Heb via Ebay een Citizen Eco-Drive voor een prikkie op de kop getikt waarvan (waarschijnlijk) de capacitor overleden is.
Citizen adverteerd met “nooit meer een batterij vervangen” maar dat is dus niet zo blijkt uit diverse forums.
Of dit werkelijk zo is moet nog blijken, zodra hij binnen is zal ik het wel merken.
Als hij na 24 uur onder een lamp nog niet loopt dan is het daadwerkelijk zo.
Heb al gegoogeld voor een capacitor, en heb al een paar adresjes gevonden .
Het type batterij wat ik nodig zal hebben is een Panasonic MT 621 type 295-51
voor een Eco-drive H500M uurwerk.
Misschien dat er een via dit forum te regelen is?
Wil dit klokkie gebruiken voor als ik ga mountainbiken, daar een automaat hier niet zo geschikt voor is.
De kast is titanium, geinig toch?
zelfs met de prijs van een nieuwe batterij is het nog steeds een koopje.
gr Ron
Hij zou volgens Citizen het minimaal 20 jaar moeten uithouden de batterij. En zelfs naar 20 jaar zou de batterij nog steeds 80% van z’n lading kunnen vasthouden! Alleen bestaan ze nog maar 10 jaar dus is het nog niet echt getest. Succes ermee!
Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat het soms nodig is het horloge volledig te resetten als het een keer helemaal leeg is geweest.
Mijne stond ook stil omdat ik hem voor de test een half jaar in het donker had bewaard, na heel veel gedoe eindelijk een nieuwe batterij erin gekregen, liep ze nog steeds niet !!
Na een reset werkte het wel weer.
Bas
Hoe werkt zo’n reset eigenlijk?
Ik ging er ook van uit dat zo’n batterij veel langer mee moest gaan.
Misschien heb ik mazzel en dat na zo’n reset hij weer loopt.
Ben benieuwd.
gr Ron
Na het vervangen van de batterij van een quartz altijd even de AC (all clear, reset) gebruiken.
Hier (http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mc621.htm) kun je een nieuwe bestellen (let op: het MT-type is vervangen door MC, maar verder exact dezelfde werking). Leveren snel en netjes, erg tevreden over.
Bedankt voor de tip!
btw hoe werkt de all clear reset eigenlijk?
Moet ik dan een van de chrono knoppen daarvoor gebruiken?
gr Ron
Graag gedaan.
Ik weet niet of alle quartz horloges een AC functie hebben: zoals mijn signature doet vermoeden ben ik een G-Shock fan die dat allemaal hebben (ook de analoge modellen), mijn overige quartz horloges houd ik meestal niet lang genoeg om de batterij te kunnen vervangen.
Anyway: dekseltje/bodem eraf halen en ergens op het metaal zou heel klein ‘ÁC’ moeten staan met een goudkleurig contactpuntje er vlak naast. Deze even een paar seconden contact laten maken (dmv metalen pincet/paperclip/oid) met de achterkant van de nieuwe batterij en klaar is Kees.
Ontbreekt de AC? Dan gewoon alleen de nieuwe batterij erin en klaar.
Let wel dat de nieuwe batterij veel licht nodig zou kunnen hebben om volledig op te laden: bij mij meestal toch wel een uurtje of 48 (zonlicht, bij voorkeur zonder raam ertussen ;)).
Bedankt voor de tip.
Zal zodra hij binnen is de nodige info omtrent dit horloge gaan googlen en wellicht ook de handleiding kunnen downloaden van de Citizen site.
Ben er van overtuigd dat deze zo weer loopt(tu)
gr Ron
Oke, vandaag een nieuwe capacitor binnen gekregen,
via Batterybob uit de US voor $ 18 incl verzending en met 9 dagen in huis.
De oude die er in zat daar ontbrak het koperen gedeelte op de batterij dus dat verklaarde waarom hij niet meer laadde.Even googelen met het uurwerk en daar rolde het type batterij eruit.
MT 621 295-51 met het koperen lipje.
Van de MT621 zijn meerdere versies met diverse verschillende lipjes/contacten ,dus het kaliber v/h uurwerk is wel belangrijk.
nu morgen even een dag in de zon opladen en hopen dat hij weer werkt.
Ben benieuwd.
Gr Ron
Heb hem een paar uur al in de zon liggen maar het uurwerk loopt nog niet,misschien moet ik geduld hebben en 48 uur in de zon laten liggen??
Had verwacht dat de seconde wijzer toch al snel zou moeten bewegen?
Quote Flexofiel:
Anyway: dekseltje/bodem eraf halen en ergens op het metaal zou heel klein ‘ÁC’ moeten staan met een goudkleurig contactpuntje er vlak naast. Deze even een paar seconden contact laten maken (dmv metalen pincet/paperclip/oid) met de achterkant van de nieuwe batterij en klaar is Kees.
Ontbreekt de AC? Dan gewoon alleen de nieuwe batterij erin en klaar.
Quote Baseman:
Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat het soms nodig is het horloge volledig te resetten als het een keer helemaal leeg is geweest.
Mijne stond ook stil omdat ik hem voor de test een half jaar in het donker had bewaard, na heel veel gedoe eindelijk een nieuwe batterij erin gekregen, liep ze nog steeds niet !!
Na een reset werkte het wel weer.
Misschien zou het uurwerk toch gereset moeten worden?
Kan alleen geen AC functie of wat dan ook vinden op het uurwerk.
gr Ron
Ik heb ook eens een poos op een ecodrive zitten te wachten tot die ging lopen.
Hij deed het dus ook niet na een paar dagen. Bleek ik de kroon uitgetrokken te hebben en dat was ik vergeten. Wie weet…
Vandaag een hele dag in de zon geladen, uurwerk loopt niet.
Althans: de chronometer loopt als ik hem aanzet en reset ook mooi op 12 uur.
Werkt deze apart van het uurwerk?
Als ik met de kroon uitgetrokken de tijd instel en de kroon weer terugplaats spring de sec.wijzer op de 6 uur positie soms 15 sec vooruit en doet dan niets meer.
Misschien toch een alg.reset doen,maar hoe?
Resumerend: kaliber H500M
Type S012081 HST Japan Movement GN-4-S
misschien zien jullie wat?
gr Ron
Bedankt, deze had ik nog niet(tu)
gr Ron