lol op met deze River Tiber Tuxedo. Je krijgt een netjes afgewerkt klokje met opgelegde indices (iets wat concurrent G.Gerlach Navigator bijvoorbeeld niet heeft). Met een prijs van 425 euro (Kickstarter prijzen lagen uiteraard lager) heeft deze Tuxedo natuurlijk een berg concurrenten, maar voor liefhebbers van het supercompressor ontwerp is het ontegenzeggelijk een uitstekende deal.

20 likes

Goede review Ide!

Prijs moet je ff aanpassen :wink:

Kast vind ik ook wat saai en band lijkt mij eerder nubuck als suede…

1 like

Drietje weggevallen

Mooie review!
Vind hem alleen een beetje saai kijken.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

1 like

Rustig, clean. Saai. Het zit dicht bij elkaar dat soort begrippen :wink:

1 like

Daar heb je helemaal gelijk in :slight_smile:

1 like

Leuke review.
Wat me opvalt is dat de bovenste kroon niet geschroefd is en de onderste wel.
Waarom de één wel en de ander niet?

1 like

Review en klok zijn net zo strak als op LH :wink:.

1 like

De andere, lichte versie is ook niet verkeerd, mede door de mooie lichtblauwe wijzers (zie link in review). Dit wil trouwens niet zeggen dat deze op m’n wishlist gaat.

Grt. Marco

1 like

Leuke review :+1:

1 like

Goede inhoudelijke review, Ide. Je hebt bovendien een hele vlotte en prettige schrijfstijl :+1:

Ik vind het horloge iets te rustig, maar wel erg mooi afgewerkt. Dat rustige uiterlijk zal idd (gelet op de naam) een bewuste keuze zijn geweest. Een “dresser” met een sportieve twist, of gaat dat te ver? Het lumeshot is prachtig! Wat me alleen wel opvalt, is dat de wijzers in het donker korter lijken omdat hun uiteinden door het gekozen design niet zijn voorzien van luminova.

1 like

Leuk gedaan. En het horloge is niet onaardig! Ik vind het wel wat hebben.

1 like

Leuke review! Ik heb em zelf ook :wink:

Dat cleane sprak mij erg aan. Vind het ook een leuk horloge om bandjes mee te wisselen. Merk alleen dat ik geen foto heb…

1 like

Goede review en foto’s, bedankt! :+1:

Leuke review, interessant produkt.

Hoe voelt de bediening van de interne bezel? Heeft het de “juiste” weerstand?

Duikers met interne bezel lijken altijd behoorlijk veel groter dan duikers met externe bezel.
Mij is hij te groot.
Ook oogt hij door de vorm dik, wat hij in feite niet is. (Slab sided, met een anglicisme).
De prijs is zeker niet verkeerd.

Leuk!

goed punt, deze is wat aan de soepele kant, had wellicht iets meer ‘tegendruk’ op mogen zitten, kans dat je hem door mouw of broekzak beweegt is aanwezig

Ben ik de enige die me afvraagt wanneer er een keer een microbrand komt die klassieke modellen na gaat maken tot design en fake patina aan toe, maar OOK het lef heeft om hrt oorspronkelijke formaat van 36-40 mm aan te houden? Waarom moet alles zoveel uit proportie worden getrokken dat het schreeuwerig wordt?

Wat is er mis met een beetje subtiliteit, juist door een kleiner formaat dan de eeuwige testosteronkasten van 42-44mm komt die vintage feel naar boven.

Microbrand na microbrand zondigt door het formaat te vernaggelen. Ben benieuwd naar het eerste merk dat de rug recht houdt.

1 like

Hear hear!

Tot zover heeft alleen MKII enkele kleine/oorspronkelijke varianten van 38-40mm. Of misschien ook Armida of een Squale 40mm. Alhoewel het meestal dan weer gaat om relatief veelvoorkomende en herkenbare Rolex hommages…

Zou me wel leuk lijken, een kleiner duikhorloge met een een minder herkenbare mix van stijlelementen. Enorme vanille broad arrow wijzers, overdreven duidelijke secondewijzer in een felle kleur of de vorm van een peddel of lolly, minimalistische bezel (plastic/bakeliet), enkele art deco cijfers op de wijzerplaat, blokkendoos aan lume plots eroverheen en dat alles ingepakt met een dikke laag plexiglas en een rammelende beads of rice band.

En dan 38mm. Kom maar door.

2 likes

Leuke review, alleen sprak het horloge me niet echt heel erg aan. Beetje te somber en er miste iets.
Nu 2 dagen later kom ik een foto tegen van een horloge wat ik meteen gegoogeld heb. En jawel hoor kom ik kom ik toch weer terug hier uit maar dan het broertje. Deze heeft precies dat ‘randje’ wat ik bij de tuxedo mis.

http://wornandwound.com/wp-content/uploads/2015/05/RIVER_WATCH_CO_TIBER_11.jpg