Afgelopen weekend met die horloge begonnen. De schrik sloeg me om het hart toen ik het uurwerk zag. Een soortgelijk uurwerk als wat ik in de Reglex 10 aantrof (en ik niet aan de praat kreeg en voorlopig ook niet meer gaat lukken, maar is een ander verhaal… foutje bedankt).
Op het eerste ook een heel leuk horloge om te zien (vind ik).
Nadat ik het uurwerk uit de kast had gehaald kreeg ik tijdens het demonteren bijna de tranen in de ogen. Wat hier mee is gebeurd … ik weet het niet. Krijg het idee dat het in de frituur is gegooit en er daarna een roedel honden overheen is gegaan. Het uurwerk droop nog net niet van de vettigheid (is aan het glaasje ook al te zien) en zat compleet vol met plukken haar
Ik heb het uurwerk eerst helemaal schoongemaakt en een daarna door de baden heen gehaald. Daarna het uurwerk weer in elkaar gezet. Dit ging niet helemaal zonder slag of stoot.
Het uurwerk liep al voordat ik de steentjes en balans olie ging geven. Het ging goed totdat ik de de deksteen van de veerbalans wilde schoonmaken. Ik opende de veer, pakte een stukje Rodico en zag tot mijn stomme verbazing dat ik enkel een steentje eruit haalde. Het onderste deel (holle asje, weet de naam niet) zag ik helemaal niet. Nergens te bekennen. Het halve uurwerk weer uit elkaar omdat ik dacht dat het erin was gevallen.
Zo uit onderstaande foto toch zweren dat hij wel onder het steentje zit … alles in de omgeving van de microscoop afgezocht … helemaal niets. Dacht dat ik gek werd. Dus vanuit de Reglex 10 maar de balans gepakt. Ik dacht: die past een op een … not. Hoe ik het ook probeerde, het bovenste deel van de balans krijg ik niet op de platine van de Candino. Blijkbaar toch een miniem verschil met de uitlijning. Bij het teugzetten van de balans in de Reglex 10 bleef de balans in de platine zitten en viel het bovenste deel naar beneden toen ik het wilde uitlijnen. Gevolg: spiraalveer in de knop. In de val had hij een draai gemaakt. Ben denk ik 45 minuten bezig geweest om heeeeel voorzichtig te kijken welke draai hij had en hoe ik deze terug kon krijgen … nou … einde verhaal.
Dan maar het steentje met houder eruit gehaald en overgezet in deze balans. Alles netjes olie gegeven en draaien maar. Loopt niet helemaal lekker, krijg de afstelling niet naar het zin… maar hij draait.
Maar … nu het volgende. Het uurwerk heeft twee volle dagen liggen draaien zonder enig probleem. Hij ligt met de wijzerplaatzijde naar beneden. Zodra ik het uurwerk kantel om de wijzerplaat te monteren, dan stopt het met lopen.
Wie heeft er een idee waar dat in zou kunnen zitten. Ondersteboven dus geen probleem, wijzerplaat naar boven toe is stoppen.
Zou het kunnen komen doordat ik het steentje van de balans van de Reglex 10 heb gebruikt? Te veel wrijving als hij daarop komt te liggen? Zou toch wel leuk zijn als ik deze WEL zou kunnen afronden.
Zoek even op de bijdagen van @Vintagewatchstuff , daarin wordt een aantal keer dit probleem behandeld als ik het mij goed herinner. Was over diverse horloges van andere forummers. Zoekse
Ik begrijp uit de foto’s dat je je uurwerk helemaal niet schoon hebt gemaakt…? Het is een en al ranzigheid wat ik zie… …o wacht, je zegt van wel. In frituurvet…? Echt, dit is niet schoon hoor.
Het probleem is een beetje, dat je zonder veel basiskennis meteen aan de allerkleinste k*t-uurwerkjes gaat werken en dan problemen moet gaan oplossen. With all due respect, maar zo werkt het niet.
Jazeker wel…… de allerlaatste foto uit mijn post was enkel ter illustratie om mijn eigen gedachtegang te controleren omtrent het steentje in de balans.
Tja, het is een lastig vak hoor. Zit hier met een Helvetia automaat uit pakweg 1958; waarvan het transmissiedeel van automaat-eenheid naar veerton dan weer wel, dan weer niet werkt. Maar ik weet nu wel waar ik het moet gaan zoeken, na uitvoerige trial-and-error. Vrees dat het een slijtage-probleem is…
Echt, zoek een groter uurwerk om mee te oefenen. Dit zijn ook voor mij pittige werkjes hoor!
Ja ik heb hem even verplaatst. Houdt de subfora gefocussed.
Ik denk dat als ie gelijk stopt bij omdraaien uurwerk, je de balanstap aan die zijde beschadigd hebt. Of er is ergens een raakpunt tengevolge niet goed teruggeplaatst hebben van het een of ander.
Verders zou ik je adviseren met een heren mechaniek te starten, die zijn wat groter
Zakhorlogemechaniek raad ik af, dan zit je met glazen rubis en dat zijn ook niet de simpelste om mee te beginnen, kies je voor zakhorloge kies dan eentje uit de jaren 1950 of later, die zijn ineengestoken met synthetische persrubis ipv glazen rubis in een vatting.
Zie, dan zat ik al goed qua zoekrichting. Omdat ik het onderdeel uit de andere Reglex 10 heb gehaald……. Mix and match werkt dan wellicht niet in dit geval.
Ik ga verder op onderzoek. Thanks iedereen voor de goedbedoelde adviezen. Blij mee
Een rondje knien gedaan over de vloer met de zaklamp … en wat vond ik een meter achter me op de grond onder de verwarming ??? Juist, het holle houdertje van het balanssteentje van de Candino. Die was op een of andere manier toch gelanceerd toen ik hem met een stukje Rodico uit de balans plukte. Hoe is het mogelijk
Chaton heet zo’ n ding. Zie Incabloc.ch
Het kan ook zijn dat de spiraal omhoog krult, net vrij draait rechtop en tegen de balans brug komt bij draaien.
Hoogte correctie van een spiraal is niet eenvoudig!
Maar kijk goed of alle windingen mee swingen…
Leuk om kennis te maken op de Rikketik!
Blijf gerust vragen!